• Home
  • Blog
  • Keyword density – hvad er det? Hvor høj skal søgeordstætheden være?

Keyword density – hvad er det? Hvor høj skal søgeordstætheden være?

Keyword density – på dansk søgeordstæthed – er et fagudtryk, som enhver seo-tekstforfatter kender.
Søgeordstætheden i en tekst viser, hvor mange procent af teksten søgeordet udgør.

Hvad er keyword density? Og er keyword density vigtig for Googleplaceringer?

Tja, det er i hvert fald ikke så vigtigt, som det har været!
I nullerne var søgeordstætheden meget vigtig.
En seo-tekst med høj søgeordstæthed kunne nemlig lettere få en god placering på Google.
Anbefalingen var derfor, at søgeordstætheden skulle ligge omkring tre procent.
Men så ændrede anbefalingen sig: Nu skulle søgeordstætheden være lavere, måske halvanden-to procent.

Eksempel på keyword density på 3 procent:

Du skriver en 1000 ord lang tekst med det primære søgeord “Vitamin”.
Søgeordet vitamin nævnes 30 gange i teksten. Dermed udgør det altså 3 procent af teksten. Det betyder, at teksten har en keyword density – eller søgeordstæthed – på 3 procent. 

Så hvad er der sket med keyword density siden nullerne?

Siden dengang er Google blevet langt bedre til at vurdere, om læserne reagerer positivt på teksten eller ej.
Det betyder, at søgeordstæthed faktisk ikke er så vigtig mere.
Det vigtigste er, at teksten lyder naturlig.
Det betyder:

  • Brug det primære søgeord i naturligt omfang.
  • Suppler meget gerne med sekundære søgeord og søgeordsudtryk og relaterede søgeord.
  • Byg interne links på hjemmesiden.

 Hvad er en perfekt keyword density i dag?

Som sagt behøver du ikke tænke så meget over keyword density nu om stunder.
Men du skal selvfølgelig undgå keyword stuffing.
Det kan ikke anbefales at gentage det primære søgeord masser af gange bare for Googles skyld.
Det virker ikke! Hvis du er rigtig uheldig, kan en meget høj søgeordstæthed endda skade Googleplaceringen.
Det sker, hvis Google opfatter den høje keyword density som et forsøg på at manipulere søgemaskinerne.
Men det er nok mere sandsynligt, at den alt for høje søgeordstæthed betyder, at du ikke får brugt de relaterede søgeord.
Det er ærgerligt, fordi det ville give dig chance for at få gode Googleplaceringer på mange flere søgeord.

Hvor høj skal søgeordstætheden være, for at teksten lyder naturlig?

Igen er det svært at sætte procenttal på!
For det afhænger rigtig meget af emnet.
Hvis du skriver en tekst, hvor søgeordsudtrykket er: “Hvad er keyword density?” – så vil det hurtigt blive meget anstrengende læsning, hvis søgeordsudtrykket udgør tre procent af teksten.
Hvis du derimod skriver en guide til “byggeskadeforsikring,” gør det nok ikke teksten nemmere at forstå, at du skriver “forsikring” i stedet for “byggeskadeforsikring” bare for variationens skyld.

Kort sagt:
Sørg for, at teksten er nem at læse og forklarer tingene ordentligt.
Det er vigtigere end at finde den helt rigtige keyword density i dag.

Related Posts

Få hjælp til tekst - med fokus på salg Ja, lige nu kigger jeg på dig, som har en stor boglig viden.Du har slugt enorme bunker bøger under din uddannelse.Du har afleveret rapporter, specialer eller afhandlinger. Så det er kun naturligt, at du skriver webtekster, brochurer og pressemeddelelser på dit job. Hvem skulle ellers? Du er jo den medarbejder, der har de bedste forudsætninger for det. Du har et forspring,

Styrk troværdigheden - spar på tillægsord Hvad er tillægsord? Tillægsord er de ord, som lægger sig til et andet ord og fortæller noget om det. Tillægsordet kan fortælle noget om navneord, pronominer eller egennavne. Men tillægsordet kan også fortælle noget om begivenheder. Et eksempel, hvor tillægsord lægger sig til navneord: I sætningen "Hun har en pæn bluse på" lægger ordet "pæn" sig til navneordet "bluse." Eksempel på tillægsord, der lægger

Hver evig eneste dag bliver min hjemmeside angrebet af hackerbotter. Sandsynligvis også din. Jeg er i hvert fald ikke alene.Både småbitte og gigantiske virksomheder er under beskydning.I den sidste weekend af februar 2024 er flere store virksomheder og kommuner blevet nedlagt af hackere, skriver TV2.dk Det er træls. Men vi kan ikke gøre andet end at beskytte vores hjemmeside, så godt vi nu kan. Derfor har jeg interviewet Michael Leitner

Video: Må jeg præsentere dig for 3 af de seotekstforfattere, du skal undgå? Du har brug for seo-tekstforfatningSå du vil hyre en seo-skribent, men! Hvem skal du dog vælge til opgaven? Der er nok at vælge imellem. Så du ringer febrilsk rundt ... Men efter samtalerne er du faktisk stadig meget i tvivl. Godt. Lad mig fortælle dig, hvem du ikke skal overlade din seo-tekstforfatning til.  Faresignal 1:Du: "Hvor lang

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}