En artikel kan hjælpe dig med at blive set og sælge mere. Din artikel kan bringes i en avis, et tidsskrift eller måske på en blog. Her får du en nem skabelon til artikel - og tekstforfatterens bedste svar på spørgsmålet: Hvordan skriver man en artikel? Og hvad er en artikel?
Allerførst – hvad er en artikel?
Ordet artikel betyder skrift. Det er altså et afgrænset skrift, som kan læses i en avis eller et tidsskrift. I dag kan du selvfølgelig også læse artikler på blogs og fora online.
Nyhedsartiklen
Nyhedsartikler kan læses i aviser, blade og blogs. Det er som regel nyhedsartikler, de fleste forbinder med ordet "artikel."
Leder
Lederen bliver som regel skrevet af en journalist på avisen, ofte chefredaktøren.
Lederen afspejler mediets officielle syn på samfundet.
Det er vigtigt, fordi læserne har adgang til en overflod af gratis nyheder online i dag.
Medierne kan skille sig ud fra mængden ved at gå i dybden med de emner, der interesserer læsermålgruppen mest; og ved at beskrive samfundet på den måde, læsermålgruppen foretrækker
Kronik og debatindlæg - debatterende artikler
Kronik og debatindlæg er artikler, der fokuserer på skribentens holdning til et vigtigt emne.
En debatterende artikel opbygges som regel sådan, at skribenten først fremsætter sit eget synspunkt.
Derefter diskuteres modsynspunkter. Til sidst konkluderes der på, hvorfor netop debattørens synspunkt er det rigtige.
En debatterende artikel vinder meget, hvis der er eksempler eller historier, der bekræfter læseren i, at skribentens synspunkt er det rigtige.
Kronik
En kronik er et længere debatindlæg, hvor skribentens synspunkt diskuteres grundigt.
Sandsynligvis tager skribenten også stilling til modsynspunkter, som forkastes, og skribenten argumenterer for, hvorfor netop hans synspunkt er det rigtige.
Debatindlæg
Debatindlæg fokuserer på skribentens subjektive holdning til et emne, der er vigtigt for ham.
Det er selvfølgelig altid vigtigt, at debatindlægget er velargumenteret og velskrevet.
Men hvordan det skal skrives, afhænger helt af, hvor det skal bringes.
Et debatindlæg i Ekstrabladet må gerne skrives i et sprog med spræl og spark. Men et debatindlæg i Information skal skrives i en mere saglig tone og være ekstra velargumenteret.
Anmeldelser
Anmeldelser af film, bøger, teaterstykker og musik handler om anmelderens subjektive opfattelse.
Som regel har anmelderen dog enten en uddannelse eller en erfaring at bygge sin holdning på.
Hvordan er en nyhedsartikel opbygget? Tænk på en fisk
Hvordan skriver man en artikel? Måske er det nemmere, end du tror! En artikel er opbygget sådan:
Find en vinkel til artiklen
Din artikel bliver meget skarpere og nemmere at forstå, når du vælger én skarp vinkel.
Prøv at spørge dig selv: Hvad ville jeg skrive, hvis jeg kun havde én linje? Det er din artikels emne.
Louise Lamberth
Find din målgruppe: Den, der skriver til alle, skriver til ingen
Du skal derfor være meget bevidst om, hvem du skriver til! Find ud af, hvor artiklen skal offentliggøres, så du kan vælge den perfekte vinkel og sprogtone. Det er vigtigt!
- Skal artiklen offentliggøres i en avis eller på en andens blog?
Så må du selvfølgelig tilpasse dig de krav, der gælder der. Derfor er det en god ide at bruge lidt tid på at læse de formelle krav. Men husk også at skimme andre artikler i den avis - eller på den blog - hvor du gerne vil have din artikel bragt. - Skal artiklen bringes på din egen blog?
En artikel kan være et led i din egen markedsføring af din virksomhed. Du kan fx udgive den på din egen blog. Hvis artiklen er optimeret til Google, kan den tiltrække læsere til din hjemmeside. Du kan også linke til din artikel fra dit nyhedsbrev og fra sociale medier. - En artikel til branding kan offentliggøres på LinkedIn
Vil du skrive artikler, der skal hjælpe dig med at få flere kunder - eller måske et godt job?
Så vil LinkedIn være en god platform.
Sådan kan du bruge en artikel i din markedsføring som selvstændig
Et eksempel: Du er hypnoterapeut, og du vil gerne skrive en artikel om de problemer, hypnoterapi kan løse.
Der kan sagtens være stof til flere artikler i emnet. Men du skal selvfølgelig både tilpasse vinkel og sprogtone efter læserne:
Når du skriver en artikel til andre hypnoterapeuter, fx i et fagblad, kan du gå ud fra, at læserne ved en del. De ved fx, hvordan hypnose virker. De ved også, hvordan og hvorfor hypnoterapeuten anvender hypnose.
Derfor kan du fx fortælle case stories om de udfordringer, du støder på som fagmand, og hvordan du klarer dem. Du kan selvfølgelig også tillade dig en lidt mere indforstået sprogtone, når du skriver til fagfolk.
Når du skriver til mulige klienter, fx på din blog, kan du ikke forvente, de ved en hel masse. Derfor kan du ikke tillade dig at være indforstået. Til gengæld kan du regne med, at de er meget nysgerrige på hypnose. Nogle af dem vil sikkert også gerne vide, om hypnose kan hjælpe netop dem.
I sådan et blogindlæg kan du fortælle case stories om klienter. Du skal selvfølgelig være diskret. Du kan også fortælle, hvordan hypnose virker, og hvordan du går frem. Det er også en god idé, at artiklen har et FAQ-afsnit. Du kan bruge FAQ-afsnittet til at svare på de spørgsmål, folk googler og stiller dig.
Sådan skriver du din artikel i 5 trin
1. Vælg en vinkel: Din artikel skal være fokuseret
Vælg én skarp vinkel til artiklen, og lug alle dine sidehistorier ud. Dem kan du skrive en anden gang.
Har du svært ved at begrænse dig? Så skriv ned, hvad du ville sige, hvis du kun havde en eneste linje.
2. Skriv en disposition
Begynd med at skrive en overskrift, der fanger nysgerrigheden.
Derefter opridser du i noteform, hvad du vil skrive i artiklens brødtekst.
Skriv gerne underoverskrifterne allerede nu.
Skriv også en konklusion, som opsummerer det, du vil sige med artiklen.
3. Skriv udkast til artiklen
Nu kan du skrive første udkast til din artikel.
Se på din disposition - tænk på din læser - og skriv!
Du kan altid redigere senere.
Lige nu er det vigtigere at få ord ned på siden end at skrive perfekt.
Hvis du er alt for perfektionistisk, mens dit arbejde er på ideplanet, kan det skabe skriveblokering.
4. Rediger og kort af
Nu har du forhåbentlig et godt udkast - og du skal i gang med at redigere.
Stram sætningerne op, så de bliver nemmere at læse. Fjern alle overflødige fyldord. Hug lange sætninger op til korte.
5. Find en betalæser
Det kan være svært at vurdere artiklen selv. Derfor er det en god ide at få en betalæser på sagen.
Måske kan du finde en betalæser i din målgruppe - og hvis din tekst er særligt vigtig, kan du overveje at hyre mig som din betalæser.
Betalæseren skal vurdere:
- Er artiklen nem at læse? Hvis svaret er nej, er det måske en god ide at skrue ned for lixtallet.
- Hvordan opfattes budskabet og sprogtonen - positivt eller negativt? Meget ofte kan en debatterende artikel virke mere negativ, end du selv oplever den! Dermed er der risiko for, at du ikke fremstår konstruktiv - og så lukker folk af for dit budskab.
- Er der gode eksempler i artiklen, der illustrerer dit budskab?
- Fanger overskrift og underoverskrifter nysgerrigheden og får folk til at læse videre?
