Hvordan bliver man tekstforfatter? ⋆ Se, hvordan du tjener penge på tekst

Hvordan bliver man tekstforfatter?

hvordan bliver man tekstforfatte



 

Jeg har været tekstforfatter siden 2009. Her er mine bedste tips til dig, der vil tjene penge på tekst.

Vælg din målgruppe

Der er rigtig mange ​freelance-tekstforfattere om buddet. Derfor skal du fra starten vælge din målgruppe.

Vær ikke bange for at stille skarpt på din målgruppe. For når du vælger en målgruppe, du kan markedsføre dig direkte til, vælger de også dig. 

Der er ingen begrænsninger for, hvem du kan markedsføre dig til. Både private, virksomheder og offentlige institutioner kan have behov for din hjælp.

Du skal selvfølgelig tænke på, at din pris skal ligge der, hvor din målgruppe kan betale den.

Du skal også kunne argumentere for, hvorfor netop du kan løse opgaven for dine kunder.

Din målgruppe kunne være …

  • Virksomheder i en branche, du ved særlig meget om.
    Mange vil fx gerne hyre en tekstforfatter med forstand på teknik!
  • Mennesker, som har brug for en jobansøgning
  • Selvudgiver-forfattere, som ønsker hjælp til redigering.

Find dit unikke selling point

Du er nødt til at forklare mulige kunder, hvorfor de netop skulle købe tekster af dig. Det kan selvfølgelig være dit unikke selling point, at du har en særlig viden om det, du skal skrive om. Men der kan også være andre selling points:

  • Lavere priser
  • Hurtigere levering
  • Et onlinekursus med i prisen
  • Gratis rådgivning med i handlen …. eller noget helt andet!

Læs mere om, hvordan du finder dit unikke selling point.

Skaf gode referencer

Glade anbefalinger på hjemmesiden er meget, meget vigtigt. Men gør nu ikke den fejl at lave en diskret underside på hjemmesiden, hvor anbefalingerne skjuler sig. Nej. Vis dem frem over hele hjemmesiden, så ingen kan undgå at se dem. Vis dem også frem andre steder, hvor du markedsfører dig online. Hvis du ikke har nogen anbefalinger, må du skaffe nogle, før du for alvor kan markedsføre dig. Du kan fx tilbyde din hjælp til nogle mennesker, som folk i din målgruppe har respekt for, mod at du får en tilbagemelding og gerne et foto, du kan bruge.

Læg en markedsføringsplan

Din plan kan fx omfatte:

  • Direkte telefonkontakt til mulige kunder. Bemærk, at du ikke må henvende dig direkte til private!
  • Nyhedsbrev
  • Sociale medier – fx Facebook, LinkedIn, eller hvor dine mulige kunder er online
  • Webinarer eller rådgivningsmøder onlineFacebook videoer eller Facebook live
  • SEO.

Muligheder er der masser af. Men det allervigtigste er, at du kommer i gang med dit nyhedsbrev straks. Nyhedsbrevet bliver nemlig let din allervigtigste salgskanal. Fordi:

Læg en plan for kundekontakten

Som onlinetekstforfatter snakker du med mange mennesker.
Når kunderne begynder at melde sig, skal du forberede dig til opgaven ved at interviewe kunden.  Det er vigtig research. Derfor kan det være en god idé at skrive ned, hvad du vil have svar på, før du kan skrive. 

Undgå gratister – få pengene hjem
Nye tekstforfattere møder tit kunder, som ikke kan eller vil betale. Du kan minimere dine gratist-problemer sådan:
  • Skriv dine handelsbetingelser ned, og læg dem på din hjemmeside.
  • Vælg  et professionelt regnskabssystem. Det er meget nemmere end at sende en PDF. Desuden viser det, at du tager din virksomhed alvorligt.
  • Sæt en pris, du kan leve med. Hvis du sætter dine priser alt for lavt, får du snart lyst til at hæve dem. Det virker useriøst. Sæt hellere prisen rigtigt fra begyndelsen.
  • Giv en introrabat, hvis du ønsker at tiltrække kunder med lav pris. Gør det gerne til en betingelse for at få introprisen, at kunden tilmelder sig nyhedsbrevet. Skriv klart, hvornår introprisen udløber – og hvad prisen stiger til.
  • Ryk kunden straks, hvis betaling udebliver. Det viser kunden, at du mener det alvorligt.
  • Overvej at tilbyde rabat mod forudbetaling. Det kræver større troværdighed fra din side. Til gengæld sparer du en masse tid på at rykke kunder.
0/5 (0 Reviews)
>