Hvad er gamification?

Hvad er gamification?

Gamification betyder at gøre en kedelig hverdagsaktivitet til noget lidt sjovere. Nemlig et spil eller en konkurrence - et game.

Du kan bruge gamification til at engagere læserne på hjemmeside eller webshop.

Det kan styrke dit salg - og din synlighed i Googles søgeresultater.  

Hvorfor virker gamification?

Metoden virker, fordi vi mennesker er ens ... eller sådan da!

Vi er grådige. Vi er nysgerrige. Vi kan lide at få mere end forventet ...

Og det kan du bruge til at aktivere læserne på din hjemmeside med gamification.

Jeg vil mene, alle virksomheder kan bruge gamification. Det handler bare om at finde den rigtige metode. 

Popup-boks

Det allernemmeste er selvfølgelig, at du laver en konkurrence, som folk deltager i. Præmien kan være en rabatkode eller et produkt.

Det kræver bare, at du husker at trække en vinder jævnligt.

Det er også en god idé at køre annoncer for din konkurrence.

Husk, at præmien skal være relevant for dem, du gerne vil sælge til - og ikke alle mulige andre!

Hvis du fx sælger damesko, skal du ikke udlodde tusind kroner - men meget hellere et par damesko.

For hvis du udlodder en tusse - eller noget andet, som alle vil have - får du måske flere læsere. Men det er bare ikke sikkert, de er interesserede i det, du sælger.
Og så er det jo spild af tid og penge for dig at have den slags sløve læsere på nyhedsbrevet!

Det kan faktisk endda skade din e-mailmarketing, hvis du har mange læsere, der kun er på listen for at vinde fx en pengepræmie.

For de åbner jo ikke de e-mails, du sender med tips eller gode tilbud. Måske kan de endda finde på at kyle dine nyhedsbreve i spam-bakken.

Deres manglende interesse kan faktisk også betyde, at e-mailsystemet måske ikke leverer dine nyhedsbreve til lige så mange.

Lykkehjul

Du kan sætte et lykkehjul på din webshop eller hjemmeside, som folk skal dreje for at se, om de har vundet en en præmie. 

Præmien kan være en e-bog, hvis du sælger viden – eller måske en rabat, hvis du har webshop.

Samtidig tilmelder de sig nyhedsbrevet. Det giver dig chancen for at sende en serie automatiserede mails.

Quizzer 

Alle elsker at quizze. Ikke mindst hvis quizzen handler om det mest interessante emne i verden – nemlig dem selv!

Derfor kan en quiz bruges af alle, fra dameblade til forskertidsskrifter. 
Men quizzer er ikke kun for sjov.

Du kan nemlig også bruge dem til at få flere læsere på nyhedsbrevet – blive klogere på dine læsere – og gøre dem købeklar.

Hvis du fx sælger komplicerede produkter som computere eller smartphones, kan du ikke forvente, at alle forstår de tekniske specifikationer. 

Du har sikkert gode lange produktvejledninger på din webshop. Men det kan også overvælde læseren. Især hvis dine konkurrenter sælger noget af det samme til samme pris. 

Vis derfor en pop up quiz, som læseren ser, lige før han forlader webshoppen uden at købe – altså ved exit intent.

I quizzen stiller du læseren fem simple spørgsmål til behovet.

Derefter præsenterer du 5 pc’er, der matcher ønsker til mærke, pris og vægt. Det er ikke svært – og det kan skaffe dig kunder, du ellers ville gå glip af!

Du kan også vælge at belønne dem, der svarer på quizzen, med en rabatkode. For hvad kan stimulere købelysten mere end at få at vide, hvad man skal købe – og samtidig få rabat?

Hvis du sælger rådgivning eller videnbaserede ydelser, kan du også bruge quizzen til at blive klogere på læserne. Bagefter kan du bruge quizresultaterne til at gøre læserne både klogere – og mere købeklar.

Det kunne være quizzer som de her:

  • Er du begynder eller onlinehaj? Set hos Lise Halskov fra Onlinehaj
  • Hvor gammel bliver du? Fra videnskab.dk
  • Test dig selv: Kan du spotte de digitale fælder? Fra sikkerdigital.dk

Når folk tager quizzen, skal du selvfølgelig sørge for, at de også bliver tilmeldt dit nyhedsbrev. Og når de besvarer quizzen, segmenterer (opdeler) du selvfølgelig læserne efter de svar, de har givet på testen. 

Lise fra Onlinehaj kan fx segmentere læserne på e-maillisten efter deres testresultat.

På den måde får “onlinebegynderne” og “onlinehajerne” nemlig lige præcis de nyhedsbreve, der møder dem, hvor de er nu.

På samme måde kan sikkerdigital.dk segmentere læserne, så begynderne får nogle andre nyhedsbreve end dem, der er de rene it-sikkerhedsnørder. 

Sådan bruger jeg gamification

Jeg har nogle quizzer på de blogindlæg, der handler om sprogfejl, kommaregler og SEO. 

Quizzerne kan sættes sådan op, at man skal tilmelde sig nyhedsbrevet for at få svar. Det har jeg nu ikke gjort. 

 

Error: The quiz is no longer available!

Læs artikler i kategorien: 
Læg en content marketing-strategi

Vigtig viden