Det kan du opnå på mange måder – men keyword stuffing er ikke én af dem.
Hvad er keyword stuffing?
Det betyder, at du bruger det samme søgeord – eller søgeordsudtryk – igen og igen på hjemmesiden.
Der er to typer keyword stuffing, nemlig åbenlys og usynlig.
Åbenlys:
- Søgeord gentages så mange gange, at teksten bliver monoton.
- Søgeordet bruges i content, hvor det ikke er relevant: Denne hjemmeside fokuserer fx på tekstforfatning. Men artiklen her handler om keyword stuffing: Derfor ville det være upassende keyword stuffing, hvis jeg brugte søgeord tekstforfatning overalt i denne artikel, bare fordi det er hjemmesidens overordnede fokus.
Usynlig:
Usynlig keyword stuffing betyder, at keywords gentages (alt for!) mange gange.
Det kan omfatte:
- Gentagen brug af søgeord, der er skrevet med hvid font, så folk ikke kan se det
- Søgeordet bruges backend
- Søgeordet bruges skjult i hjemmesidens kode
- Søgeordet bliver gentaget igen og igen i metatags og alt tags.
Derfor skal du undgå keyword stuffing
Hvis du har arbejdet med seo-tekster længe, ved du, at det engang var en god ide at gentage søgeord rigtig mange gange i en tekst.
Men sådan er det ikke mere. Heldigvis.
Nu skal du fokusere på kvalitet i stedet.
For i dag er Google nemlig blevet meget bedre til at vurdere, om folk synes, din seo-tekst er god.
Hvad er risikoen?
Åbenlys keyword stuffing kan medføre risiko for, at seo-teksterne skræmmer læserne væk.
Når læserne flygter – så bliver det også næsten umuligt at få topplaceringer på Google.
For netop brugeroplevelsen er nemlig meget vigtig for Google i dag.
Men både åbenlys og skjult keyword stuffing kan i værste fald medføre en Google penalty, hvor hjemmesidens rankings falder brat.
Hvis du er særligt uheldig, kan din hjemmeside blive fjernet helt fra Googles søgeresultater. Det ønsker du slet ikke!
Hvad er værst – åbenlys eller skjult keyword stuffing?
Svært at sige.
Mens åbenlys keyword stuffing gør teksterne ulidelige at læse for de stakkels læsere, er skjult keyword stuffing på kanten af black hat seo.
Konklusion: Keyword stuffing er slet ikke umagen værd
Skriv gode seo-tekster, der forklarer tingene ordentligt.
Skriv i et varieret sprog, hvor du bruger primære søgeord, sekundære søgeord og relaterede søgeordsudtryk.
Det vigtigste er, at sproget lyder så naturligt som muligt.
Hvis du kan opnå det, behøver du ikke spekulere på, præcis hvor høj teksten søgeordstæthed er.
Hvor høj skal søgeordstætheden være i seotekst?
Søgeordstæthed handler om, hvor mange gange søgeordet nævnes i en tekst.
I "gamle dage" gik vi seotekstforfattere højt op i søgeordstæthed.
Søgeordstætheden måtte ikke være for lav, for så ville teksten ikke ranke. Men søgeordet måtte heller ikke nævnes for tit - for så kunne Google opfatte det som spam.
En meget høj søgeordstæthed ødelægger læseoplevelsen
Det er trættende at læse en seotekst, hvor søgeordet er klistret ind i hver sætning.
Men hvor mange gange skal søgeordene nævnes? Det afhænger af emnet! Det vigtigste er at skabe en god læseoplevelse.
Høj søgeordstæthed gør det komplicerede simpelt
En høj søgeordstæthed kan være nødvendig, når du forklarer noget særligt kompliceret:
Det bliver ikke nemmere at forstå en tekst om "byggeskadeforsikring," hvis du skifter ordet ud med "forsikring" i mange tilfælde. Det risikerer faktisk at gøre folk mere forvirrede, end de var.
En høj søgeordstæthed kan til gengæld være meget anstrengende, hvis søgeordsudtrykket er: "Hvad er byggeskadeforsikring?" Simpelthen fordi det ikke er særligt naturligt at stille samme spørgsmål mere end nogle få gange i samme artikel.
Jeg har skrevet rigtig mange seo-tekster på søgeordsudtryk som: "Hvad er (søgeord)?"
Sproget skal selvfølgelig fremstå så naturligt som muligt!
Men så må man snige spørgsmålet diskret ind: Overskrift - én underoverskrift - manchet - og call to action.