Høj click through rate = flere gæster, der klikker ind
Klikraten - CTR eller click through rate - er andelen af mennesker, der klikker på et link, i forhold til andelen af brugere der har set linket i en annonce, e-mail eller på en side. Læs her, hvordan du får flere læsere på din hjemmeside ved at styrke klikraten.
Du kan bruge klikraten til at måle, fx for hvor effektiv din Google Adwords-annonce er, eller hvor god din title og metadescription på en url er.
Jo flere der klikker, fx når de ser en webadresse på din hjemmeside i søgeresultaterne - jo højere er klikraten altså. Det er godt for dig, for så får du flere gæster på din hjemmeside.
Samtidig er det også søgemaskineoptimering at styrke sin CTR. Google elsker nemlig, når mennesker reagerer positivt på din hjemmeside, fx ved at klikke på søgeresultatet.
Du beregner altså CTR i procent: Hvis 100 mennesker din hjemmeside i søgeresultatet, og 1 klikker på det, er din CTR 1 procent.
Du kan se i Google Search Console, hvor mange der har klikket. Du kan også direkte aflæse CTR i Google Search Console.
En god tekst løfter CTR
Du kan langt hen ad vejen selv bestemme, hvordan Google viser søgeresultatet for dem, der søger. Du skal bare skrive en god title og metabeskrivelse ind. Så vil Google oftest vise det i søgeresultatet.
Hvis du derimod intet skriver, vil Google selv vælge en bid tekst på din hjemmeside og fremvise den i søgeresultatet. Det er ikke nogen god idé. Du har brug for selv at kunne vælge teksten, når du vil styrke din CTR! Klik her og test, hvordan du kan styrke din CTR.
Har du brug for hjælp til at få flere gæster på hjemmesiden?
Gode tekster og seo kan hjælpe dig med at få mere trafik og bedre salg. Kontakt mig og få et kvarters gratis rådgivning.