• Home
  • Blog
  • Hvad er spam? Hvordan undgår du at sende spam mails? Og hvordan undgår du selv spam og svindel?

Hvad er spam? Hvordan undgår du at sende spam mails? Og hvordan undgår du selv spam og svindel?

Det er dyrt at spamme - men det er heldigvis også let at lade være! Læs her, hvad spam er - og hvordan du undgår at sende spam mails.

Hvad er spam - og hvordan slipper du for spam-klager?

Ordet spam bliver brugt i flæng om uønsket markedsføring. Men det er faktisk forkert.

Dårlige, kedelige mails og sms'er er ikke i sig selv spam. Det er kun spam, hvis du markedsfører dig på mail, sms, Messenger og lignende til folk, der ikke har bedt om markedsføring fra dig.

Spam er ulovligt - få en tilladelse

Derfor: Du skal aldrig nogensinde sende hverken markedsførings-sms'er, Messengerbeskeder eller nyhedsmails til folk, der ikke har bedt om det. Det kan nemlig koste dig en dyr bøde. Du kan læse mere hos forbrugerombudsmanden.

Købsinformation er ikke spam

Som sagt: Spam er alle elektroniske markedsføringsbeskeder, som folk ikke har bedt om. Spam er til gengæld ikke de vigtige beskeder, du skal sende folk, når de køber af dig. Det er købsinformation.

Det siger nok sig  selv, at de informationer skal du heller ikke sende i flæng. Du skal fx kun skrive til den e-mailadresse, som kunden selv har opgivet, da han lagde det køb. Derfor:

  • Du må selvfølgelig gerne sende en ordrebekræftelse, når en kunde køber noget.
  • Du må gerne sende beskeder om, hvornår varen bliver leveret. Du må også sende en besked om, at den nu er leveret. 
  • Du må også opfordre kunden til at skrive en anbefaling af virksomheden efter købet.
  • Du kan sende beskeder til kunden, når du har noget at sige, der er særligt relevant for det, kunden har købt, fx en update til et program, kunden har købt. Men her nærmer vi os virkelig en gråzone. Pas på, og spørg hellere forbrugerombudsmanden, hvis du er i tvivl!
  • Du må selvfølgelig også svare på spørgsmål, hvis folk sender dig en besked.
  • Du må også altid gerne sende et papirbrev - eller lægge en brochure i postkassen.
  • Du må ringe til virksomheder, du gerne vil sælge noget. Dog ikke hvis virksomheden er opført som "reklamebeskyttet" i CVR-registret. Du må ikke ringe til private for at sælge - medmindre du har en organisation eller vil sælge blade og aviser.

Undgå at spamme med 3 nemme tips

1. Brug et professionelt mailsystem

Det er egentlig meget simpelt at sende nyhedsbreve uden at spamme – og uden at blive opfattet som spammer.

Du skal bruge et professionelt system til udsendelse af nyhedsbreve, fx Mailchimp.

Det sikrer dig, at du har styr på læsernes tilmeldinger og afmeldinger.

Det er let at tilmelde sig nyhedsbrevet. Det er også let at afmelde sig med et klik på et link i dit nyhedsbrev.

2. Vær på den sikre side: Bed nye læsere bekræfte tilmelding

Du kan sætte dit system op til at bede nye læsere om at bekræfte, at de vil have dine nyhedsmails, når de har tilmeldt sig.

Så får den nye læser en mail, hvor han bliver bedt om at bekræfte, at han ønsker dine nyhedsmails.

Det sker, ved at han klikker på et bekræftelseslinks i mailen. Først når læseren har klikket på det link, er han tilmeldt. 

Bemærk: Du har ikke pligt til at sende en bekræft tilmelding-mail.

Men loven siger, at du skal kunne dokumentere, at en læser har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. 

Hvis du ikke sender den bekræft tilmelding-mail, kan du jo aldrig helt vide, om du sender nyhedsbreve til læsere, som andre har tilmeldt mod deres vilje.

Hvis det skulle ske, er ansvaret dit. Til gengæld undgår du, at folk ikke får tilmeldt sig, fordi de glemmer at klikke på linket i bekræft tilmelding-mailen.

Du bestemmer selv, om du sender mailen! Men din bekræft tilmelding-mail er den bedste garanti mod at blive anklaget for at sende spam mails.

3. Advarsel: Brug aldrig din egen mailkonto til nyhedsbreve

Det er alt for usikkert. Du kommer alt for let til at sende nyhedsmails til folk, der ikke vil have det. Du kan også let komme til at sende til nogen, der har bedt om at blive afmeldt. Så er du pludselig selv spammer.

Sådan undgår du selv spam

Der er ALT for mange svindelmails og spammails i dag. Det er svært at undgå, hvis du er nødt til at have din e-mailadresse på hjemmesiden for kundernes skyld. Det bedste råd er derfor: Brug din fornuft - og vær forsigtig!

5 tips til at minimere spam og svindelmails

  • Overvej en captcha-boks på dine e-mailbokse
    Så skal læseren sætte kryds i en boks for at bekræfte, at han er et menneske, før beskeden bliver sendt til din indbakke. Du skal dog ikke gøre det, medmindre spam virkelig er et problem. Det kan nemlig nedsætte læsernes lyst til at kontakte dig på e-mail. Det er jo ærgerligt. 
  • Pas på: E-mails kan sagtens komme fra en helt anden e-mailadresse, end det ser ud til
    Hold markøren hen over e-mailadressen, når du får en mail, der ligner svindel. Afsenderen kan nemlig sagtens være en helt anden, end det ser ud til. 
  • Undgå Facebooksvindlere som selvstændig
    Selvstændige modtager et hav af svindelbeskeder. Hvis du har en Facebookside for din virksomhed, får du sikkert både e-mails og beskeder på Messenger om, at du har "brudt copyright." Måske får du også notifikationer på Facebook, om at du har brudt loven. Bloker og anmeld - det er svindel.
  • Pas på mails fra "det offentlige" - det er ofte svindel
    SKAT og andre myndigheder sender aldrig sms'er og e-mails, hvor de beder om personlige oplysninger.
    Hvis du får den slags mails og sms'er - så slet dem. Hvis du nogensinde er i tvivl, så henvend dig direkte til myndigheden. 
  • Tryk ALDRIG på links i mails fra "det offentlige"
    Svindlerne bliver dygtigere hele tiden. Mails fra "det offentlige" kan derfor godt se helt rigtige ud i dag. 
    Men hvis du klikker på et link for at betale en regning i sådan en mail, risikerer du at blive snydt.

Vidste du det?

Hvad betyder spam?

Vi kan faktisk takke Monty Python og et britisk firma for ordet spam. Firmaet solgte dåser med Spam.

Navnet Spam var en sammentrækning af ordene spiced ham – krydret skinke.

Åbenbart faldt skinken ikke i Monty Pythons smag, så de lavede en sketch med en café, hvor der kun blev serveret spam, uanset hvad gæsterne ville have. Pludselig var Spam = alt, hvad der var uønsket her i verden.

Konservesfirmaet var langtfra begejstret for sketchen. Men snart indså de, at det var umuligt at kæmpe imod Monty Python. Så begyndte de at inddrage sketchen i deres markedsføring.

Tags: 

Page [tcb_pagination_current_page] of [tcb_pagination_total_pages]

Vigtig viden