• Home
  • Blog
  • Video: Hvad er tillægsord? Og hvordan skader tillægsord troværdigheden?

Video: Hvad er tillægsord? Og hvordan skader tillægsord troværdigheden?

Styrk troværdigheden – spar på tillægsord

Hvad er tillægsord?

Tillægsord er de ord, som lægger sig til et andet ord og fortæller noget om det.

Tillægsordet kan fortælle noget om navneord, pronominer eller egennavne.

Men tillægsordet kan også fortælle noget om begivenheder. 

  • Et eksempel, hvor tillægsord lægger sig til navneord: I sætningen “Hun har en pæn bluse på” lægger ordet “pæn” sig til navneordet “bluse.”
  • Eksempel på tillægsord, der lægger sig til egennavn: “Jens er god til det.” 
  • Eksempel, hvor tillægsordet lægger sig til en hændelse: “Han løber hurtigt.”

Hvad er problemet med tillægsord?

Tja. Mange af mine tekstforfatterkolleger advarer imod tillægsord. Det gør jeg ikke.

Jeg kan godt lide glasur på toppen af en kage. Det ser flot ud. Det smager godt. Men der må ikke være for meget glasur! Så forvandler det nemlig hele kagen til klæbrigt klisterstads ….

Og præcis sådan har jeg det med tillægsord! De skal bruges sparsomt. Og fornuftigt.

Tillægsord kan skabe en stemning. Gøre budskabet mere præcist. Men kun når der ikke er for mange af dem!

Se fx et eksempel her:
“En spindelvævstynd blondecardigan” skaber mere stemning end “en blondecardigan” i en produkttekst.
Cardiganen er selvfølgelig den samme. Men det ene tillægsord “spindelvævstynd” skruer OP for købelysten …

En overflod af tillægsord undergraver troværdigheden

Men som sagt: Brug tillægsord med forsigtighed! Ellers går det galt.

Se denne sætning, hvor tillægsordene er kursiveret: “Vi har i de seneste år skabt en stor vækst for vores brede kreds af loyale og trofaste kunder.”

Der er hele 4 tillægsord i sætningen. To af ordene betyder desuden næsten det samme. Nemlig loyale og trofaste.

Derfor virker sætningen selvfed. Måske endda en lille smule utroværdig.

Faktisk er det bedre at fjerne alle tillægsordene. Så kan du bare skrive: “Vi skaber vækst for vores kunder.”

Men din webtekst bliver endnu stærkere, hvis du erstatter tillægsordene med fakta: “I de sidste ti år har vi skabt en årlig vækst på gennemsnitligt fire procent for vores trofaste kunder.”

Sådan! De kølige tal styrker troværdigheden. 

Det samme gælder for blondecardiganen. Kald du den bare spindelvævstynd. Men glem ikke de vigtigste fakta: “En spindelvævstynd blondecardigan af 50 % silke og 50 % bomuld.”

Spar på tillægsord – så virker de bedst

Du behøver ikke sende din tekst til kemisk rens for tillægsord. 
Men støvsug alligevel teksten for alle de tillægsord, der faktisk KAN undværes, uden at teksten svækkes.

Hellere ét velvalgt tillægsord end ti klistrede klichéer!

Andre greb, der styrker troværdigheden:

  • Husk kundecases
  • Nævn dine – eller dine medarbejderes – kompetencer i tekstens indledning
  • Sæt tal på resultaterne, hvis det er muligt
  • Vælg en af de fire Emotionelle Kundetyper – det styrker virksomhedens troværdighed og skaber en rød tråd i markedsføringen.

Faq

Hvad er tillægsord?

Tillægsord er ord, der lægger sig til et andet ord og fortæller noget om det.

"Hun løb hurtigt" - her er ordet "hurtigt" tillægsordet. "Han er klog" - her er ordet "klog" et tillægsord. 

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden