• Home
  • Blog
  • Hvordan bliver man webtekst-forfatter?

Hvordan bliver man webtekst-forfatter?


Hvordan bliver man web-tekstforfatter? Jeg har levet af tekster siden 2009. Her er mine bedste tips til dig, der vil tjene penge på tekst.


Vælg din målgruppe

Når du vil tilbyde professionel tekstforfatning, har du temmelig mange freelance-tekstforfattere at konkurrere med.

Derfor skal du fra starten vælge din målgruppe. For når du vælger en målgruppe, du kan markedsføre dig direkte til, vælger de også dig.

Der er ingen begrænsninger for, hvem du kan markedsføre dig til. Både private, virksomheder og offentlige institutioner kan have behov for din hjælp. Din målgruppe kunne fx være: 

  • Virksomheder i en branche, du ved særlig meget om. Mange vil fx gerne hyre en tekstforfatter med forstand på teknik!
  • Mennesker, som har brug for en jobansøgning
  • Selvudgiver-forfattere, som ønsker hjælp til redigering
  • Mennesker, som skal bruge en festsang eller tekst til hjemmeside.


Find dit USP som webtekstforfatter

Du er nødt til at forklare mulige kunder, hvorfor de netop skulle købe tekster af dig. Det kan selvfølgelig være dit unikke selling point, at du har en særlig viden om det, du skal skrive om. Men der kan også være andre selling points.

  • Lavere priser
  • Hurtigere levering
  • Et onlinekursus med i prisen
  • Gratis rådgivning med i handlen …. eller noget helt andet! 


Skaf gode referencer

Glade anbefalinger på hjemmesiden er meget, meget vigtigt. Men gør nu ikke den fejl at lave en diskret underside på hjemmesiden, hvor anbefalingerne skjuler sig. Nej. Vis dem frem over hele hjemmesiden, så ingen kan undgå at se dem. Vis dem også frem andre steder, hvor du markedsfører dig online.

Hvis du ikke har nogen anbefalinger, må du skaffe nogle, før du for alvor kan markedsføre dig.

Du kan fx tilbyde din hjælp til nogle mennesker, som folk i din målgruppe har respekt for, mod at du får en tilbagemelding og gerne et foto, du kan bruge.


Markedsføring af dig som webtekst-forfatter

Desværre lukker alt for mange virksomheder, fordi folk ikke ved nok om markedsføring. 
Som ny tekstforfatter behøver du absolut ikke have en formue på kontoen for at kunne markedsføre dig. Du skal i stedet lægge en plan for, hvordan du kan markedsføre dig målrettet og vedholdende, så du ser, hvad der virker for dig. Du kan fx markedsføre dig sådan:

  • Direkte telefonkontakt til mulige kunder. Bemærk, at du ikke må henvende dig direkte til private på telefonen. Husk også, at nogle virksomheder er reklamebeskyttede. Dem må du heller ikke uden videre ringe til. Tjek CVR-registret.
  • Nyhedsbrev - et must! Kom i gang så hurtigt som muligt.
  • Sociale medier – fx Facebook, LinkedIn, eller hvor dine mulige kunder er online. Brug alle de gratis muligheder, du har for at markedsføre dig på sociale medier. Men vær heller ikke bange for at bruge lidt penge på annoncering.  
  • Webinarer eller rådgivningsmøder online, se fx Zoom eller Webinarjam
  • SEO

Muligheder er der masser af. Men det allervigtigste er, at du kommer i gang med dit nyhedsbrev straks. Du kan bruge Mailchimp til at oprette en landingpage, hvor folk kan tilmelde sig, allerede før din hjemmeside er klar. Nyhedsbrevet bliver nemlig let din allervigtigste salgskanal. Fordi:

  • Halvfjerds procent af dem, der gæster din hjemmeside, går hurtigt igen. Uden at klikke eller kontakte dig – og helt uden at købe! Med nyhedsbrevet kan du komme ind i deres synsfelt igen.
  • Statistik viser, at du kan tjene 40 kroner, hver gang du bruger 1 krone på dit nyhedsbrev.


Læg en plan for kundekontakten

Som onlinetekstforfatter snakker du med mange mennesker. Når kunderne begynder at melde sig, skal du forberede dig til opgaven ved at interviewe kunden. Det er vigtig research. Derfor kan det være en god idé at skrive ned, hvad du vil have svar på, før du kan skrive for din kunde.


Undgå gratister – få pengene hjem

Nye tekstforfattere møder tit kunder, som ikke kan eller vil betale. Det skal du ikke ud i. Du kan minimere dine gratist-problemer sådan:

  • Skriv dine handelsbetingelser ned, og læg dem på din hjemmeside.
  • Vælg et professionelt regnskabssystem. Det er meget nemmere end at sende en PDF. Desuden viser det, at du tager din virksomhed alvorligt.
  • Sæt en pris, du kan leve med. Hvis du sætter dine priser alt for lavt, virker det useriøst. Sæt hellere prisen rigtigt fra begyndelsen.
  • Giv en introrabat, hvis du alligevel ønsker at tiltrække kunder med lav pris. Gør det gerne til en betingelse for at få introprisen, at kunden tilmelder sig nyhedsbrevet. Skriv klart, hvornår introprisen udløber – og hvad prisen stiger til. 
  • Ryk kunden straks, hvis betaling udebliver. Det viser kunden, at du mener det alvorligt.
  • Overvej at tilbyde rabat mod forudbetaling. Det kræver større troværdighed fra din side. Til gengæld sparer du en masse tid på at rykke kunder.

Jeg håber, du fik svar på spørgsmålet "Hvordan bliver man tekstforfatter?" Du er velkommen til at spørge. Her på siden kan du finde masser af tips til skribenter - og alle andre, der vil tjene penge som selvstændige konsulenter.

Læs mere om freelance-tekstforfatning.


Related Posts

Kun for nye kunder? Nej tak

Kun for nye kunder? Nej tak

Er gratis dit bedste salgsargument?

Er gratis dit bedste salgsargument?

“Kan du lige korte teksterne af,” sagde han

“Kan du lige korte teksterne af,” sagde han

4 grunde til, at du er skuffet over ChatGPT til tekstforfatning

4 grunde til, at du er skuffet over ChatGPT til tekstforfatning

Brug for hjælp? Book første rådgivning for 0 kr.