Din LinkedIn-profil er dit strøgvindue
Forestil dig, at du ejer en butik, som ligger lige ud til Strøget.
Men vinduet er tomt og støvet … og der ligger måske endda en død edderkop.
Det er ikke lige der, du går ind, vel?
Præcis sådan virker din LinkedIn-profil – hvis du ikke skriver en god tekst.
Din profil skal nemlig være både klikbar, klar, inspirerende – og optimeret til Google.
LinkedIn er skabt til dig – så brug det
LinkedIn er nemlig skabt til mennesker, der vil ses af potentielle samarbejdspartnere og kunder.
De fleste virksomheder kan få flere kunder ved at være aktive der.
Webshops er en mulig undtagelse, afhængigt af hvad den sælger.
Men en webshopejer har jo også brug for nye samarbejdspartnere og ansatte nu og da. De findes på LinkedIn.
Derfor skal du selvfølgelig bruge de muligheder, du har.
LinkedIn er noget for dig, når ….
- Du vil markedsføre dig selv og alt det, du kan
- Du søger nye kunder og vil også holde kontakten med dem, du har – eller du søger nye ansatte og samarbejdspartnere
- Du er klar over, at du ikke kan nøjes med en god LinkedIn-profil. Du skal også jævnligt poste LinkedIn-indlæg og andre updates i fremtiden.
Er du stadig en lille smule i tvivl, om nu LinkedIn er det rette forum til din markedsføring? Læs her, hvordan du vælger sociale medier.
Få en god LinkedIn-profil
Skriv dit navn
Når du skal udfylde profilen, skal du opgive dit navn. Lad være med at skrive titel i felterne. Det kan betyde, at du får ringere chance for at blive fundet i søgning efter netop din titel. Og det var jo ikke meningen!
Skriv en tagline
Brug din tagline til at vise, præcis hvad du kan hjælpe med:
– Bryllupsfotografering på Sjælland – 15 års erfaring
– Privat socialrådgiver – få det, du har krav på
Skriv en profiltekst, der viser, hvad du kan
Nu kan du skrive selve profilteksten.
Du skal selvfølgelig fortælle, hvad du kan! Men teksten skal fokusere mere på læseren end på dig selv. Skriv det vigtigste først – og undgå den akademiske stil, hvor alt skal forklares i detaljer.
- Tænk på, at folk søger efter fagfolk på LinkedIn. Skriv derfor gerne din titel højt oppe i teksten. Vær gerne præcis: “Privat socialrådgiver” er bedre end “socialrådgiver”. “Ejendomsmægler i Nordsjælland” er bedre end “ejendomsmægler.”
- Brug i det hele taget gerne søgeord i teksten – præcis som i seo-teksterne på hjemmesiden! Teksten bliver jo indekseret af Google.
- Beskriv, hvem du hjælper med hvad – og hvilken forskel gør det for kunderne at få din hjælp.
- Forklar, hvad der driver dig – hvorfor er det vigtigt for dig?
- Husk calls to action. Du kan opfordre folk til at kontakte dig, se nærmere på dit arbejde eller tilmelde sig dit nyhedsbrev. Men brug ikke mere end højst to forskellige calls to action i teksten – så forvirrer du bare læseren.
Brug porteføljefeltet
Her kan du dele billeder og filer, der viser dine præstationer. Hvis du har skrevet en bog eller afhandling, er det her, du deler den.
Tilføj din erhvervserfaring og uddannelse
Du kan også linke til “credentials”.
Husk et portrætfoto – og måske baggrundsfoto
Dit portrætfoto skal allerhelst være et portræt taget af en fotograf. Hvis du ikke har sådan ét, er et rigtig godt amatørfoto selvfølgelig bedre end ingenting. Men gå langt uden om privatfotos, hvor du tydeligvis er i gang med alt muligt andet end jobbet!
Du kan også selv vælge baggrundsfoto. Igen skal du bruge ét, som er relevant. Hvis du fx ofte holder foredrag, har du nok nogle billeder, hvor du står foran en fyldt sal.
Skriv kontaktinformationer
Det er selvsagt vigtigt, at folk kan få fat i dig! Husk kontaktinformationerne.
Del vigtige webadresser
Du kan fremhæve webadresser tre steder på LinkedIn-profilen.
Du kan selvfølgelig når som helst optimere din profil igen. Men det er sikkert ikke noget, du har lyst til at gøre hele tiden. Så vælg de vigtigste links.
Du kan fx linke til siden med dine kundecases og din profilside på hjemmesiden.
Connect med mig på LinkedIn
Nå ja, altså hvis du vil, selvfølgelig.
Du kan finde mig her, så ses vi måske!