Her er svaret: Blog – hvis du absolut skal! Se her, hvordan du skriver blogindlæg, der er værd at læse.
Arggh … nu risikerer jeg nok at blive mast til plukfisk af vrede bloggere.
Men sandheden må, skal og VIL frem til overfladen, så her kommer den: Man kan stadig godt fange guldfisk, når man fisker blogindlæg online – men der er godt nok mange crapper med i nettet!
Kort og grimt! Svaret på Hvordan skriver man et blogindlæg:
Nettet er fyldt med skrald. Og hvorfor så det? Fordi: Vi har alle sammen hørt, at content is king, så vi blogger og låner hinandens idéer som vilde piratfisk.
OK, content ER stadig king, hvis kvaliteten er royal. Men ikke alt, hvad der skinner, er guld. I havet af blogindlæg skal man se sig godt for og dykke dybt efter kronjuvelerne. Ganske ofte får man ikke andet end gamle flasker uden ny viden og ringe fordøjet genbrugsgods, der duver som snavset skum på overfladen …
Derfor:
Skal du absolut blogge? Ja? Absolut?
OK. Hvis man SKAL, så skal man altså
Men undgå bloggerens 7 dødssynder – og følg for hede hule haltefanden disse 5 råd:
Vær klar og forståelig
Undgå underligt fagsprog og andre krummelurer. Læs dit blogindlæg op for mindst en anden, før du poster – og meget gerne en person fra en anden branche. Det er faktisk et must, at de fleste fatter, hvad du skriver. Ellers bliver dit blogindlæg nemlig kun læst af branchenørder, der gerne vil dele viden og kloge sig – men som kan det samme som dig selv og derfor aldrig svinger dankortet i din virksomhed.
Husk også at skrive en kort, forklarende intro, hvis dit blogindlæg er del af en længere debat – ellers spreder du total forvirring hos læsere, der ikke lige med på beatet den dag.
Du kan være evigt forvisset om, at det mindsker chancen for at se læseren på din blog igen!
Dagsaktuelle blogindlæg er hotte her og nu. Skriv dem endelig, men skriv også blogindlæg, der er lige så aktuelle næste morgen – ellers bliver din blog hurtigt forældet.
Tænk på en fisk
Ja, tænk gerne på en guldfisk! Dit blogindlæg har brug for en overskrift med bid, der skaber interesse – en krop med godt indhold – et dask med halen.
Haledasket er som et minimum en kort opsummering af indholdet og et call to action: “Kontakt mig, hvis du har brug for hjælp til …”, “Læs mere om …”
Men haledasket er helst en ekstra pointe – måske en joke – måske et bask over næsen på læseren. Dit blogindlæg skal helst ikke bare fise ud i sandet, når du ikke har mere at skrive.
Brug billeder eller eksempler, når du forklarer noget svært
Brug sprogbilleder eller eksempler, når du forklarer noget svært – det gør teksten 10 gange lettere at forstå og 100 gange lettere at huske! Pas på, du ikke blander sprogbilleder sammen.
Skriv, til blogindlægget er færdigt
Du skal ikke servere ordsalat til din fisk. Derfor: Skriv, til blogindlægget er færdigt.
Sådan rigtig færdigt. Det betyder redigering – og redigering igen! Måske betyder det
Men hvordan redigerer man så? Tja, det handler i høj grad om at korte blogindlægget ned til et koncentrat.
Men hvis du nu spørger: Er det nødvendigt – ingen er nogensinde døde af en kommafejl? Så er svaret: Ja! Det gælder nemlig ikke så meget om at klippe en kommafejl. Det gælder om at spidse pennen, hvæsse budskabet, stramme teksten og få krogen i læseren. Og den gode nyhed er: Du bliver hurtigt god til det – og næste blogindlæg tager knap så lang tid.
Bryd teksten med underoverskrifter, billeder, grafik eller ligefrem mellemrum!
Læseren kommer nemlig aldrig frem til dine guddommelige pointer, hvis han banker panden mod en mur af tekst. Husk, at dine underoverskrifter skal være lige så frække og fristende som overskriften. Mindst!
Nå ja, og nu var jeg lige ved at glemme bloggerens syv dødssynder. Here goes:
Bloggerens 7 dødssynder
Travlhed – Jeg klarpe bare noget i ned i en ellr hulens tie fart – content is king!
Hovmod – Jeg er ligeglad, hvis folk er så dumme, at de ikke forstår mit fagsprog
Dumhed – Forstår du ikke mit fagsprog?! Det anede jeg ikke – jeg skrev bare.
Hastværk – Jeg klarpe bare noget i ned i en ellr hulens tie fart – content is king!
Begær – Jeg VIL op på side 1 på mine 9998 keywords NU. Hvorfor skulle jeg så spilde tid på at skrive en eneste linje, der ikke er søgemaskineoptimeret!?
Underdanighed – Uhada, jeg kunne jo komme til at støde nogen … Jeg må hellere lige tjekke igen – der er forhåbentlig ikke noget spor af holdning tilbage nogen steder?!
Utålmodighed – Jeg klarpe bare noget i ned i en ellr hulens tie fart – content is king!
Derfor: Hvis du absolut skal blogge, så lyt til min mor. Blog godt!
Eller som den gamle selv siger det: ”Hvis du SKAL bande, kan du godt gøre det ordentligt. Og det hedder altså ikke for hewled!”
PS: Du kan selvfølgelig også bestille blogindlæg hos mig. Jeg elsker at blogge – og jeg laver ikke ret meget andet end at skrive for selvstændige som dig!
Det var mit svar – hvad svarer du på spørgsmålet “Hvordan skriver man et blogindlæg?”
Skribenten: Louise Lamberth, tekstforfatter, forfatter til bogen Blog dig til synlighed – og salg.