• Home
  • Blog
  • Sælg med den digitale kunderejse

Sælg med den digitale kunderejse

Få styr på din digitale kunderejse. Eller gå glip af salg ...

Hvad er en kunderejse?

Læs, hvordan du sælger med en digital kunderejse

Du kan sælge mere og skabe et større publikum af købelystne mennesker ved at få styr på din digitale kunderejse.

Undgå terapeutens mareridt

Der var engang en terapeut. Hun ville sælge terapisessioner, og hun markedsførte sig med gratis prøvesessioner på Facebook.

Desværre fik hun ingen klienter ud af det. Ja, faktisk fik hun ikke en eneste tilmelding til gratis terapi.

Fordi hun ikke havde styr på sin digitale kunderejse.

Hun er ikke alene om det. Landet over myldrer det af selvstændige, der spørger hinanden til råds om, hvordan man markedsfører sig.

Ikke fordi de ikke prøver. Men fordi det, de gør, ikke virker. 

Hvad er en kunderejse?

Kunderejsen er den proces, en ny person gennemgår fra første møde med din virksomhed – til personen faktisk køber og derved bliver kunde.

Den digitale kunderejse er derfor en proces, der foregår online. 

Kunderejsen kan være kort eller lang. Det afhænger af, hvor købeklar folk er. Som udgangspunkt må du forvente, at nogle produkter og ydelser har en længere kunderejse end andre. Hvis du sælger noget, som det kræver ekstra tillid at købe, vil kunderejsen typisk være længere. Du kan derfor forvente en længere kunderejse, når du sælger finansiel rådgivning, end når du sælger småkager. 

Hvor købeklar er dine leads?

Den person, der søger efter varer eller ydelser som dine på Google, er mere købeklar end den, der bare søger svar på et spørgsmål.

Og hvis en person får dig anbefalet – og samtidig har et problem her og nu – er købelysten selvfølgelig i top.

Men når du markedsfører dig strategisk, kan du sælge til mange af dem, der ikke er købeklar ved første kig.

Derfor er det vigtigt, at du har  content til både de købeklar og ikke-købeklar mennesker på din hjemmeside.

Det er også vigtigt, du har et nyhedsbrev, så du kan samle mailadresser og skrive til de ikke-købeklar igen og igen. Det sikrer dig den største chance for salg.

Eksempel på en lang kunderejse

En digital kunderejse kan sagtens være lang. Jeg bliver tit kontaktet af mennesker, der har været på mit nyhedsbrev i flere år. 

Men jeg hører først fra dem nu. For da de først så mit opslag fx på LinkedIn, var de endnu ikke parate.

Sådan en lang kunderejse kan se sådan ud:

  • Opmærksomhed: Det nye menneske får øje på dig og din virksomhed. Måske via et opslag på sociale medier.
  • Engagement: Det nye menneske engagerer sig, fx ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
  • Oplysning og inspiration: Du sender nyhedsbreve, der inspirerer og uddanner læseren til at forstå værdien af det, du sælger. Samtidig nedbryder du læserens købsindvendinger.
  • Handling: Du sender en salgskampagne med en tidsbegrænset bonus eller rabat. Det får den nye læser til at tage stilling til dit tilbud.

Du kan ofte afkorte kundens rejse til kasseapparatet

Du kan afkorte dine kunderejser ved at skabe så stort et netværk af mulige ønskekunder, som du kan. Det gør du fx ved at netværke offline og online.

Se fx min liste over Facebookgrupper, hvor du gerne må markedsføre dig.

I bogen Planlæg kunderejser – der hjælper flere og sælger mere fortæller jeg dig, hvordan du kan opbygge dine egne kunderejser som selvstændig konsulent eller behandler. I bogen finder du også arbejdsark og en kunderejse-skabelon.

Bogen tager udgangspunkt i teorier om content marketing, der skaber engagement, tilknytning mellem dig og din læser – og dermed salgsmuligheder.

Digital kunderejse - eksempel b2b

Opbygeningen af kunderejsen bygger på princippet om, at kunderejsen skal skabe interesse og købsbehov, samtidig med at tilliden styrkes trin for trin. 

Her er et kunderejse-eksempel:

En læser besøger min hjemmeside og ser, at jeg tilbyder en gratis prøvekorrektur. Læseren indsender sin tekst og får læst korrektur. Samtidig får læseren selvfølgelig et tilbud på korrektur af hele teksten.
Måske slår læseren straks til. Men det kan også være, hun bare siger "Tak - måske en anden gang".

Da læseren indsendte sin tekst, blev hun samtidig tilmeldt mit nyhedsbrev. Derfor modtager læseren nu nyhedsbreve om korrektur og tekstredigering. På et senere tidspunkt henvender læseren sig måske igen og får læst korrektur på sin tekst. 

Related Posts

Få hjælp til tekst - med fokus på salg Ja, lige nu kigger jeg på dig, som har en stor boglig viden.Du har slugt enorme bunker bøger under din uddannelse.Du har afleveret rapporter, specialer eller afhandlinger. Så det er kun naturligt, at du skriver webtekster, brochurer og pressemeddelelser på dit job. Hvem skulle ellers? Du er jo den medarbejder, der har de bedste forudsætninger for det. Du har et forspring,

Styrk troværdigheden - spar på tillægsord Hvad er tillægsord? Tillægsord er de ord, som lægger sig til et andet ord og fortæller noget om det. Tillægsordet kan fortælle noget om navneord, pronominer eller egennavne. Men tillægsordet kan også fortælle noget om begivenheder. Et eksempel, hvor tillægsord lægger sig til navneord: I sætningen "Hun har en pæn bluse på" lægger ordet "pæn" sig til navneordet "bluse." Eksempel på tillægsord, der lægger

Hver evig eneste dag bliver min hjemmeside angrebet af hackerbotter. Sandsynligvis også din. Jeg er i hvert fald ikke alene.Både småbitte og gigantiske virksomheder er under beskydning.I den sidste weekend af februar 2024 er flere store virksomheder og kommuner blevet nedlagt af hackere, skriver TV2.dk Det er træls. Men vi kan ikke gøre andet end at beskytte vores hjemmeside, så godt vi nu kan. Derfor har jeg interviewet Michael Leitner

Video: Må jeg præsentere dig for 3 af de seotekstforfattere, du skal undgå? Du har brug for seo-tekstforfatningSå du vil hyre en seo-skribent, men! Hvem skal du dog vælge til opgaven? Der er nok at vælge imellem. Så du ringer febrilsk rundt ... Men efter samtalerne er du faktisk stadig meget i tvivl. Godt. Lad mig fortælle dig, hvem du ikke skal overlade din seo-tekstforfatning til.  Faresignal 1:Du: "Hvor lang

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}