Hvordan laver man et nyhedsbrev? Få guide + videokursus for 0 kr. ⋆
Tekstforfatter Louise Lamberth –  kontakt freelance tekstforfatteren
Del

Hvordan laver man et nyhedsbrev? Få guide + videokursus for 0 kr.

hvordan laver man et nyhedbrev 

Hvordan laver man et nyhedsbrev – og hvorfor?

Nyhedsbreve er en markedsføringskanal, som mange overser. Trist for dem!

Statistik viser nemlig, at dit nyhedsbrev kan give dig fyrre kroner igen, hver gang du bruger 1 krone på det.

Heldigvis er nyhedsbreve ikke kun noget for kæmpemæssige virksomheder.

Det er nemlig så godt som gratis at sende nyhedsbreve – og når du gør det rigtigt, kan du tjene gode penge på det.

I denne artikel kan du læse alt om, hvordan du kommer fra start!

Er du klar til e-mailmarketing? Få kurset Nyhedsbrev NU – og kom i gang. Kurset  med onlinetekstforfatterens bedste tips koster ikke en bøjet femøre!

Vælg en tilmeldingsgave til nye læsere

Det er en god idé, at du giver dine mulige læsere noget for at tilmelde sig nyhedsbrevet. Der er ingen grænser for, hvilken tilmeldingsgave du kan give, når bare den appellerer til dem, du gerne vil sælge noget til – og ikke til alle andre!

De mest almindelige tilmeldingsgaver er rabat, telefonrådgivning og freebie. Du kan selvfølgelig sagtens kombinere, så man fx får en tidsbegrænset rabat, når man tilmelder sig og får en freebie. 

Giv rabat

En tidsbegrænset rabat er en glimrende tilmeldingsgave.
Rabat er især noget for dig, hvis du sælger noget, som læseren kender og gerne vil købe i forvejen, og som det ikke kræver stor indsigt at købe. Det kan være sko, tøj, legetøj. Men selvom du sælger viden – bøger, kurser, rådgivning – kan du også sagtens give en tidsbegrænset rabat. Der vil sandsynligvis være mennesker på din hjemmeside, som er købeklar allerede nu, hvis bare de får rabat.

Rabatten skal være tidsbegrænset – og du skal huske at minde folk om den med en mailserie!

En rabat egner sig selvfølgelig bedst, når du har en webshop eller mailsystem, der giver dig mulighed for at lave en rabatkode eller et link til rabatsiden, der udløber automatisk.
Mailsystemer, du kan bruge til at give en tidsbegrænset rabat ved tilmelding: Easyme, Simplero.

15 minutters telefonrådgivning

Du kan også give 15 minutters telefonrådgivning. Det er perfekt for dig, der er ny på markedet og vil lære mulige kunder godt at kende, så du kan producere en god freebie. Men det er også velegnet for dig, som har været længe på markedet, fordi den personlige kontakt mellem mennesker fremmer salget.

Freebie

En freebie er en bid af din viden, som du kan pakke digitalt.
Freebien hjælper din idealkunde med at flytte sig fra en uønsket situation til en mere ønskværdig situation.

Den skal løse et erkendt problem for din læser.

Du kan udforme din freebie som fx e-bog, e-guide eller video.

Det gode ved en freebie er, at den løser et problem for din læser, og samtidig giver du ham et indblik i, hvad du kan hjælpe ham med.

Når du sender din freebie, kan du evt. give en tidsbegrænset rabat på et større produkt, som freebien naturligt inspirerer til at købe.

Lav en forførende freebie

Step 1: Lær din læser at kende – hvis du er ny på markedet

Din freebie skal henvende sig til din målgruppe.

Før du kan lave din freebie, skal du beslutte, hvem du henvender dig til, og hvilken forandring du vil gøre for dine læsere og kunder. Det er vigtigt, at du kender din målgruppe godt!
Hvis du vil lære din læser bedre at kende, så prøv noget af det her:

Lav en spørgeskemaundersøgelse med SurveyMonkey eller på Facebook med få klik.

Meld dig ind i de grupper på Facebook, hvor dine læsere er, og se, hvad der bliver diskuteret og spurgt til.

Spørg dine læsere på blog, nyhedsbrev og sociale medier, hvad de har lyst til at læse om.

Tilbyd 15 minutters telefonrådgivning som freebie – og kør en Facebookannonce for det! Så lærer du, hvilke problemer din målgruppe har, som du kan løse med din freebie.

Step 2: Din freebie skal løse ét erkendt problem

Din freebie skal kun løse ét erkendt problem for din målgruppe – så du behøver ikke skrive et romanværk.

Husk, at problemet skal være erkendt. Det nytter ikke at lave et kursus i håndtering af jalousi, hvis modtageren ikke erkender jalousi – men kun problemer i ægteskabet.

Step 3: Vælg, hvordan du vil pakke din løsning som freebie

Din freebie kan være lille eller stor. Nogle mener, at en helt lille freebie – måske bare en pdf – er allerbedst. Jeg har selv gode erfaringer med begge dele. Du må i hvert fald ikke lade dig stoppe af, at du ikke kan overskue at lave et stort videokursus.

Den oplevede værdi gør en forskel for, hvor mange læsere din freebie skaffer.

Det er ikke ligegyldigt, hvordan du pakker din løsning på læserens problem.
Du kan regne med, at den oplevede værdi af tekst, video og personlig kontakt er forskellig.
Som tommelfingerregel kan du regne med, at video har en højere oplevet værdi end tekst.
Eksempel: 5 slankeråd i en PDF-fil vil have en højere oplevet værdi, hvis du laver en video – eller endnu bedre 5 små videoer, som du sender ud med et par dages mellemrum.

Step 4: Producer din freebie – og pak den flot ind

Det er meget nemmere at få folk til at tilmelde sig, når du pakker din freebie flot ind! Det behøver ikke være svært – og hvis du ikke selv har lyst til at lege med det, kan du bestille grafik til små priser på Fiverr. 

Step 5: Skriv salgstekst – og få nogle anbefalinger

Ja, du læste rigtigt! Selvom din freebie kun koster en e-mailadresse, skal folk overtales til at downloade den. Sæt den flot op, og skriv en god salgstekst. Den behøver ikke være lang.

Spørg gerne de første modtagere af din freebie, om de har haft glæde af den. Når du får nogle glade tilbagemeldinger, så spørg, om du må bruge dem i din markedsføring sammen med navn og meget gerne billede af afsender.

Hvis du handler b2b, kan du kvittere med et link fra din hjemmeside til afsenderens hjemmeside, så afsender får lidt reklame ud af at hjælpe dig.

Eksempel på freebie i forskellige indpakninger:

Freebie: Slankecoachens 5 tip til at tabe 2 kg hver måned.
De 5 tips kan selvfølgelig pakkes på mange måder, alt efter temperament og teknologisk snilde:

  • PDF
  • Minikursus på 5 mails, sendes til alle nye på listen
  • Videokursus med 5 korte videoer
  • Onlinemøde live
  • 15 minutters telefonrådgivning til at tabe sig ved tilmelding til nyhedsbrev.

Hvis du laver et lille onlinekursus, så overvej at sende det ud én video ad gangen. Så bliver læserne mindet om dig igen og igen, og deres motivation for at fordybe sig i freebien og få problemet løst vokser. Det styrker din troværdighed som ekspert.

Pak din freebie flot ind med grafik

Fiverr

Freelancere tilbyder grafik til små priser.

Placeit

Grafik – lav et cover til din e-bog, video eller andet.

Giphy

Lav din egen gif. NB: Brug ikke andres gif til din markedsføring – men lav en gif af billeder, du har ret til at bruge.

Canva 

Lav dine egne billeder og grafikker.

Colourbox 

Fotos til brug mod betaling.

Pixabay

Fotos – nogle gratis, andre mod betaling. Husk at tjekke rettighederne. Ved de gratis billeder står der ”gratis til kommerciel brug.”

Fik du svar på spørgsmålet Hvordan laver man et nyhedsbrev? Ellers er du meget velkommen til at spørge i kommentarfeltet.

Du kan også få kurset Nyhedsbrev NU – og det koster 0 kr, og en e-mailadresse.

 

>