Planlæg kunderejser. Afsnit 1 af bogen ⋆
Tekstforfatter Louise Lamberth –  kontakt freelance tekstforfatteren
Del

Planlæg kunderejser. Afsnit 1 af bogen

Se mig dybt i øjnene og sig sandheden: Ønsker du at sælge mere og hjælpe flere? JA … det gør vi da alle sammen! Derfor er denne bog noget for dig.

Jeg har været tekstforfatter siden 2009. I skrivende stund har jeg løst 1060 tekstopgaver for selvstændige. Desuden har jeg snakket med – og rådgivet – et hav af nyudsprungne og erfarne selvstændige. Nogle har helt styr på markedsføring og vil bare have hjælp til teksterne. Andre vil helst markedsføre sig selv, men kæmper for at få strategien til at hænge sammen.

Mange kæmper alt for meget. For det er tit småting, der skal ændres, for at det virker. Og når man taler med mange selvstændige, opdager man tit, at det er de samme problemer, der går igen og igen.

Derfor har jeg skrevet denne bog, som viser dig, hvordan du planlægger gode kunderejser, der fanger, fastholder – og fører til kassen.

Når du har læst bogen, er du kommet videre i teksten:

Du ved, at du ikke bare skal markedsføre dig lidt tilfældigt her og der på nettet og krydse fingre for dit salg – fordi den slags markedsføring tit giver mere besvær end indtægt.

Du er klar over, at du skal bruge content marketing strategisk – og hvordan! Derfor kan du ikke bare sælge billetter til din kunderejse. Du kan også følge folk på vej til første salg – og næste. God læselyst – og god skrivelyst! For når du kommer til sidste side, har du planlagt din første salgskampagne. 

Det skal du vide som rejseleder i dit kundetog


Du skal forstå mennesker i målgruppen, og du skal kunne lide dem

Folk slår ikke om sig med tillid. Og de kaster ikke penge i grams.
Derfor skal du lære din målgruppe at kende. Så ved du nemlig, hvad der skal til, for at de løser billet til din kunderejse ved fx at tilmelde sig et nyhedsbrev.

Når du kender dem, er det meget lettere for dig at planlægge kunderejsen. Fordi du ved, hvad du skal sige til dine følgere for at få dem til at tage det næste skridt … og det næste og det næste igen. Hele vejen hen til kassen.

Du skal planlægge en kunderejse, hvor folk bliver ført sikkert i mål
Derfor skal du kende 3 strækninger på kunderejsen:

  • Inspirationskampagnen: Kampagnen uddanner folk til at forstå, hvorfor de skulle bruge penge på det, du sælger.
  • Salgskampagnen: Denne kampagne hjælper folk med at beslutte sig til at købe NU, fordi du giver en tidsbegrænset fordel.
  • Prøveballonen: Du bruger kampagnen til at indsamle data om, hvad folk vil have af dig, og hvem de er, så du slipper for at bruge en masse tid på at lave eller markedsføre ting, folk ikke køber ...

Du skal vide, hvordan du gør rejsen til store køb kortere
Vejen til det første køb kan være lang, hvis det er dyrt; eller hvis du sælger noget, det kræver særlig tillid at købe, fx rådgivning eller terapi.

Men heldigvis kan du gøre turen til kasseapparatet hurtigere ved at tilbyde passagerne på din kunderejse gratis produkter eller småkøb undervejs.
Alle den slags små konverteringer er trinbræt på vej til større køb.

Desuden får de små konverteringer flere til at blive siddende længere i toget på vej til det store køb – uden at kede sig på rejsen!

Derfor er en velplanlagt kunderejse for nye læsere den vigtigste nøgle til større salg.

Men du skal selvfølgelig ikke kun planlægge én kunderejse. Tværtimod skal du også planlægge nye kunderejser for dem, der stadig er med på toget, når de har købt ét produkt. For du har selvfølgelig andet i butikken, som også kan hjælpe dem.

Det vil altså sige, at du hele tiden skal køre nye salgskampagner, som du varierer med inspirationskampagner – og selvfølgelig prøveballoner, når du har brug for at vide mere.

Du skal vide, hvordan du får følgere nok, til at du kan sælge nok

I bogen lærer du, hvordan du får flere følgere med content, der bliver set og skaber værdi.

Det er vigtigt. For desværre har mange helt urealistiske forventninger til, hvad de kan sælge til en lille flok mennesker på nyhedsbrevet, når de kører en tidsbegrænset salgskampagne.

De er kort sagt ikke klar over, hvor mange følgere på sociale medier og læsere på nyhedsbrevet der skal til for at sælge nok!

Du skal vide, at det som udgangspunkt ikke er en fiasko at sælge til 3 procent af listen i en tidsbegrænset salgskampagne.
Du kan selvfølgelig med god ret håbe på højere salg, hvis du er superskrap til at skrive nyhedsbreve; eller hvis du har fokuseret på at få lige præcis de rette læsere til det produkt, du sælger; eller hvis du sender en længere serie e-mails.

Derfor skal du bruge flere typer content strategisk:  

Når du bruger flere typer content strategisk, keder folk sig ikke på din kunderejse. Men allervigtigst:

  • Du fører de købeklar hurtigere til kassen.
    Det gør du, fordi de ser dig igen og igen på de sociale medier, du har valgt til markedsføring - og i indbakken. Det er nødvendigt. For du må aldrig regne med, at alle står lige foran kassen på deres kunderejse. Du skal gøre folk købeklar!
  • Du får vist klart og tydeligt, hvem du er, og hvad du vil hjælpe med. Det sikrer, at du får flere glade kunder - og færre sure. Fordi folk ved, hvad du står for, og hvad de får.
  • Du får flere endnu ikke-købeklar til at blive siddende i kundetoget i længere tid i stedet for at springe hurtigt af. For der er jo ingen grund til at afmelde sig nyhedsbrevet – eller fjerne sit like på din virksomheds Facebookside – når man både får værdi og underholdning på kunderejsen.
    Og jo længere de sidder i dit kundetog, jo større chance har du for, at de kører med hele vejen til kassen!
Du kan læse artiklen på kun 4 minutter
>