Det kan være svært at være iværksætter. Men det bliver ikke nemmere af, at du skræmmer kunderne væk!
Og det ser jeg desværre tit, at folk gør.
Derfor opfordrer jeg dig til at sige farvel og aldrig på gensyn til signaler som de her:
- Du skriver på virksomhedens Facebookside, at din workshop er aflyst på grund af for få tilmeldinger
- Du fortæller offentligt, at du ikke har råd til noget, som er vigtigt for din virksomhed
- Du skriver et længere indlæg om fejl, du som fagmand har gjort. For det er jo vigtigt at stå ved sine fejl – ikke?
- Du pjatter på LinkedIn med, at du dårligt nok har råd til havregryn i denne uge.
Likes er ikke = god markedsføring
Alt for mange går for højt op i at høste masser af likes og delinger for enhver pris.
Jeg har set mange opslag om, at der ikke er kunder i butikken lige nu – så derfor bliver prisen sat ned.
Eller måske er der ikke råd til andet end havregryn hele måneden.
Den slags opslag høster typisk en masse sympati-likes og venlige opmuntringer.
Det er selvfølgelig dejligt med likes, HVIS opslaget faktisk er god markedsføring af din virksomhed.
Men sådan et opslag er et selvmål i din markedsføring.
Som din (måske) næste kunde vil jeg ikke se den slags!
Jeg vil læse om det, du kan hjælpe mig med.
Du skal overbevise mig om, at du er dygtig. At jeg kan lære noget af dig.
At jeg måske endda burde investere penge i dine ydelser.
Nej, jeg siger ikke, at du skal dække over dine fejl, men du behøver ikke blæse dem op i din markedsføring.
Måske har du ikke en formue til markedsføring
Men hvad så hvis du havde en million til hjemmeside, professionelle fotos, tv-spots, kontor med udsigt over Nyhavn og annoncer med skønne fotomodeller?
Så vil jeg alligevel ikke handle med dig, fordi den slags signaler skræmmer mig væk.
Det kan godt være, du redder dig likes og opmuntrende kommentarer.
Men du skræmmer de kunder væk, du allerhelst vil have: Kunder, som kan og vil betale dig ordentligt.
Og ja – det gælder også dig, der fortæller om dine fiaskoer i en sjov og positiv tone.
Før du laver det opslag på SoMe, så overvej:
- Kan min ønskekunde lære noget vigtigt af dette opslag om min fejl?
Hvis svaret er ja, skal du måske skrive det!
Jeg har fx et blogindlæg, der hedder Copywriterens sorte samvittighed.
Det handler om, hvordan jeg kludrede, da jeg skulle skrive mit første blogindlæg for en bryllupsblog.
Meningen er at fortælle mine læsere, hvordan de undgår fejlen. - Har jeg rettet den fejl, jeg vil fortælle om?
Hvis svaret er ja – så kan du roligt skrive opslaget.
Men du skal altså huske at fortælle, at det er længe siden, du gjorde den fejl.
Og du skal også huske at fortælle, hvordan læseren undgår fejlen!
Ellers er der jo ikke noget at lære, og så er det bare tomme ord.
Hvis svaret er nej til bare ét spørgsmål, så kan du stadig sagtens dele denne information.
Hjemme ved sofabordet – ikke på sociale medier!
6 trin til positiv og professionel kommunikation
- Sæt realistiske priser. Hvis du absolut vil markedsføre dig med alt for lave priser i begyndelsen, så giv en tidsbegrænset introrabat
- Hold klager over krisen og markedsvilkårene på din private Facebook-side
- Afhold de arrangementer, du lover – om du så skal slæbe din ekskærestes familie med for at fylde pladserne! Hvis du må og skal aflyse, så send de tilmeldte en privat besked og fjern i al stilhed muligheden for at tilmelde sig.
- Brug et par timer i sommerferien på at fjerne uheldige signaler som @gmail.com-adresser og andet
- Husk i fremtiden, at du skal være klar til at rette fejl. Men at det også er en stor fejl, hvis kunderne tror, at du er mere venlig end dygtig.
- Kontakt en professionel online-tekstforfatter, der kan hjælpe dig med at skrive de professionelle salgstekster, blogindlæg og nyhedsbreve, der tiltrækker de rigtige kunder.