Du kan sælge i Udkantsdanmark – men ikke sådan
Børnene ventede på julemanden. Og ventede. Det var koldt, det var vådt. Men skidt – det var jul. Det var Handelsstandsforeningens julefest i en lille by i Udkantsdanmark.
Så skete det: Julemanden ankom! Julemanden ville tænde årets gigantiske juletræ, velvilligt sponseret af Handelsstandsforeningen!
Træet blev tændt. Damen fra Handelsstandsforeningen holdt en sæk honningkager frem mod ungerne. Hvert barn fik en kage med ordene: ”Værsgo – væk med dig – videre …”
Damen trådte op på en stol og råbte: Husk nu: Køb jeres julegaver her i byen – ELLERS DØR BYEN!”
Dødstruslen blev fulgt af yndig korsang om højtidens velsignelse. Men for sent. Længe før sidste honningkage var slugt, havde julestemningen forladt arrangementet. Den kom ikke tilbage.
Derfor: Sådan vil jeg ikke anbefale dig at kommunikere i din virksomhed. Tværtimod. Jeg prøver også selv at lade være.
Det kan godt være, min by lukker. Men du er måske min næste kunde. Så hvis du spørger, er jeg altså en megastor succes. Anytime! Her går det godt, fru kammerherreinde. Også når regnen strømmer ned, og der skal betales moms. Ja, selv hvis ungerne nægter at gå i skole, lige så hårdnakket som Skat.dk bouncer forsøget på at registrere de der tal.
Fordi: You gotta fake it till you make it, baby
Nu må du ikke misforstå mig. Mine kundeudtalelser er ægte. Alle sammen. Jeg har faktisk kunder i butikken. Jeg har heller ikke engang købt mit kandidatbevis online.
Nej, jeg prøver bare at sige:
Send Happy-signalet til kunderne – hver gang
Sælger du noget dyrt, som kan hjælpe min virksomhed til større succes – men som det kræver stor tillid af mig at købe – fx rådgivning?
Jeg har nemlig ikke råd til at handle med dig, hvis du ikke er en succes. For hvis du ikke er en succes, tror jeg ikke på, at du gør mig til en succes.
Så hvad med din virksomhed? Lyser den af Happy-signaler? Lige fra hjemmesiden over debatindlæggene til kundesamtalerne?
Eller blinker kriselamperne rødt? Står begyndersignalerne på tæerne af hinanden?
Fjern tegnene på, at din virksomhed ikke er en megasucces (endnu). Det vil styrke chancen for, at den bliver en succes – you bet!
Måske er der ikke råd til hjælp til at præsentere alt topprofessionelt.
Men vink i hvert fald farvel til de faresignaler, som du kan kvitte gratis.
Sluk de røde advarselslamper
Undgå sætninger, som får kundens alarmsystem til at bimle.
Her tænker jeg slet ikke på dem, der skælder hinanden ud på Amino – med link direkte til shoppen under indlægget. Det er så dårlig reklame, at det ikke er værd at skrive hjem om.
Nej, jeg tænker på sætninger som dem, du ser her nedenfor.
(Ja, jeg har set dem alle sammen i det virkelige liv – og ja, jeg har skrevet dem om, så ingen kan genkendes).
”Vi er en lille nystartet virksomhed, der drives af to 15-årige drenge. Selvom vi har det sjovt på arbejde, er vi bare enormt seriøse …”
”Jeg kan godt mærke, at krisen også påvirker min virksomhed. Derfor får du spottilbud på rådgivning.”
”Jeg kunne godt bruge flere kunder. Skal vi hjælpe hinanden? Du får rabat på et flot, sælgende website.”
Don’t. Gør ikke som damen i den lille by i Udkantsdanmark
Lad være med at satse på, at sympati sælger så godt, at professionalisme er overflødig.
Du kan roligt regne med, at kunderne slet, slet ikke føler så stærkt for din virksomhed, som farmor føler for den lille by i Udkantsdanmark.
Og ved du hvad? Farmor køber de julegaver, børnebørnene vil ha’ – også selvom hun skal til nærmeste storby.
Derfor kan du roligt regne med, at dine kunder også kun køber, hvis de tror på, at dine produkter opfylder deres behov.
Hverken din virksomhed eller min lille by i Udkantsdanmark kan leve af medlidenhed.
Derfor: Skab tillid. Spil på dygtighed.
Vi gentager: Send Happy-signalet
– Giv et godt råd gratis ud – det er god reklame, der skaffer dig kunder.
– Med fare for at støde Martin Thorborg: Overvej, hvornår du skal stoppe som iværksætter – og blive selvstændig.
– Og smil til konkurrenterne – de er mennesker ligesom dig.
– Drop klager over, at finanskrisen holder kunderne væk. Skriv i stedet: ”Vi ved, at krisen også rammer vores kunder. Derfor får du lige nu et stærkt tilbud på rådgivning, der hjælper din virksomhed til større omsætning.”
Kan du se forskellen?
Det håber jeg. Ellers lukker og slukker butikken – og julemanden tager hjem til Nordpolen uden at få solgt én eneste gave!