Nej. Det er ikke nok at være “autentisk” ⋆ Tekstforfatter Louise Lamberth - kontakt freelance tekstforfatteren
Tekstforfatter Louise Lamberth –  kontakt freelance tekstforfatteren
Del

Nej. Det er ikke nok at være “autentisk”

Du kan læse artiklen på 4 minutter

Du har garanteret hørt det her:

“Markedsføring er let nok. Du skal bare bruge dine egne ord. Du skal bare være AUTENTISK!”

Sludder …

Selvfølgelig skal du være autentisk.

Men du skal ikke fortælle alt til alle.

Du skal nemlig være både selektiv, strategisk og brugerorienteret, når du skriver til dine næste kunder!

For hvad hulen skal man skrive om sig selv?

Din virksomheds om-side – eller profilside – er sandsynligvis én af de mest besøgte sider på din hjemmeside.
Ikke mindst hvis du sælger viden i form af bøger, kurser, undervisning, rådgivning eller behandling.
Folk vil gerne se, hvad du er for én, før de hyrer dig.

Derfor skal teksten selvfølgelig være god.

Men hvis du kæmper som en vild med teksten på den side, så er du ikke alene!

Så siger markedsføringseksperterne:

Skriv en forvandlingshistorie. Altså en historie om, hvordan det, du kan, også har ændret dit eget liv.

Det virker også fantastisk – nogle gange!

Hvis du er slankecoach, kan det være storslået at fortælle, hvordan du tabte 30 kilo med din egen kur.

Men du skal altså overveje, om du skal fortælle en forvandlingshistorie.

Der kan være gode grunde til ikke at fortælle den. Eller i det mindste vælge nogle andre ord!

Derfor skal du IKKE altid fortælle en forvandlingshistorie:

Der er ingen ordentlig forvandling …

Betænk ret, at din forvandling er først sket, når problemet ER løst.

For ingen vil købe slankecoaching af dig, hvis du stadig kæmper med vægten.
Så hvis du kaster dig over småkagerne, må du holde det for dig selv!

Bare rolig. Jeg kigger ikke i din kagedåse!

Det er dit ansvar, hvilke eksperthistorier du fortæller om dig selv.

Jeg er forresten også sikker på, du sagtens kan hjælpe andre op af kagedåsen. Selvom du nu og da falder i selv.

Men jeg siger bare: Du behøver ikke flashe alle dine fejl og fiaskoer.

Du får sikkert en hel del sympati, hvis du fortæller, at nu gik det galt igen. Det virker så rart og menneskeligt på dine følgere.
Men det betyder bare ikke, at du får en masse nye klienter på det. For det undergraver din faglige troværdighed.

Din forvandlingshistorie er ikke relevant for mig …

Nogle selvstændige fortæller forvandlingshistorier, som ikke er spor interessante for kunden.

En af mine kunder åbnede et lille gartneri. Det var en drøm, hun havde haft i årevis.

Men hendes fars død gav hende følelsen af, at tiden var knap.

(Du skal ikke være bange, jeg har skrevet kundens historie om.)

Alt det skrev hun på sin om-side: krisen under farens sygdom. Sorgen over hans død. Beslutningen om at åbne virksomhed.

Den tekst skrev jeg om. Ord for ord.

For din profiltekst – og din markedsføring – er hverken ren hyggesnak eller terapi.

Det er strategi.

Derfor handler hendes om-tekst ikke mere om HENDES forvandling.
Teksten handler om KUNDENS forvandling.

Kunden drømmer ikke om at forvandle sig fra lønmodtager til selvstændig.
Kunden drømmer om at forvandle sig til haveejer. Det er altså noget andet!

Kort sagt:

Det handler ikke om dig. Det handler om din næste kunde

Selvfølgelig skal du fortælle om dig selv på din profilside!

Du skal fortælle om din faglige kompetencer. Kort.

Du kan også fortælle din forvandlingshistorie, hvis du har en, der styrker din troværdighed.

Og selvfølgelig skal du fortælle om din passion for at hjælpe.

Men husk, at alt det her handler faktisk slet ikke om dig.

Nej. Det handler om MIG, din næste mulige kunde.

Hvordan dine kompetencer hjælper mig som kunde.

Hvordan din forvandling hjælper dig med at forstå kunden.

Og hvad kunden skal gøre for at nå sit mål.

Nichts weiter! Så glem aldrig det fokus i din markedsføring.

 

Du kan læse artiklen på kun 3 minutter
>