• Home
  • Blog
  • 3 myter om tekstforfatning, du aldrig må tro på

3 myter om tekstforfatning, du aldrig må tro på

Jeg har efterhånden en del års erfaring som tekstforfatter. 
Der er snart ikke den tekstopgave, jeg ikke har løst. Men til gengæld har jeg også lagt øre til en hel del myter om tekstforfatning.

Myte 1: “Du kan sagtens være din egen tekstforfatter. Bare vær autentisk”

Jeg skal ikke fortælle dig, om du kan være din egen seo-tekstforfatter, for det kan da sagtens være. Men opgaven kræver mere viden, erfaring og tid, end de fleste er klar over.  Det handler nemlig ikke kun om at være autentisk.

Hvis du vil skrive som en professionel tekstforfatter, skal du gå frem efter en fastlagt proces.

  • Indkreds målgruppen, så du ved, præcis hvilken sprogtone kunderne vil sætte pris på, og hvilke salgsargumenter der vil overbevise kunderne.
  • Sæt dig ind i, hvordan de webtekster skrives, som du har behov for: profiltekst, salgstekst, kundecases.
  • Nu kan du begynde at skrive teksterne og lægge dem online efter redigering og korrektur.
  • Før du skriver flere webtekster, skal du iværksætte arbejdet med dit nyhedsbrev. Når først dine hjemmesidetekster begynder at tiltrække gæster til hjemmesiden, skal de kunne tilmelde sig nyhedsbrevet – ellers går du glip af salg.

Myte 2: “Gode tekster er en smagssag”

Smag og behag er forskellig, men effekten af gode tekster kan faktisk måles på flere måder, fx:

  • Hvor mange læsere klikker på et call to action i nyhedsbrevet?
  • Hvor mange gæster tiltrækker webteksten?
  • Hvor længe bliver de på hjemmesiden? Det kan du se via Google Search Console.
  • Hvor mange henvender sig efter at have læst tekster, der opfordrer til at tage kontakt?

Det er selvfølgelig vigtigt at huske, at en god hjemmeside kræver mere end gode webtekster! Hjemmesidens teknik og design skal også fungere, og der skal bygges links til hjemmesiden.

Myte 3: “Tekster er slet ikke så vigtige. Ingen har tid til at læse alt det”

Nej, det er nemlig fuldstændig rigtigt. Kun de færreste har tid til at læse alle dine webtekster, uanset hvor godt du skriver. Men teksterne er vigtige alligevel. Gode tekster til hjemmesiden er vigtige for at få gratis trafik fra Google.

Teksterne skal opbygges sådan, at ingen forlader hjemmesiden uden at få de vigtigste budskaber med – også selvom de måske kun skimmer teksten. Derfor kan du ikke tillade dig at slække på kvaliteten – du ved jo ikke, hvad de læser!

Gode tekster kræver viden – hvilken starthjælp har du brug for?

Hvis du vil være din egen tekstforfatter, skal du indstille dig på, at det kan tage noget tid at lære håndværket. Derfor kan det være en god ide at få lidt startrådgivning.

Jeg anbefaler dig at få en rådgivning i valg af Emotionel Kundetype. Det er en forskningsbaseret metode. Du kan bruge metoden til at sikre dig, at du ved, hvilke ord og salgsargumenter du skal bruge i teksterne. Det gør skrivearbejdet nemmere – og teksterne bedre.
Desuden vil jeg klart anbefale, at du får hjælp til at vælge Google-søgeord til dine webtekster, før du begynder at skrive. Det er vigtigt at komme godt fra start, når din hjemmeside skal op på Google.

 

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden