“Hun er helt fantastisk god til at skrive blogindlæg, der får en masse læsere,” sagde grafikeren om sin kunde.
Jeg elsker selv at blogge og har skrevet en bog om virksomhedsblogging.
Så jeg spurgte, hvor de mange læsere kom fra?
Jo, de kom via søgemaskineoptimering, men også delinger på sociale medier.
Jeg blev nysgerrig.
Så jeg kiggede lige forbi den populære blog og så noget skræmmende:
Bloggen havde et månedligt besøgstal på over 3000. Men bloggerens virksomhedshjemmeside havde kun 150 besøg om måneden.
Med så få hjemmesidegæster var jeg ikke overrasket over, at virksomhedens hjemmeside ikke engang lå i top ti på de vigtigste lokale søgeord.
Pokkers også, tænkte jeg, men!
Forklaringen er simpel – men sørgelig:
Virksomhedsbloggen lå på ét domæne – og virksomhedens hjemmeside lå på et andet domæne.
Det er ærgerligt. For på den måde får virksomhedens hjemmeside langt mindre gavn af den trafik, der strømmer ind på bloggen.
Google vurderer din hjemmeside på over 200 faktorer
Det er ikke altid nemt at få gode Googleplaceringer.
Det kræver nemlig, at:
- Du har styr på valg af søgeord i tekst til hjemmeside.
Derfor kan du vælge søgeord med mange søgninger, der ikke har for høj konkurrence. - Hjemmesiden har et godt teknisk fundament. Det betyder blandt andet, at den loader hurtigt og virker godt på små og store skærme.
- Du opdaterer jævnligt hjemmesiden med nyt content.
- Og … din hjemmeside tiltrækker mange gæster, der er glade for den. Det er netop her, den ellers så populære blogger går galt i byen.