Udgiv en bog på forlag og som selvudgiver. ✔️ 6 gode grunde.

Udgiv en bog på forlag – eller som selvudgiver. Læs her hvordan

udgiv en bog

Udgiv en bog på forlag – eller som selvudgiver. Læs her, hvordan du gør. Jeg har udgivet to bøger – én på forlag og én som selvudgiver. Læs, hvad du selv skal overveje, inden du udgiver en bog.

Udgiv en bog – her er seks gode grunde:

Hvis du elsker at skrive om det, du hjælper kunderne med, kan det være en rigtig god idé at udgive en bog.

Du kan bruge en velskrevet, flot og klog bog på mange måder:

  •  Du kan bruge den som tilmeldingsgave, der skaffer nye læsere på nyhedsbrevet.
  • Du kan også sælge den som e-bog eller paperback. Skriv fx en kort automation serie til de nye på dit nyhedsbrev, hvor du tilbyder bogen med rabat i en begrænset periode.
  • Du kan bruge din bog som reklamegave til samarbejdspartnere og ønskekunder.
  • Du kan give bogen væk som bonus, når du sælger andre produkter.
  • Din bogudgivelse er også en god anledning til at skrive pressemeddelelser og gæsteblogindlæg, så ønskekunderne får øje på dig.
  • Du kan have en hel side om bogen på din hjemmeside med læseranbefalinger. Det er en anbefaling i sig selv - også af de andre ting, du sælger!

Udgiv en bog som selvudgiver

Det kan være svært at få en bog udgivet på et forlag. Men i dag er du heldigvis ikke nødt til at gå tiggergang til forlagene for at få udgivet en bog. Du kan gøre det selv!

Men der er selvfølgelig fordele og ulemper ved både forlag og selvudgivelse.

Den største fordel ved at udgive selv er, at du har den fulde kontrol. Du kan sælge din bog - eller give den væk. Du bestemmer alt - og du får selv hele overskuddet.

Til gengæld skal du selvfølgelig selv betale rådgivning om tekst, redigering, korrektur, grafik, tryk, opsætning, markedsføring og distribution.

Samtidig får du ikke et forlagsnavn på ryggen af din bog. Derfor skal du selv sørge for, at læserne opfatter din bog som høj kvalitet, så de får lyst til at læse den.

Gode råd, hvis du vil være selvudgiver:

  • Beslut, hvordan du vil bruge bogen. Skal den sælges - eller gives væk?
    Hvis du vil sælge din bog, skal du enten have et stort publikum i forvejen - eller du skal vide, hvordan du får det! Du skal altså tænke på dig selv som iværksætter. Du er meget velkommen på mit nyhedsbrev, hvor du får alle mine bedste råd om markedsføring af små virksomheder.
  • Overvej, hvad du skal betale for, og læg et budget 
  • Forvent, at du skal bruge tid og penge på markedsføring
    Lad være med at tro, at bogen sælger sig selv. Det sker ikke - medmindre du virkelig kan revolutionere markedet!
  • Få nogle gode betalæsere
    Hvis du har et nyhedsbrev, kan du spørge læserne, om de vil være betalæsere på din bog. Så kan du redigere din bog på baggrund af de kommentarer, læserne kommer med.
  • Du skal have en salgsside til din bog, hvor den kan købes direkte. Du kan selv installere betalingssystemet Stripe - det koster så et lille beløb pr. solgt bog. Du kan også sælge din bog via en salgsside på Kiibit. 
  • Glem ikke læserudtalelserne på salgssiden. De er meget vigtige for salget!
  • Du bør have et nyhedsbrev - du snyder dig selv for salg, hvis du ikke har det! Hvis du vælger Easyme eller Simplero, kan du lave tidsbegrænsede kampagner, hvor du sælger din bog med rabat eller bonus indenfor en bestemt tidsramme. Det virker!
  • Du kan finde mange dygtige selvudgivere og fagfolk i gruppen NewPub på Facebook.

Udgiv en bog på forlag

Der er mange gode grunde til at udgive på et forlag. For det første opfatter mange det som et kvalitetsstempel, når en bog er udgivet af et "rigtigt forlag."

Forlaget kvalitetssikrer bogen med redigering og korrektur.samtidig står forlaget typisk for alle udgifter ved din bog.

Du kan som regel også forvente, at forlaget gør et eller andet for at markedsføre bogen.

Men bliv ikke skuffet, hvis det ikke er alt for meget. For i dag forventer forlagene nemlig ofte, at forfatteren selv står for en del af markedsføringen.

Når du udgiver på forlag, får du en kontrakt, der viser, præcis hvad du tjener per solgt bog. Typisk får du 15 procent per bog + eventuelt et beløb ved udgivelsen.

Du kan også være så heldig, at din bog kommer ud på bibliotekerne. Din bog bliver nemlig muligvis læst af en lektør på Dansk Bogfortegnelse, som skriver en vurdering. Hvis lektøren anbefaler det, kommer din bog til at stå på mange biblioteker.

Men til gengæld for alt det får du selvfølgelig også en stribe ulemper, når du vil udgive på forlag. 

For det første er det slet ikke sikkert, du kan udgive på et forlag! Du kan nemlig roligt regne med, at det kan tage tid at finde det forlag, der ønsker at skrive en kontrakt med dig. Du skal derfor sætte dig ind i, hvilke forlag der udgiver en bog i din genre. 

Når kontrakten er underskrevet, har forlaget brugsrettigheden over din tekst på de betingelser, der står i kontrakten. Du beholder selv ophavsretten. Det betyder, at forlaget ikke fx må omskrive den. 

Gode råd til dig, der vil udgive på forlag: 

  • Lad være med bare at sende dit manuskript til tilfældige forlag - heller ikke de store kendte! Research, hvilke forlag der udgiver bøger som din.
  • Send til flere forlag ad gangen – og lad være med at fortælle forlagene det.
    Det er mit råd – og jeg ved godt, jeg ikke bliver gode venner med forlagsredaktørerne, når de læser det!
    Sagen er bare, at forlagene modtager utrolig mange manuskriptforslag.
    Derfor risikerer du let at vente i månedsvis – måske årevis – eller måske til evig tid, før du får et svar fra forlaget. Det er ikke rimeligt, og du skal ikke vente på det.
  • Skriv en kort lille salgstekst, der fortæller, hvad bogen handler om, og hvem der skal læse den. Gerne med forslag til illustrationer og forsidecover.
  • Husk at tjekke, hvordan forlaget vil have dit manuskript: på papir eller som e-mail.

Fik du læst artiklen: 3 fejl, der knuser din drøm om en online markedsføringsbog. Du er velkommen til at booke et kvarters gratis rådgivning hos mig.
Så skal jeg prøve at hjælpe dig videre i teksten!

Kan du læse korrektur på din bog? Prøv gratis kommatest

Prøv kommatesten - og se, om du har helt styr på kommareglerne.

>