Intern linkbuilding. Kom op på Google med interne links
Interne links er links mellem sider på din hjemmeside. Alt for mange har ingen - eller stort set ingen - interne links. Eller også har de interne links - men bruger ikke ankerteksten strategisk.
Det er trist. Du går nemlig glip af både synlighed og salg, når du ikke har styr på intern linkbuilding.
5 grunde til intern linkbuilding:
5 tips til interne links
Men før du begynder at lave masser af interne links, skal du lige vide hvordan. Ellers risikerer du at gøre mere skade end gavn!
1. Brug links som vejvisere
Din interne linkbuilding skal vise folk – og søgemaskiner – hvor de kommer hen, når de klikker.
Derfor: Hvis du linker på ordet “caps”, er det vigtigt, at folk faktisk kommer til en side om caps, når de klikker. Ikke til siden om stråhatte!
Derfor må du altså IKKE “linke ud” på de søgeord, som den side, der linker, skal ranke på.
Det er heldigvis ikke så kompliceret, som det måske lyder!
Eksempel:
Du har webshoppen Huer og hatte. Forsiden er optimeret til søgeord som huer, hatte og sikkert flere.
I webshoppen har du en masse brandsmarte caps på en af siderne.
Nu skriver du så salgstekst til din forside om huer og hatte. Fra din forside linker du så til siden om caps.
Måske skriver du: “Se vores tilbud på caps” – med link til siden om caps.
Det er perfekt!
Til gengæld skal du IKKE linke sådan: “Vi har mange flotte huer, hatte og caps” – med link til siden om caps.
For hvis du gør det, forvirrer du læseren i hattejagten. Han leder måske efter en hat eller en hue. Men han finder en cap, når han klikker på linket! Det går ikke at forvirre folk, så går de uden at købe!
Men når du linker fra de forkerte ord, forvirrer du også Google, med hensyn til hvilken side der skal ranke på “huer og hatte”.
2. Blog – og link fra blog til salgssider
Du skal altså linke strategisk, når du gerne vil styrke din salgsside om caps.
Du kan fx undersøge, hvilke spørgsmål folk googler om caps. Folk spørger for eksempel: “Hvor kan man købe caps?”
Så kan du skrive et blogindlæg som svar på de spørgsmål.
Fra det blogindlæg linker du så til salgssiden caps. Du linker selvfølgelig på ord som cap, caps, kasketter og andre ord, du finder via søgeordsanalysen.
Du skal selvfølgelig ikke nøjes med at linke fra blogindlæg til salgstekst. Du skal også skrive en fristende tekst. Gerne med foto af caps, som fås i shoppen!
3. Overdriv ikke interne links
Det kan måske være fristende at lave rigtig mange interne links. Men lad være med at overdrive. Link strategisk – og forvir ikke mennesker og Google.
4. Undgå døde links
Du skal selvfølgelig undgå døde links og drilske 404-sider på din hjemmeside! 404-sider skræmmer folk væk, og Google er ikke glad for dem.
Du kan bruge et plugin til WordPress til at holde øje med dine interne links. Så får du en mail, hvis der opstår et dødt link. Det kan ske, når du fjerner en side. Det kan selvfølgelig også ske, hvis du har linket fra hjemmesiden til en anden hjemmeside, der ikke mere findes.
5. Viderestil fra 404-sider
Du kan også bruge et plugin til at videresende folk til en anden side, hvis de støder på en 404.
For en sikkerheds skyld er det en god idé at lave en god 404-side. Så har du kontrol over det budskab, folk får, hvis uheldet er ude.
Få hjælp til din webtekst
Når jeg skriver webtekster for dig, får du en gratis søgeordsanalyse med i handlen. Desuden markerer jeg i teksten, hvor du skal lave de interne links, når du eller din webadmin sætter teksten op online.