Hvad er helpful content - og hvordan kan du få flere kunder og gode Googleplaceringer med helpful content?
Få svaret her.
Helpful content er vejen op på Google
Måske har du også en blog, som du fik oprettet, fordi en eller anden onlineguru sagde, den ville skaffe dig gode Googleplaceringer? Men det skete aldrig.
Måske fordi du ikke rigtigt fik skrevet de blogindlæg alligevel.
Og nu - fem år senere - ligger der måske fem-ti støvede blogindlæg på den ...
Det er selvfølgelig ærgerligt.
Men hvis du dropper din virksomhedsblog, fordi "det virker jo alligevel ikke," så snyder du dig selv.
For Google lægger nemlig vægt på helpful content. Det betyder, at din blog faktisk er vigtigere end nogensinde før. Hvis du vel at mærke bruger den rigtigt!
Hvad er helpful content?
Helpful content betyder "hjælpsomt indhold". Sådan lidt mundret oversat! Google introducerede os for begrebet helpful content allerede i 2022.
Kort sagt: Hvis du gerne vil have din hjemmeside højere op i Googleplaceringerne, skal du altså levere helpful content. Det er tekster, videoer, podcasts eller andet indhold, der hjælper din målgruppe.
6 tips til helpful content
1. Helpful content fokuserer på E-E-A-T
E-E-A-T er en forkortelse af experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness: erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed. Når du leverer helpful content, demonstrerer du netop E-E-A-T.
2: Helpful content har størst effekt, når hjemmesiden har ét formål
Du gør det nemt for Google at forstå din ekspertise, når din hjemmeside fokuserer på nogle få emner med ét hovedformål.
Omvendt:
Hvis du reklamerer for din mands flyttefirma på din webdesignerhjemmeside, gør du det ikke nemmere for dig selv at få gode Googleplaceringer!
3. Helpful content giver brugerne svar på det, de googler
E-E-A-T er vejen op på Google. Men det er ikke ligegyldigt, hvordan du demonstrerer E-E-A-T.
For din hjemmeside skal meget gerne give målgruppen svar på de spørgsmål, de googler.
Derfor skal du skrive blogindlæg om de spørgsmål, folk googler om dit emne.
Du skal selvfølgelig også bruge søgeordene, så Google - og mennesker - forstår, hvad hjemmesiden handler om.
4: Helpful content er unikt
Helpful content handler ikke om lige at køre konkurrenternes blogindlæg igennem ChatGPT og genudgive dem.
For helpful content skal være unikt.
Det betyder ikke, at du skal opfinde den dybe tallerken - eller skrive som Nobelpristageren i litteratur.
Men det betyder, at du meget gerne skal give dit blogindlæg din egen vinkel.
Det kan du gøre ved at tilføje dine egne holdninger, erfaringer og kundecases. Faktisk skal der ikke så meget til, før et blogindlæg skiller sig ud fra mængden.
5: Helpful content hjælper din målgruppe med at nå sine mål
Nyttigt content hjælper først og fremmest målgruppen.
Derfor er det ikke nok at have salgstekster på hjemmesiden, hvis du vil have bedre Googleplaceringer. Du skal også have en blog med artikler, der hjælper din målgruppe.
6: Helpful content skal skrives igen og igen!
Sidst, men ikke mindst: Antallet af artikler - og artiklernes længde - betyder også noget!
Derfor skal du skrive nye og nyttige blogindlæg igen og igen.
Sørg også for at holde øje med Google Search Console. Der kan du se, hvilke artikler der tiltrækker mest trafik, og hvilke søgeord dine blogindlæg ranker på.
Har du brug for hjælp? Så kan du booke mig som freelance-tekstforfatter og seo-konsulent.
Første seorapport - og rådgivning - koster kun din e-mail.
Gør (kedeligt!) generisk content unikt
Når du arbejder med seo, kender du nok dette:
Du skriver søgemaskineoptimerede blogindlæg, der svarer på spørgsmål - og bruger ord - som mange mennesker googler.
Sommetider synes du måske, at dine blogindlæg ligner alt det andet på nettet for meget.
Det er ærgerligt. For generisk content er kedeligt.
Prøv ét af disse 3 tips:
1. Brug en kundecase
Næste gang, du skriver et blogindlæg om "3 tips til ...", kan du tilføje en kundecase.
"Mikkel fik succes med tip nummer 3" - og så følger historien.
Casen gør dit blogindlæg meget mere levende. Samtidig skaber det troværdighed.
2. Fortæl om dine egne fejl (uha!)
Dine læsere forventer, at du fortæller om din succes som fagmand.
Men der er intet galt i at fortælle om fejl. Vel at mærke fejl, som du har gjort for længe siden - og som din målgruppe kan lære noget af.
Læs mit blogindlæg: "Copywriterens sorte samvittighed."
3. Brug sjove - eller kloge - citater
Kniber det med at finde en interessant indledning? Prøv at google efter citater!
Fx googlede jeg "quote webdesign" og fik stribevis af citater.
Mon ikke det her citat kan være en god indledning til et blogindlæg:
If you think good design is expensive, you should look at the cost of bad design.”
Ralf Speth, Royalsociety.org