- Er konklusionen mindeværdig og overbevisende?
Book en dygtig freelance tekstforfatter
Fik du svar på spørgsmålet Hvad er en artikel - hvordan skriver man en artikel? Du er velkommen til at kontakte mig og få 15 min. gratis rådgivning om din tekst. Jeg sender dig selvfølgelig også gerne et tilbud på dine tekstopgaver.
Hvordan skriver man en artikel?
En artikel er opbygget af:
Overskrift - der gerne skal skabe nysgerrighed
Rubrik - et par linjer, der forklarer, hvad artiklen handler om
Brødtekst - selve artiklen
Underoverskrifter - der bryder artiklen op og samtidig skaber nysgerrighed
Konklusion eller opsummering.
3 tips til din artikel
- Din artikel bliver langt mere interessant, hvis du kan indlede den med en personlig historie eller et eksempel fra virkeligheden.
- Gode fotos er afgørende for, at folk læser din artikel.
- Sørg for, at lixtallet i artiklen ikke er højere end nødvendigt. Det må dog ikke gå ud over præcisionen. Hvis du skriver en artikel om et juridisk emne, er præcision fx meget vigtig.
Manchet i artikel - hvad er det?
Manchetten i en artikel er de første linjer i begyndelsen af artiklen. Formålet med en manchet i en artikel er give læseren lyst til at læse hele artiklen.
Hvordan skrives manchetten?
Traditionelt skriver journalister nyhedsartikler sådan, at redaktøren kan "klippe artiklen nedefra."
Det var særligt vigtigt, dengang man ikke lige kunne redigere en artikel på en computer, men skulle gøre det på en skrivemaskine.
Sådan opbygges en artikel traditionelt:
Sådan opbygges artiklen:
- En overskrift, der fortæller det vigtigste
- En manchet, der uddyber hele historien i få linjer
- Brødtekst - opdelt i flere afsnit
- Afslutning.
Sådan har internettet ændret journalistikken
I dag har vi gratis adgang til mange artikler online. Mediernes kamp om opmærksomheden er større end nogensinde før.
Artiklerne deles ofte sådan, at ikke-abonnementer kun kan læse de første få linjer af artiklen. Resten af artiklen er låst, og man skal betale abonnement for at læse hele artiklen.
Man får ikke mange læsere ved at fortælle hele historien i manchetten. Man er nødt til at arbejde med nysgerrighed.
Eksempler på manchet i artikel:
Traditionel overskrift og manchet:
Overskriften fortæller det vigtigste: SF-politiker Ole Kjær Hansen påkørt af vanvidsbilist i Ringsted
Manchetten - uddyber nyheden: Den lokale byrådspolitiker blev påkørt, da han skulle hente sine børn i skolen. Hans tilstand er kritisk, men stabil.
Eksempler på teaser-overskrift og teasermanchet:
Overskriften gør nysgerrig - men afslører ikke for meget: Lokal politiker påkørt af vanvidsbilist i Ringsted
Manchet: Den lokale SF-politiker Ole Kjær Hansen blev påkørt, da han skulle hente sine børn i skolen.
Brødtekst: Nede i brødteksten afsløres den uheldige politikers tilstand.
Faq
En artikel er opbygget af: overskrift - manchet, som er et par linjers teasertekst - brødtekst, hvor emnet uddybes - underoverskrifter - konklusion. Desuden kan der være kilder, hvis der er citater i artiklen.
En nyhedsartikel opbygges med nyhedstrekanten som skabelon. Nyhedstrekanten er en skabelon, som journalister bruger. Artiklen begynder derfor med det allervigtigste, nemlig afsløringen af nyheden. Derefter uddybes der med citater, diskussion, detaljer, før afslutningen sammenfatter indholdet. Journalister bruger nyhedstrekanten for at fange læserens opmærksomhed hurtigt. Desuden sikrer opbygningen, at en redaktør nemt kan redigere artiklen ved at beskære den nedefra, uden at læserne går glip af vigtigt indhold.