Hvad er spam - hvad betyder spam - hvordan stopper du spam mails? Spam mails - hvad er spam, og hvordan undgår du at spamme?
Tekstforfatter Louise Lamberth –  kontakt freelance tekstforfatteren
Del

Hvad er spam – og hvordan undgår du at sende spam mails?

Hvad er spam mails? Hvad er spam? Hvad betyder spam?

Det er dyrt at spamme - men det er heldigvis også let at lade være! Læs her, hvad spam er - og hvordan du undgår at sende spam mails.

Hvad er spam - og hvordan slipper du for spam-klager?

Ordet spam bliver brugt i flæng om uønsket markedsføring. Men det er faktisk forkert.

Dårlige, kedelige mails og sms'er er ikke i sig selv spam. Det er kun spam, hvis du markedsfører dig på sms, Messenger og lignende eller mail til folk, der ikke har bedt om det.

Som selvstændig vil du sikkert gerne tjene mere ved at sende nyhedsmails, sms'er eller chatbeskeder. Det skal du selvfølgelig også gøre.

Du skal bare huske at overholde markedsføringsloven, og derfor må du ikke spamme.

Derfor: Du skal aldrig nogensinde sende hverken markedsførings-sms'er, Messengerbeskeder eller nyhedsmails til folk, der ikke har bedt om det. Det kan nemlig koste dig en dyr bøde. Du kan læse mere hos Forbrugerombudsmanden.

Købsinformation er ikke spam

Som sagt: Spam er alle elektroniske markedsføringsbeskeder, som folk ikke har bedt om. Spam er til gengæld ikke de vigtige beskeder, du skal sende folk, når de køber af dig. Det er jo ikke markedsføring, men information.

Det siger nok sig  selv, at de informationer skal du heller ikke sende i flæng. Du skal fx kun skrive til den e-mailadresse, som kunden selv har opgivet, da han lagde det køb. Derfor:

  • Du må selvfølgelig gerne sende en ordrebekræftelse, når en kunde køber noget.
  • Du må gerne sende beskeder om, hvornår varen bliver leveret - og beskeder om, at den nu er leveret.
  • Du må også opfordre kunden til at skrive en anbefaling af virksomheden efter købet.
  • Du kan sende beskeder til kunden, når du har noget at sige, der er særligt relevant for det, kunden har købt. Her nærmer vi os virkelig en gråzone, så pas på, og spørg hellere forbrugerombudsmanden, hvis du er i tvivl!
  • Du må selvfølgelig også svare på spørgsmål, hvis folk sender dig en besked.
  • Du må også altid gerne sende et papirbrev - eller lægge en brochure i postkassen.

Undgå at spamme med 3 nemme tips

Brug et professionelt mailsystem

Det er egentlig meget simpelt at sende nyhedsbreve uden at spamme – og uden at blive opfattet som spammer.

Du skal bruge et professionelt system til udsendelse af nyhedsbreve, fx Mailchimp.

Det sikrer dig, at du har styr på læsernes tilmeldinger og afmeldinger.

Det er let at tilmelde sig nyhedsbrevet. Det er også let at afmelde sig med et klik på et link i dit nyhedsbrev.

Vær på den sikre side: Bed nye læsere bekræfte tilmelding

Du kan sætte dit system op til at bede nye læsere om at bekræfte, at de vil have dine nyhedsmails, når de har tilmeldt sig.

Så får den nye læser en mail, hvor han bliver bedt om at bekræfte, at han ønsker dine nyhedsmails.

Det sker, ved at han klikker på et bekræftelseslinks i mailen. Først når læseren har klikket på det link, er han tilmeldt. 

Bemærk: Du har ikke pligt til at sende en bekræft tilmelding-mail.

Men loven siger, at du skal kunne dokumentere, at en læser har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. 

Hvis du ikke sender den bekræft tilmelding-mail, kan du jo aldrig helt vide, om du sender nyhedsbreve til læsere, som andre har tilmeldt mod deres vilje.

Hvis det skulle ske, er ansvaret dit. Til gengæld undgår du, at folk ikke får tilmeldt sig, fordi de glemmer at klikke på linket i bekræft tilmelding-mailen.

Du bestemmer selv, om du sender mailen! Men din bekræft tilmelding-mail er den bedste garanti mod at blive anklaget for at sende spam mails.

Advarsel: Brug aldrig din egen mailkonto til nyhedsbreve

Det er alt for usikkert. Du kommer alt for let til at sende nyhedsmails til folk, der ikke vil have det. Du kan også let komme til at sende til nogen, der har bedt om at blive afmeldt. Så er du pludselig selv spammer.

Få hjælp til dit nyhedsbrev.

Vidste du det?

Hvad betyder spam?

Vi kan faktisk takke Monty Python og et britisk firma for ordet spam. Firmaet solgte dåser med Spam.

Navnet Spam var en sammentrækning af ordene spiced ham – krydret skinke.

Åbenbart faldt skinken ikke i Monty Pythons smag, så de lavede en sketch med en café, hvor der kun blev serveret spam, uanset hvad gæsterne ville have. Pludselig var Spam = alt, hvad der var uønsket her i verden.

Konservesfirmaet var langtfra begejstret for sketchen. Men snart indså de, at det var umuligt at kæmpe imod Monty Python. Så begyndte de at inddrage sketchen i deres markedsføring.

Add Content Block
>