Kender du denne situation:
Alle i virksomheden er travlt optaget af at hjælpe kunderne. Men en skønne dag siger en medarbejder op.
Åh nej …. Nu har I så endnu mere travlt.
Du skriver hurtigt et stillingsopslag. Det er ikke så godt, men skidt. Måske kan du gøre det bedre næste gang…
Men du gør det selvfølgelig ikke bedre næste gang …
Du har nemlig også travlt næste gang!
For de små årgange betyder desværre, at der er mangel på arbejdskraft i mange brancher.
Når et job bliver slået op, kommer der ikke særligt mange ansøgere – og kun få ansøgere har den erfaring og uddannelse, jobbet kræver.
Rekrutteringsproblemer må ikke ignoreres
Det bliver hurtigt problematisk.
Når det ikke lykkes at ansætte gode – og stabile! – medarbejdere, får kollegerne ekstra travlt.
Travlheden skaber ofte misstemning i personalegruppen, hvor ekstraarbejdet skal fordeles til skade for familie og fritidsliv.
I værste fald søger de bedste medarbejdere væk, hvis det står på lidt for længe.
Gør I det sværere end nødvendigt?
Jeg har skrevet mange jobopslag for virksomheder med rekrutteringsproblemer, siden jeg begyndte som tekstforfatter i 2007.
Derfor har jeg også stillet virksomhedsejere et enkelt spørgsmål:
”Hvorfor har I ikke en side målrettet jobsøgere på hjemmesiden?” Svaret er gerne: ”Er det virkelig nødvendigt med en jobsøgerside?”
Ja! Det er nødvendigt, særligt i brancher med mangel på arbejdskraft.
3 fordele, virksomheder uden jobsøgerside går glip af:
- Virksomheden sender et signal, der skaber ekko
Virksomheder bruger mange penge på markedsføring.
En stor del af budgettet er ofte afsat til at skabe klik – og dermed salg – på hjemmesiden.
Hvis I havde en god jobsøgerside, ville det sende et signal til alle gæster på hjemmesiden om, at I løbende søger medarbejdere.
Det signal skaber ekko, når kunder og gæster på hjemmesiden fortæller det videre, næste gang de hører om et familiemedlem i jeres branche, der søger job. - I får en pulje af ansøgere, til I mangler en medarbejder næste gang
Samtidig gør jobsøgersiden hele rekrutteringsprocessen nemmere og sikrere, fordi I løbende får kontakt med nye mennesker, der kunne være interesserede i at arbejde for virksomheden. - Virksomheden viser, at den er en god arbejdsplads
Forbrugerne bliver mere og mere interesserede i at kigge bag om virksomhedens flotte facade for at se, om etikken er i orden. Selvom jobsøgersiden selvfølgelig er henvendt til jobsøgere, skaber det også tryghed hos dem at se, at det er en god arbejdsplads.
Hvad skal jobsøgersiden indeholde?
- En profiltekst for virksomheden, der fortæller, hvad virksomheden leverer, hvilke værdier den står for – og hvilken type medarbejdere den ansætter
- Aktuelle (velskrevne!) jobopslag, der brander virksomheden godt
- Eventuelt en standardformular, så interesserede kan sende en uopfordret jobansøgning
- Meget gerne medarbejderinterviews, der fortæller, hvorfor det er en rigtig god arbejdsplads.
Medarbejderinterviews skiller jer ud fra konkurrenterne
Jeg skriver selvfølgelig gerne både virksomhedens profiltekst, jobopslag og medarbejderinterviews. Men jeg vil især opfordre til at få indhentet de medarbejderinterviews!
For jeg vil nemlig godt love, at mange af din virksomheds konkurrenter ikke har de interviews på hjemmesiden. Derfor er det en oplagt genvej for virksomheder, der gerne vil skille sig ud og tiltrække flere gode medarbejdere.
Få hjælp til employer branding
Jeg er tekstforfatter og certificeret specialist i Emotionelle Kundetyper, en metode til kundetypesegmentering fra Institut for Kundetyper.
Derfor kan jeg tilbyde hjælp til employer branding.
Employer branding er en gennemgang og vurdering af virksomhedens hjemmeside, sociale profiler og øvrige markedsføring.
Det sikrer, at virksomheden brandes på den ønskede måde, så den tiltrækker de rigtige ansøgere.