Iværksætter - tjen mere, når du sælger tid og viden
Tekstforfatter Louise Lamberth –  kontakt freelance tekstforfatteren
Del

Tjen mere på at sælge din tid som iværksætter

Du kan læse artiklen på kun 3 minutter

Iværksætter

Sådan får du et nemmere liv som iværksætter

Penge er kun papir … Men du kan ikke undvære dem. Og det kan være noget af en hurdle at tjene nok som selvstændig, når man sælger sin tid og viden – og er ny iværksætter på markedet.

What to do?! Tja – her er ét bud: Tjen mere ved at spare tid i arbejdsdagen. Lyder det letkøbt? OK, men det hjalp altså mig videre i teksten. Måske også dig?

Og læs nu bare glad videre

Det handler nemlig ikke om at cutte kaffepauser, Facebook, en tur i skoven eller andre must have overspringshandlinger, der gør livet værd at leve. Niks, det handler om at droppe det dyre tidsspilde på opgaver, som du hverken gider eller behøver lave.

Hvad er problemet for en iværksætter?

Jo – som selvstændig skal du typisk løse en masse opgaver, som andre havde ansvaret for, da du var lønmodtager. Derfor glemmer du let at regne tidsforbruget ind i dine priser. Måske bruger du også ekstra tid, netop fordi du ikke er vant til opgaverne. Desuden vil du gerne være flink. Superflink – for du skal jo have nogle kunder.

Men tid er faktisk penge – og hvis du ikke har styr på det her, har du snart slet ikke tid til at være flink.

Så derfor …

Pas på tiden

– Hold øje med, hvor lang tid den enkelte opgave tager dig. Du kan bruge programmet Toogle’s til det.

– Få faste priser. Nu hvor du ved, hvor lang tid opgaver tager, kan du prissætte din tid. Derfor kan du svare ordentligt, næste gang en kunde spørger til prisen – i stedet for at sige Øh?

– Vis priserne frem på hjemmesiden. Det er nemmere og hurtigere for dig og kunden.

– Skriv den aftalte pris ned fluks, når opgaven er aftalt. Så undgår du at grave efter gamle e-mails, når du skal skrive fakturaen.

– Send fakturaen hurtigt. Du har større chance for at få pengene hjem, når kunden stadig husker, hvor god du var.

– Har du selv brug for hjælp til en opgave, fx design af din hjemmeside? Brug aldrig en masse tid på at nørkle med opgaver, du kun skal løse 1 gang og aldrig mere. Få en fagmand til det – og brug din dyrebare tid på at lære noget, du skal gøre igen og igen for at tjene dine penge. Det betaler sig.

Spar tid på at give bedre service

– Vend lynhurtigt tilbage på mails og beskeder fra mulige kunder – og hvis du ikke kan svare straks, så skriv, hvornår du vender tilbage.

– Prøv altid at få en aftale NU, når du taler med en købeklar kunde. Du skal selvfølgelig ikke presse på, men bare gøre det let for kunden at sige ja.

– Skriv gerne et lille standardinterview ned til dine telefonsamtaler, hvis du laver den samme type opgave igen og igen. Når du har fastlagt spørgsmålene, har du bedre styr på samtalen. Det sparer dig tid, viser din professionelle erfaring – og du slipper for at skulle ringe igen, fordi du glemte at få en vigtig oplysning om kunden.

– Få et professionelt regnskabssystem – hellere i går end i dag. Bare jeg dog havde gjort det noget før! Jeg anbefaler med glæde Dinero. Det sparer dig masser af tid – og du er fri for at sende hjemmestrikkede fakturaer til dine kunder.

Spar tid på markedsføring og kundekontakt

– Lad kunderne prale af dig – så behøver du heller ikke bruge din tid på det. Når du bliver rost, så sig mange tak og spørg, om du må bruge komplimenten mod et link. Det siger folk altså sjældent nej til.

– Få maksimal værdi ud af dine nyhedsbreve. Du kan sagtens skrive et nyhedsbrev med tips, som du også bruger på en blog – før eller senere – OG gemmer som velkomst-gave til nye abonnenter på dit nyhedsbrev.

Få råd til at være en flink iværksætter

Nu har du alt det på plads, har du bedre tid og råd til at være flink, når DU har tid & lyst.

Du kan selvfølgelig sagtens bruge tid på at holde gratis infomøder – skrive nyhedsbreve – holde gratis webinarer. Du kan bruge din tid på præcis den markedsføring, du gerne vil prioritere.

Bare du husker,  at din tid som gylden hovedregel skal komme en gruppe af mennesker til gode, så du har en god chance for at få salg ud af dine anstrengelser.

>