• Home
  • Blog
  • Metabeskrivelse – hvordan skriver du en god metadescription?

Metabeskrivelse – hvordan skriver du en god metadescription?

Allerførst: Hvad er en metabeskrivelse – også kaldet metadescription?
En metabeskrivelse er den lille tekst, du ser i søgeresultatet, før du – måske! – klikker ind på hjemmesiden.
På billedet her ser du øverst domænenavnet: tekstfokus.dk
Under domænenavnet ser du forsidens seo title.
Den korte tekst under title er metabeskrivelsen.

metabeskrivelse metadescription hvad er en metabeskrivelse?

Derfor skal du skrive en god metabeskrivelse og title

Selvom de to tekster er ganske korte, er de faktisk nogle af hjemmesidens vigtigste tekster.
For det er jo de her tekster, der får folk til at klikke ind – hvis de altså er gode!

Sådan skriver du en god metabeskrivelse

Du skal altså tænke på din metabeskrivelse som en lille kort salgstekst.
Den skal ikke sælge et produkt. Den skal bare sælge ideen om, at folk skal klikke ind på hjemmesiden.
Det er ikke så let, som det lyder. For konkurrencen om opmærksomheden er jo stiv på nettet!
Derfor skal din metadescription indeholde:

  • En kort beskrivelse af, hvad artiklen handler om, samt en opfordring til at klikke ind for at få mere at vide.
    Fx: “Hvad er en metabeskrivelse? Få svaret her – og lær, hvordan du skriver en metadescription, der skaffer klik. og organisk trafik på hjemmesiden.”
  • Seo-tekstens søgeord: Den seo-tekst, du læser lige nu, har fx søgeordet “metabeskrivelse” og det underordnede søgeord “metadescription.”
    De skal altså indgå i metabeskrivelsen.
  • Vær opmærksom på, at metabeskrivelsen skal have en bestemt længde. Hvis den er for lang – eller kort – vil Google måske ikke vise metabeskrivelsen i søgeresultatet.
    Desværre kan den ideelle længde variere, alt efter hvad Google bestemmer sig for.
    Heldigvis er der flere title- og metatjekkere på nettet, som du kan bruge til at sikre, at din metadescription har den rigtige længde.

Kan du være sikker på, at Google viser din metabeskrivelse?

Niks. Du kan aldrig være sikker på, at søgemaskinerne viser den title og metabeskrivelse, du har forfatter.
Men du har den bedste chance, når du skriver gode titles og metabeskrivelser i den rigtige længde.

Hvad sker der, hvis du ikke skriver title og metabeskrivelse?

Ikke så meget – bortset fra at du slipper kontrollen!
Hvis du ikke selv skriver de to små vigtige tekster, viser søgemaskinerne nemlig bare nogle andre tekststumper fra din hjemmeside i søgeresultatet.
Det ønsker du ikke. For der er nemlig langt større chance for klik, når du selv bestemmer!

Læs også, hvordan du skriver titles.

Læs artikler i kategorien: 
Lær alt om SEO

Vigtig viden

7 spørgsmål, du skal stille en freelance-tekstforfatter

7 spørgsmål, du skal stille en freelance-tekstforfatter

Autenticitet: Hvad betyder autentisk markedsføring? Og hvorfor er det ikke nok?

Autenticitet: Hvad betyder autentisk markedsføring? Og hvorfor er det ikke nok?

Seo er godt. Men ikke nok for dig som konsulent

Seo er godt. Men ikke nok for dig som konsulent

10 seomyter: Hvor mange hopper du på?

10 seomyter: Hvor mange hopper du på?

Gæsteblog: Derfor skal dit firma bruge bøger i markedsføringen

Gæsteblog: Derfor skal dit firma bruge bøger i markedsføringen

5 trends i videoredigering i 2024: Hvad skal du være opmærksom på?

5 trends i videoredigering i 2024: Hvad skal du være opmærksom på?