• Home
  • Blog
  • 4 alt for typiske markedsføringsfejl

4 alt for typiske markedsføringsfejl

 

“Det virker ikke for mig”

“Jeg har et nyhedsbrev med 5000 læsere. Men vi skriver aldrig til dem. Kan du ikke skrive nogle mails?” sagde manden.
Jo, det kunne jeg.
Manden syntes, at alle mails kun skulle fokusere på salg.
Det var jeg ikke enig i! Jeg mente nemlig, kunden også skulle have nogle informative og hjælpsomme mails. For nyhedsbrevet virker bedst, når du hjælper først – og sælger derefter.
Desværre kunne jeg ikke overbevise manden, så jeg skrev nogle salgsmails.
De solgte også – selvom listen var kold.
Men ikke nok – mente han.
Og så droppede han nyhedsbrevet igen. Fordi “det virker ikke for mig.”
Men det passede ikke. Det virkede jo fint!
Det var bare ham, der var bundutålmodig.
Nu gik han glip af alt det salg og den status som specialist, som nyhedsbrevet kunne have skabt.

Desværre er “Det virker ikke for mig” en meget typisk undskyldning for at droppe en markedsføringskanal.
Men i langt de fleste tilfælde kræver god markedsføring en løbende indsats.
Ja, du kan sælge med seotekstforfatning og nyhedsbreve, men det kræver en indsats over tid.
Ikke mindst, når du sælger B2B, hvor den digitale kunderejse er lang.
Så hvis du hopper fra den ene kanal til den anden, når du aldrig at høste frugterne af dit slid.
Du spilder dine dyrebare penge på markedsføring, som aldrig kommer ordentligt i gang.
Værst af alt: Du kommer til at sige “Det virker ikke for mig.”
Og når du har sagt det nogle gange, tror du måske, at markedsføring slet ikke virker for dig.

“Jeg synes, det bliver for meget”

Spørger du din mavefornemmelse, hvor mange nyhedsbreve du skal sende?
Eller hvor tit du skal poste på virksomhedens sociale medier?
Det kan også være, du retter ind til højre, når nogen klager over, at din markedsføring er “for meget?”
Det er ikke en god ide.
For du gør en stor fejl, hvis du lader frygten for at være “for meget” styre markedsføringen.
Langt de fleste af os kunne sælge mere – hvis vi markedsførte os mere.

“Jeg kan ikke lide nyhedsbreve, så jeg sender ingen”

Bevares. Hvis du ikke kan lide nyhedsbreve, skal du ikke læse dem!
Men det er bare ikke en god undskyldning for, at du ikke vil sende dem.
For faktum er, at nyhedsbrevet har en høj return of investment (ROI).
Ifølge statistik kan du tjene 40 kroner, hver gang du bruger 1 krone på dit nyhedsbrev.
Du kan endda komme i gang med nyhedsbrevet gratis. Så du behøver ikke bruge en krone.
Derfor er nyhedsbrevet uundværligt til langt de fleste målgrupper.
Kun hvis du sælger til meget unge teenagere, er det måske ikke pengene – og tiden – værd.

“Jeg har ikke tid til markedsføring”

Endnu en ærgerlig klassiker.
Hvis du kun markedsfører dig, når du har tid, er der snart store kundeløse huller i din kalender.
Derfor skal du have tid til markedsføring – medmindre du da vil overlade opgaven til andre.
Faktisk kan du komme langt på kort tid med en god markedsføringsplan.
Du behøver heller ikke bruge al din tid på markedsføringen, når du arbejder med automations.

Læs også: Sælg mere og arbejd mindre med marketing automation.

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden

Seo er godt. Men ikke nok for dig som konsulent

Seo er godt. Men ikke nok for dig som konsulent

5 trends i videoredigering i 2024: Hvad skal du være opmærksom på?

5 trends i videoredigering i 2024: Hvad skal du være opmærksom på?

Hvad er helpful content? 3 grunde til, at din blog er vigtigere end nogensinde

Hvad er helpful content? 3 grunde til, at din blog er vigtigere end nogensinde

3 tanker, der afslører dit behov for en virtuel assistent

3 tanker, der afslører dit behov for en virtuel assistent

Hvad er FOMO? Og hvilken betydning har FOMO for dit salg?

Hvad er FOMO? Og hvilken betydning har FOMO for dit salg?

Fotograf og grafiker: “Den visuelle markedsføring er vigtigere, end folk er klar over”

Fotograf og grafiker: “Den visuelle markedsføring er vigtigere, end folk er klar over”