Keyword density – på dansk søgeordstæthed – er et fagudtryk, som enhver seo-tekstforfatter kender.
Søgeordstætheden i en tekst viser, hvor mange procent af teksten søgeordet udgør.
Hvad er keyword density? Og er keyword density vigtig for Googleplaceringer?
Tja, det er i hvert fald ikke så vigtigt, som det har været!
I nullerne var søgeordstætheden meget vigtig.
En seo-tekst med høj søgeordstæthed kunne nemlig lettere få en god placering på Google.
Anbefalingen var derfor, at søgeordstætheden skulle ligge omkring tre procent.
Men så ændrede anbefalingen sig: Nu skulle søgeordstætheden være lavere, måske halvanden-to procent.
Eksempel på keyword density på 3 procent:
Du skriver en 1000 ord lang tekst med det primære søgeord “Vitamin”.
Søgeordet vitamin nævnes 30 gange i teksten. Dermed udgør det altså 3 procent af teksten. Det betyder, at teksten har en keyword density – eller søgeordstæthed – på 3 procent.
Så hvad er der sket med keyword density siden nullerne?
Siden dengang er Google blevet langt bedre til at vurdere, om læserne reagerer positivt på teksten eller ej.
Det betyder, at søgeordstæthed faktisk ikke er så vigtig mere.
Det vigtigste er, at teksten lyder naturlig.
Det betyder:
- Brug det primære søgeord i naturligt omfang.
- Suppler meget gerne med sekundære søgeord og søgeordsudtryk og relaterede søgeord.
- Byg interne links på hjemmesiden.
Hvad er en perfekt keyword density i dag?
Som sagt behøver du ikke tænke så meget over keyword density nu om stunder.
Men du skal selvfølgelig undgå keyword stuffing.
Det kan ikke anbefales at gentage det primære søgeord masser af gange bare for Googles skyld.
Det virker ikke! Hvis du er rigtig uheldig, kan en meget høj søgeordstæthed endda skade Googleplaceringen.
Det sker, hvis Google opfatter den høje keyword density som et forsøg på at manipulere søgemaskinerne.
Men det er nok mere sandsynligt, at den alt for høje søgeordstæthed betyder, at du ikke får brugt de relaterede søgeord.
Det er ærgerligt, fordi det ville give dig chance for at få gode Googleplaceringer på mange flere søgeord.
Hvor høj skal søgeordstætheden være, for at teksten lyder naturlig?
Igen er det svært at sætte procenttal på!
For det afhænger rigtig meget af emnet.
Hvis du skriver en tekst, hvor søgeordsudtrykket er: “Hvad er keyword density?” – så vil det hurtigt blive meget anstrengende læsning, hvis søgeordsudtrykket udgør tre procent af teksten.
Hvis du derimod skriver en guide til “byggeskadeforsikring,” gør det nok ikke teksten nemmere at forstå, at du skriver “forsikring” i stedet for “byggeskadeforsikring” bare for variationens skyld.
Kort sagt:
Sørg for, at teksten er nem at læse og forklarer tingene ordentligt.
Det er vigtigere end at finde den helt rigtige keyword density i dag.