Hvad er et nyhedsbrev?

 

Et nyhedsbrev er din genvej til flere og bedre kunder! Nyhedsbrevet er nemlig den markedsføring, der ifølge statistikker har den højeste return of investment (ROI). Eller på godt dansk: Det er ofte en god forretning at sende nyhedsbreve, i forhold til hvad det koster. Læs her, hvordan du kommer i gang med nyhedsbrevet.

Nyhedsbrev hvordan – og hvad er et nyhedsbrev?

”Gud, hvor bliver jeg træt af jer kloge hoveder. Hvorfor i alverden skal en lille smedemester have et nyhedsbrev?!” spurgte han, da vi diskuterede markedsføring på et iværksætterforum.

Heldigvis var det ikke svært at svare på det spørgsmål:

  • Et nyhedsbrev er billigt – ofte gratis!
  • Dit nyhedsbrev markedsfører dig automatisk – også når du har travlt med andre ting. Du kan nemlig let sætte en hel serie mails op på dit nyhedsbrev, der bliver sendt automatisk ud.
  • Nyhedsbrevet er perfekt til at fange og fastholde mange af dem, der ikke er købeklar ved første besøg på din hjemmeside.
  • Dit nyhedsbrev kan – når du bruger det rigtigt – hjælpe dig med at gøre mange flere mennesker købeklar. Desuden kan du bruge nyhedsbrevet til at holde kontakt med dine nuværende kunder, så de husker dig og ved, hvad du kan tilbyde i fremtiden. 

Men hvordan laver man et nyhedsbrev?

Du skal have styr på det praktiske - men også på strategien. Først det praktiske:

  • Du bør bruge et e-mailmarketingprogram som fx Mailchimp eller Ubivox til at sende dine nyhedsbreve. Du kan også bruge programmer som Easyme eller Simplero, hvis du gerne vil sælge videoer eller onlinekurser digitalt. Det er derimod ikke en god idé at sende nyhedsbreve ud fra din egen e-mail.
  • Du skal have tilladelse fra modtagerne, hvis du sender dit nyhedsbrev digitalt. Det kræver loven. Det betyder, at folk skal acceptere at modtage markedsføring fra dig, fx ved at de sætter flueben i en boks, når de tilmelder sig nyhedsbrevet.
  • Du skal huske at have en privatlivspolitik på din hjemmeside. Det kan være lidt indviklet. Men fortvivl ej. Du kan nemlig kopiere min og tilpasse den til din virksomhed, hvis du vil. Din privatlivspolitik skal oplyse, hvilke data du indsamler - hvad du bruger dem til - hvor længe du opbevarer data - og om du deler data med andre parter. Det kan fx være Facebook, hvis du markedsfører dig der ved at annoncere til læserne på nyhedsbrevet. 

Hvad med strategien - hvordan skriver man et nyhedsbrev? 

  • Det er en god idé at give folk noget for at tilmelde sig! Det kan være en rabat, et kvarters gratis rådgivning i telefonen, en e-bog eller en video. Det vigtigste er, at du giver folk en forsmag på det, du kan hjælpe med - og samtidig får du dem ind på dit nyhedsbrev.
  • Når først folk er på nyhedsbrevet, sender du dem mails med tips om det, du sælger. Du kan også sende salgskampagner, hvor du giver folk en tidsbegrænset bonus eller rabat. Det sætter skub i salget. 

Hvordan laver man et nyhedsbrev gratis? 

Du kan sende nyhedsbreve gratis med Mailchimp. Men den gratis løsning giver dig kun mulighed for at sende nyhedsbreve ét ad gangen. Derfor vil jeg klart anbefale dig at smide nogle få kroner efter et abonnement. Så kan du sende mailserier ud automatisk, så du markedsfører dig hele tiden! Læs her, hvordan jeg kan hjælpe dig med dit nyhedsbrev.

Fik du svar på spørgsmålet Hvad er et nyhedsbrev?

Jeg er tekstforfatter og har mange års erfaring med virksomhedstekster. Du kan bare sende mig en mail - så finder vi et tidspunkt. 

Læs artikler i kategorien: 
Sælg med nyhedsbreve

Vigtig viden