Hvad er LinkedIn – og hvordan bruger man LinkedIn?
LinkedIn er et onlineforum med fokus på job, karriere og erhverv. Som selvstændig kan du bruge LinkedIn til at møde nye samarbejdspartnere og kunder. Læs her, hvordan du kommer godt i gang.
LinkedIn har millioner af seriøse brugere med fokus på jobliv. Samtidig er det let at bruge LinkedIn, og du har mange muligheder.
Du behøver ikke nødvendigvis skabe content specielt til LinkedIn. Du kan nemlig ofte få stor synlighed med opslag, som du også bruger fx på din virksomheds Facebookprofil.
Det er let at bruge LinkedIn – og det er et forum, der vokser kraftigt i øjeblikket. Derfor er det næsten synd, hvis du som selvstændig ikke har en LinkedInprofil.
Hvordan bruger man LinkedIn til markedsføring?
Du har mange muligheder på LinkedIn:
Det er din chance for at præsentere dig som fagmand!
Sørg for at sætte et godt portrætfoto på din LinkedIn profil, hvis du har det.
Du kan også skrive en god overskrift, som fremhæver dine kompetencer.
Du kan bruge søgeord i din overskrift, og selve profilteksten kan du optimere med søgeord og linke til din hjemmeside – præcis som enhver anden seo-tekst.
Hvis du ellers er aktiv på LinkedIn jævnligt, får du sikkert mails om, at andre ser på din profil. Derfor er det en god idé at få en erfaren tekstforfatter til at skrive en god profiltekst, hvis du ikke selv har mod på det.
Hvordan inviterer du andre til dit netværk?
Det er simpelt at bede andre connecte med dig. Du skal bare trykke på en knap!
Når du inviterer folk til at connecte med dig, kan du sende LinkedIns standardinvitation på engelsk. Men det er da ikke en god idé. Det er meget bedre at sende en kort personlig invitation på dansk, når du inviterer danskere.
I invitationen kan du kort minde om, hvorfra du kender netop det menneske, og hvorfor du gerne vil connecte: "Hej - hyggeligt at møde dig på messen. Har du lyst til at connecte her? Måske kan jeg hjælpe dig med ... "
Det er selvfølgelig også en god idé at sende en tak til dem, der inviterer dig til deres netværk. Du kan også gå mere offensivt til værks ved at sende et link til din freebie eller andet, der kan hjælpe. Du bliver derimod ikke populær, hvis du prøver at sælge til folk med det samme. Det er no go!
Når du begynder at connecte med folk, vil du måske opleve, at verden er lille! Jeg har selv fundet ud af, at nye mennesker næsten altid kun er ét eller to LinkedIn-led væk.