• Home
  • Blog
  • Metabeskrivelse – hvordan skriver du en god metadescription?

Metabeskrivelse – hvordan skriver du en god metadescription?

Allerførst: Hvad er en metabeskrivelse – også kaldet metadescription?
En metabeskrivelse er den lille tekst, du ser i søgeresultatet, før du – måske! – klikker ind på hjemmesiden.
På billedet her ser du øverst domænenavnet: tekstfokus.dk
Under domænenavnet ser du forsidens seo title.
Den korte tekst under title er metabeskrivelsen.

metabeskrivelse metadescription hvad er en metabeskrivelse?

Derfor skal du skrive en god metabeskrivelse og title

Selvom de to tekster er ganske korte, er de faktisk nogle af hjemmesidens vigtigste tekster.
For det er jo de her tekster, der får folk til at klikke ind – hvis de altså er gode!

Sådan skriver du en god metabeskrivelse

Du skal altså tænke på din metabeskrivelse som en lille kort salgstekst.
Den skal ikke sælge et produkt. Den skal bare sælge ideen om, at folk skal klikke ind på hjemmesiden.
Det er ikke så let, som det lyder. For konkurrencen om opmærksomheden er jo stiv på nettet!
Derfor skal din metadescription indeholde:

  • En kort beskrivelse af, hvad artiklen handler om, samt en opfordring til at klikke ind for at få mere at vide.
    Fx: “Hvad er en metabeskrivelse? Få svaret her – og lær, hvordan du skriver en metadescription, der skaffer klik. og organisk trafik på hjemmesiden.”
  • Seo-tekstens søgeord: Den seo-tekst, du læser lige nu, har fx søgeordet “metabeskrivelse” og det underordnede søgeord “metadescription.”
    De skal altså indgå i metabeskrivelsen.
  • Vær opmærksom på, at metabeskrivelsen skal have en bestemt længde. Hvis den er for lang – eller kort – vil Google måske ikke vise metabeskrivelsen i søgeresultatet.
    Desværre kan den ideelle længde variere, alt efter hvad Google bestemmer sig for.
    Heldigvis er der flere title- og metatjekkere på nettet, som du kan bruge til at sikre, at din metadescription har den rigtige længde.

Kan du være sikker på, at Google viser din metabeskrivelse?

Niks. Du kan aldrig være sikker på, at søgemaskinerne viser den title og metabeskrivelse, du har forfatter.
Men du har den bedste chance, når du skriver gode titles og metabeskrivelser i den rigtige længde.

Hvad sker der, hvis du ikke skriver title og metabeskrivelse?

Ikke så meget – bortset fra at du slipper kontrollen!
Hvis du ikke selv skriver de to små vigtige tekster, viser søgemaskinerne nemlig bare nogle andre tekststumper fra din hjemmeside i søgeresultatet.
Det ønsker du ikke. For der er nemlig langt større chance for klik, når du selv bestemmer!

Læs også, hvordan du skriver titles.

Related Posts

Få hjælp til tekst - med fokus på salg Ja, lige nu kigger jeg på dig, som har en stor boglig viden.Du har slugt enorme bunker bøger under din uddannelse.Du har afleveret rapporter, specialer eller afhandlinger. Så det er kun naturligt, at du skriver webtekster, brochurer og pressemeddelelser på dit job. Hvem skulle ellers? Du er jo den medarbejder, der har de bedste forudsætninger for det. Du har et forspring,

Styrk troværdigheden - spar på tillægsord Hvad er tillægsord? Tillægsord er de ord, som lægger sig til et andet ord og fortæller noget om det. Tillægsordet kan fortælle noget om navneord, pronominer eller egennavne. Men tillægsordet kan også fortælle noget om begivenheder. Et eksempel, hvor tillægsord lægger sig til navneord: I sætningen "Hun har en pæn bluse på" lægger ordet "pæn" sig til navneordet "bluse." Eksempel på tillægsord, der lægger

Hver evig eneste dag bliver min hjemmeside angrebet af hackerbotter. Sandsynligvis også din. Jeg er i hvert fald ikke alene.Både småbitte og gigantiske virksomheder er under beskydning.I den sidste weekend af februar 2024 er flere store virksomheder og kommuner blevet nedlagt af hackere, skriver TV2.dk Det er træls. Men vi kan ikke gøre andet end at beskytte vores hjemmeside, så godt vi nu kan. Derfor har jeg interviewet Michael Leitner

Video: Må jeg præsentere dig for 3 af de seotekstforfattere, du skal undgå? Du har brug for seo-tekstforfatningSå du vil hyre en seo-skribent, men! Hvem skal du dog vælge til opgaven? Der er nok at vælge imellem. Så du ringer febrilsk rundt ... Men efter samtalerne er du faktisk stadig meget i tvivl. Godt. Lad mig fortælle dig, hvem du ikke skal overlade din seo-tekstforfatning til.  Faresignal 1:Du: "Hvor lang

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}