Skal du skrive profiltekst? Læs, hvordan du (ikke!) gør …
Du har garanteret hørt det her:
“Markedsføring er let nok. Du skal bare bruge dine egne ord i din profiltekst. Du skal bare være AUTENTISK!”
Som tekstforfatter har jeg i hvert fald hørt det mange gange. Jeg har kun en ting at sige til det:
Sludder …
Selvfølgelig skal du være autentisk.
Men du skal ikke fortælle alt til alle.
Du skal være målgruppeorienteret, når du skriver til dine næste kunder.
For hvad hulen skal man skrive i en profiltekst?
Din virksomheds om-side – eller profiltekst – er sandsynligvis én af de mest besøgte sider på din hjemmeside.
Ikke mindst hvis du sælger viden i form af bøger, kurser, undervisning, rådgivning eller behandling.
Folk vil gerne læse om din erfaring, dine kompetencer og værdier, før de – måske – kontakter dig.
Derfor skal profiltekst selvfølgelig være god.
Men hvis du synes, det er svært at skrive profiltekst, er du ikke alene.
Så siger markedsføringseksperterne:
Skriv en forvandlingshistorie. Altså en historie om, hvordan det, du kan, også har ændret dit eget liv.
Det virker også fantastisk – nogle gange!
Hvis du er slankecoach, kan det være storslået at fortælle, hvordan du tabte 30 kilo med din egen kur.
Men du skal altså overveje, om du skal fortælle en forvandlingshistorie i profilteksten.
Der kan være gode grunde til ikke at fortælle den. Eller i det mindste vælge nogle andre ord!
Derfor skal du IKKE altid fortælle en forvandlingshistorie:
Der er ingen ordentlig forvandling …
Betænk ret, at din forvandling er først sket, når problemet ER løst.
For ingen vil købe slankecoaching af dig, hvis du stadig kæmper med vægten.
Så hvis du kaster dig over småkagerne, må du holde det for dig selv!
Bare rolig. Jeg kigger ikke i din kagedåse!
Det er dit ansvar, hvilke eksperthistorier du fortæller om dig selv.
Jeg er forresten også sikker på, du sagtens kan hjælpe andre op af kagedåsen. Selvom du nu og da falder i selv.
Men jeg siger bare: Du behøver ikke flashe alle dine fejl og fiaskoer.
Du får sikkert en hel del sympati, hvis du fortæller, at nu gik det galt igen. Det virker så rart og menneskeligt på dine følgere.
Men det betyder bare ikke, at du får en masse nye klienter på det. For det undergraver din faglige troværdighed.
Din forvandlingshistorie er ikke relevant for mig …
Nogle selvstændige fortæller forvandlingshistorier, som ikke er spor interessante for kunden.
En af mine kunder åbnede et lille gartneri. Det var en drøm, hun havde haft i årevis.
Men hendes fars død gav hende følelsen af, at tiden var knap.
Alt det skrev hun på sin om-side: krisen under farens sygdom. Sorgen over hans død. Beslutningen om at åbne virksomhed.
Den profiltekst skrev jeg om. Ord for ord.
For din profilside – og din markedsføring – er hverken ren hyggesnak eller terapi.
Derfor handler hendes om-tekst ikke mere om HENDES forvandling.
Teksten handler om KUNDENS forvandling.
Det er muligt, at hun drømmer om at forvandle sig fra lønmodtager til selvstændig.
Men KUNDEN drømmer om at forvandle sig til haveejer.
Kort sagt:
Det handler ikke om dig. Det handler om din næste kunde
Selvfølgelig skal du fortælle om dig selv på din profilside!
Du skal fortælle om din faglige kompetencer. Kort.
Du kan også fortælle din forvandlingshistorie, hvis du har en, der styrker din troværdighed.
Og selvfølgelig skal du fortælle om din passion for at hjælpe i profilteksten.
Men husk, at alt det her handler faktisk slet ikke om dig.
Nej. Det handler om MIG, din næste mulige kunde.
Skal jeg hjælpe dig med din profiltekst?
Det kan være en god ide at få hjælp til professionel tekstforfatning af profilteksten.
Skriv til tekstfokus@tekstfokus.dk - eller book en tid i onlinekalenderen.
Jeg er klar til at skrive for dig.