Klik! Skriv en god og fængende overskrift på 10 sekunder
Overskriften er livsvigtig for din tekst – ikke mindst på nettet, hvor læserne er meget utålmodige. For hvad hjælper det, at teksten er genial – hvis ingen læser den? Heldigvis kan du lynhurtigt lære at skrive gode og fængende overskrifter.
Formlen til en god overskrift er simpel
Formlen er nem:
- Overskriften skal overbevise folk om, at de får en fordel og/eller undgår en ulempe
- Overskriften må gerne indeholde et CTA – en opfordring til at handle
- Overskriften må meget gerne tilføjes en CTR booster.
- En CTR booster er et teksttrick, der erfaringsmæssigt får flere til at klikke. CTR boosters kan være procenttegn, tal og parenteser.
CTA - calls to action i overskriften skaber handling
Calls to action får folk til at klikke!
Gode calls to action kan fx være:
- Læs her, hvordan du får 100 000 i tilskud til digitalisering
- Se den nye film her
- Lær, hvordan du selv bygger et legehus.
CTR booster – det sidste krydderi
Og så skruer du op for effekten med en CTR booster.
Din CTR booster er et lille, men effektivt trick, der driver nysgerrigheden i vejret.
Gode CTR boostere er parenteser – tal og tegn.
Her er et par eksempler:
“Sådan sparer du 500 kroner hver måned i 2022”. Denne overskrift indeholder to CTR boosters, nemlig to tal.
“3 genveje til større synlighed, du (let!) kan bruge” – Denne overskrift indeholder også to CTR boosters, nemlig parentes og tal.
Overskriften på denne artikel indeholder en CTR booster, nemlig en parentes.
Parentesens opgave er at overraske læseren, så fingeren klikker på artiklen!
Skabelon 1:
Få (en fordel) uden (ulempe)
Få en topplacering på Google – uden at slide
Få topkarakter til eksamen – uden stress
Løft salget med 50 % - uden at knokle dig ihjel
Skabelon 2:
Den ultimative guide: Lær alt om (emne)
Den ultimative guide: Lær alt om SEO-tekst – hurtigt!
Skabelon 3:
(Antal) metoder til succes med (det, din læser vil opnå)
20 (lette!) metoder, der sikrer dig succes med dit byggeprojekt.
Skabelon 4:
(Antal) fatale fejl ved (emne), som alt for mange gør. Hvad med dig?
7 fatale fejl, alt for mange selvstændige gør i salgstekst. Hvad med dig?
Skabelon 5:
Gid, jeg havde vidst det her, da jeg gik i gang med (det, din læser vil have succes med):
Gid, jeg havde vidst det her, før jeg gik i gang med at skrive seo-tekster.
Gid, jeg havde vidst det her, før jeg gik i gang med at bygge mit eget hus.
Overskrifter, du skal være særligt forsigtig med på nettet
Overskrifter, der er smarte på bekostning af seo
Når du skriver overskrifter med fokus på seo, skal søgeordet indgå i overskriften.
Hvis søgeordsudtrykket er langt – så brug det som overskrift.
Det gælder også, hvis du må skrue lidt ned på kreativiteten – fordi der ikke er plads til ret mange ord.
Hvorfor du ikke skal være for kreativ her? Fordi det skaffer dig gratis trafik fra Google at fokusere på søgeordene. Derfor!
Labeloverskrifter:
Overskriften afslører afsnittets pointe. Så hvorfor skulle du læse afsnittet?
Eksempel: “Trummerup Kommune har overskredet budgettet med 30 millioner.”
Problemet med overskriften er, at den afslører pointen.
Og du har som altid travlt, når du læser online – ikke?
Derfor læser du sikkert ikke artiklen, medmindre du er meget interesseret.
Vigtig undtagelse:
Skal din artikel redegøre for noget ekstra kompliceret?
Det kunne fx være inden for jura.
Så kan en labeloverskrift efter min mening være helt rigtig.
Det kan gøre budskabet nemmere at forstå, fordi man lige kan skimme ned over teksten – så forstår man det vigtigste straks.
Negativ clickbait
Clickbait-overskrifter skaber nysgerrighed – de ægger altså til at klikke på artiklen!
Ifølge Wikipedia er er clickbait:
”Et nedgørende udtryk for visse websteders forsøg på, med en besnærende overskrift, at lokke folks nysgerrighed til at klikke på et link, der fører dem til en side, hvor indholdet ikke er tilfredsstillende i forhold til deres forventninger til overskriften.”
Sådanne clickbaits skal du selvfølgelig ikke skrive.
Men driveren i clickbaits er nysgerrighed.
Den følelse kan du sagtens fremkalde med dine overskrifter – så længe artiklen opfylder forventningerne, der fik folk til at klikke ind.