• Home
  • Blog
  • Skræmmer du kunder væk med negativ kommunikation?

Skræmmer du kunder væk med negativ kommunikation?

Det kan være svært at være iværksætter. Men det bliver ikke nemmere af, at du skræmmer kunderne væk!
Og det ser jeg desværre tit, at folk gør.

Derfor opfordrer jeg dig til at sige farvel og aldrig mere på gensyn til signaler som de her:

  • Du skriver på virksomhedens Facebookside, at et webinar eller en workshop er aflyst på grund af for få tilmeldinger
  • Du sætter priserne så lavt, at jeg ikke behøver stor ledvogtereksamen for at se, at det er en ren underskudsforretning
  • Du fortæller offentligt, at du ikke har råd til noget, som er vigtigt for din virksomhed
  • Du skriver et længere indlæg om fejl, du som fagmand har gjort. For det er jo vigtigt at stå ved sine fejl – ikke?

Som din virksomheds Facebook fan eller den trofaste læser af din virksomhedsblog vil jeg ikke se den slags!

Jeg vil se, at du er en succes. Overbevises om, at du er dygtig. At jeg kan lære noget af dig. At jeg måske endda burde investere penge i dine ydelser.

Og nej – selvfølgelig skal du ikke dække over dine fejl, men du skal heller ikke blæse dem op. Du har garanteret 99 glade kunder, hver gang du har 1 sur – og det skal folk vide!

Jeps … Jeg ved, at du måske ikke har råd til at bruge formuer på markedsføring.

Men hvad så hvis du havde en million til hjemmeside, professionelle fotos, tv-spots, kontor med udsigt over Nyhavn og annoncer med skønne fotomodeller?

Så vil jeg alligevel ikke handle med dig, fordi den slags signaler skræmmer folk væk.

Det kan godt være, du redder dig likes og venlige kommentarer. Men du skræmmer de kunder væk, du allerhelst vil have: Kunder, som kan og vil betale dig ordentligt.

6 trin til positiv og professionel kommunikation

  • Sæt realistiske priser. Hvis du absolut vil markedsføre dig med alt for lave priser i begyndelsen, så giv en tidsbegrænset introrabat
  • Hold klager over krisen og markedsvilkårene på din private Facebook-side
  • Afhold de arrangementer, du lover – om du så skal slæbe din ekskærestes familie med for at fylde pladserne! Hvis du må og skal aflyse, så send de tilmeldte en privat besked og fjern i al stilhed muligheden for at tilmelde sig.
  • Brug et par timer i sommerferien på at fjerne uheldige signaler som @gmail.com-adresser og andet
  • Husk i fremtiden, at du skal være klar til at rette fejl. Men at det også er en stor fejl, hvis kunderne tror, at du er mere venlig end dygtig.
  • Kontakt en professionel online-tekstforfatter, der kan hjælpe dig med at skrive de professionelle salgstekster, blogindlæg og nyhedsbreve, der tiltrækker de rigtige kunder.

Vigtig viden