Linkbuilding hvordan?

Sådan bygger du links

I den bedste af alle SEO-verdener har din hjemmeside en naturlig linkprofil.
I en naturlig linkprofil indgår der både followlinks og nofollow links fra relevante og godt optimerede hjemmesider og blogs.

Og i den naturlige linkprofil er alle links bygget af mennesker, der opretter links, bare fordi de kan lide din hjemmeside eller webshop.

Men desværre:  Vi lever i den næstbedste af alle SEO-verdener!

For du kommer næppe uden om linkbuilding i en online verden fyldt med
hjemmesider og blogs, der konkurrerer om læsernes opmærksomhed.
Du skal derfor stræbe mod noget, der ligner en naturlig linkprofil.
Du kan få masser af seo-værdi ud af dine selvbyggerlinks.

Læs mere om, hvad linkbuilding er.

Her er et par populære strategier til linkbuilding:

  • Gæsteblogindlæg på relaterede blogs. Kontakt bloggens ejer med dit forslag til, hvad et gæsteblogindlæg fra din hånd kunne handle om.
  • Indlæg på andre blogfora end dit eget (fx Kommunikationsforum,
    Iværksætterdebatten Amino, LinkedIn, Facebook …. )
  • Links fra dine leverandører – skriv en anbefaling af en god leverandør, tilføj dit navn og URL. Husk at tjekke værdien af hjemmesiden med Moz Opensite Explorer. Hvis du er heldig, lægger din leverandør din anbefaling på sin hjemmeside med link til din!
  • Online debatfora – debatindlæg med link til din blog, signaturlinks, profillinks
  • Sociale medier – fx Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest. Post et godt billede
    optimeret med nøgleord – og link til indlæg på din blog eller hjemmeside.
  • Pressemeddelelser, der sommetider – men ikke altid – giver et link til din
    hjemmeside.
  • Kommentarer på blogs; de er ofte nofollow, men kommenter alligevel og læg et link til din hjemmeside. Det har en vis værdi som del af den naturligt udseende linkprofil, ligesom linket måske også skaber trafik til din hjemmeside og gør andre
    opmærksomme på din virksomhed.
  •  Registre, fx virksomhedsregistre som Krak og Hotfrog. Her er det bare at indsætte
    dit link – vær opmærksom på, at det er en god idé at skrive virksomhedens navn,
    adresse, CVR og andre informationer på præcis samme måde, hver gang du linker til din hjemmeside!
  • Artikeldatabaser; de kan være et udmærket supplement. Google tillægger dog ikke et blogindlæg i artikeldatabaserne samme værdi som gæsteblogindlæg fra en stærk og relevant hjemmeside, fordi databaserne indeholder artikler om mange emner i stedet for at fokusere på et emne.
    Hvis du vil vælge en artikeldatabase, så prøv denne lille test: Kopier overskriften på en af artiklerne; gå på Google og lav en søgning på tekststrengen. Jo højere artiklen kommer op i din søgning, jo stærkere er artikeldatabasen med Googles øjne.
  • Likes, shares og kommentarer til din blog eller hjemmeside. Jo flere positive
    reaktioner du får på din blog og hjemmeside, jo bedre er det for dine
    Googleplaceringer og din online synlighed.
    Derfor: Vær aktiv og flittig med at linke til dine egne blogindlæg, når det er relevant og passende!
    Det skal lige nævnes, at det også menes at have betydning for Googleplaceringer,
    når din virksomhed – eller dit navn – nævnes online. Det kaldes en mention, når din virksomhed eller du omtales online uden link.
  • Sitewide links – links fra et domæne til hver eneste underside på din hjemmeside.
    Det opfattes af Google som forsøg på at manipulere Googleplaceringer.
  •  Direkte linkbytte – ”du linker til min hjemmeside, og så linker jeg til din”.
  • Links fra spammy hjemmesider af dårlig kvalitet; links fra hjemmesider om lån, porno eller medicinkøb (medmindre du selv hører til i en af disse brancher).

Fik du svar på spørgsmålet Linkbuilding hvordan?

Som seo-tekstforfatter arbejder jeg tit med linkbuilding og søgemaskineoptimerede webtekster. Du er meget velkommen til at kontakte mig og få en snak og et godt tilbud.

Vigtig viden