• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Jeg havde en kunde. Det har jeg ikke mere!

Jeg havde en kunde. Det har jeg ikke mere!

Ved tasterne: Louise Lamberth, tekstforfatter, 13 års erfaring, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper.

Manden i telefonen sagde:

“Jeg har en e-mailliste med 5000 læsere. Men vi skriver jo aldrig til dem. Kan du skrive nogle mails?!”
Jo, det kunne jeg skam godt.
Jeg foreslog at sende læserne tips om salg i de første mails.
Derefter kunne der være nogle kundehistorier og et godt tilbud i de næste mails.
Men det syntes kunden ikke var en god ide.
Næ nej. Alle mails skulle fokusere på salg.

Kunden har altid ret …

Så jeg skrev en salgsmail.
Den medførte flere henvendelser fra læserne.
Og et par salg blev det da også til. Men så skete der ikke så meget mere.

En måned senere vendte kunden tilbage.
Nu ville han have en ny salgsmail.
Så det fik han.
Det medførte også lidt røre i indbakken og et par salg.
Desværre mente kunden, at det var for lidt.
Så han opgav at sende mails.
Nu ville han fokusere udelukkende på telemarketing!

Hvad gik der galt?

  • Kunden forstod ikke, at 2-3 salg var en rigtig god start.
  • Kunden var ikke klar over, at han skulle have en langsigtet plan for e-mailmarketing for at sælge mest muligt.
    En plan, hvor hans nyhedsbreve skulle være nyttige for læserne – og ikke kun fokusere på salg.
  • Kunden tænkte ikke på, at rigtig mange mennesker absolut ikke bryder sig om at blive ringet op af en sælger.
    De mennesker kunne han nå med nyhedsbreve. Men fordi han droppede e-mailmarketing, gik han glip af potentielle kunder.

Kun meget få markedsføringsmetoder skaber succes straks

Måske sidder du lige nu og tænker: “Den fejl ville jeg aldrig gøre!”
Men fejlen er meget almindelig. Det kan være, du alligevel har gjort den på et tidspunkt?
Når jeg giver selvstændige et godt råd om deres markedsføring, siger de meget tit:
“Det der har jeg prøvet. Men det virker ikke. “
Det kan være nyhedsbreve, seotekster, webinarer eller annoncer, de taler om.
Det er sådan set ligegyldigt.
For det viser sig nemlig altid, at de kun har brugt ganske kort tid på at få succes med det, jeg foreslår.
Da det ikke blev en stor salgssucces i første hug … gav de op!

Salget sker først, når du har skabt en relation til dine ideelle kunder

Jo, du kan temmelig sikkert også sælge mere med nyhedsbreve, seotekster, webinarer eller annoncer.
Men det kræver, at:

  • Du opbygger en digital kunderejse
  • Du er indstillet på at lære, hvordan du markedsfører dig – eller lytte til dem, der skal gøre det for dig
  • Du har tålmodigheden til at bygge relationer til mennesker i din målgruppe.

For salget sker først, når du har vundet dine potentielle kunders tillid. Det sker ikke på fem minutter. Men det kan godt ske på fem uger.
Samtidig skal du huske, at intet går til spilde, når du først har styr på din markedsføring. 
For hver eneste mail, hver eneste annonce og hvert eneste webinar kan genbruges, så du kan sælge mere – uden at arbejde mere for dine penge.

 

Book rådgivning
Første samtale - 0 kr.

>