Hvad er et lead – hvad er leadgenerering? Få 10 genveje til varme leads ⋆ Tekstforfatter Louise Lamberth - kontakt freelance tekstforfatteren

Hvad er et lead – hvad er leadgenerering? Få 10 genveje til varme leads

hvad er leadgenerering? hvad er et lead?

Allerførst: Hvad er leadgenerering – hvad er et lead?

Hvad er et lead?

​Et lead er en potentiel kunde, som viser interesse for det, du sælger. Interessen viser sig måske ved, at en person ringer dig op, søger på din hjemmeside eller tilmelder sig dit nyhedsbrev.

Så hvad er leadgenerering?

Leadgenerering er derfor indsamling af data om mulige kunder, som kan bruges til fx at sende nyhedsbreve, lave kanvassalg via telefon eller kontakte leads via sociale medier.

Der er masser af metoder til leadgenerering. Men nogle af de mest effektive er nyhedsbreve, sociale medier, chatboks og personlig kontakt på messer, i netværk og via kanvassalg.

Hvad er kolde og varme leads?

Varme leads er de kundeemner, der ser ud til at være mest interesserede i at købe. Måske klikker de i flere nyhedsbreve – måske ringer de dig op eller viser interesse på anden måde.

JA – du skal også arbejde med leadgenerering

Alt for mange selvstændige markedsfører sig sporadisk og tilfældigt.

Gør ikke den fejl. Du skal selvfølgelig fokusere på leadgenerering, for at du kan styrke bundlinjen og undgå store huller i kalenderen, hvor du ikke har kunder.

Bed kun leads om de oplysninger, du skal bruge nu

Så meget som muligt – men ikke med det samme!

Altså: 

Du skal selvfølgelig kende din målgruppe så godt som muligt! Det hjælper dig med at markedsføre dig godt – og sælge mere.

Men det betyder ikke, at du skal aftvinge folk en masse oplysninger, som ikke skal bruges her og nu.

Mennesker er utålmodige online. De er heller ikke særlig glade for at give oplysninger fra sig, hvis de ikke forstår, hvorfor du skal bruge de oplysninger for at hjælpe dem.

Derfor: Bed kun om de oplysninger, du faktisk har brug for her og nu. Så kan du bede om flere oplysninger senere, når det nye menneske har lært dig og din virksomhed at kende.

Hvis man fx får en e-bog, når man tilmelder sig dit nyhedsbrev, skal du selvfølgelig have en e-mailadresse.

Så lav en simpel tilmeldingsboks til nyhedsbrevet, hvor du kun beder om e-mailadresse og navn. Du behøver ikke også spørge om alder, køn, fysisk adresse og telefonnummer. Folk forstår ikke, hvad du skal bruge de oplysninger til, og de kan ikke lide det.

Husk, du kan altid få flere oplysninger senere, hvis det er nødvendigt. Du har fx ikke brug for en fysisk adresse, før kunden køber en vare, der skal sendes. Så vent med at bede om adressen, til det sker!

Du kan downloade min guide 7 genveje til flere læsere på nyhedsbrev her. Så er du i gang med leadgenerering!

10 genveje til flere varme leads


  • RecurPost: Del dine blogindlæg på sociale medier helt automatisk via RecurPost. Det lokker folk til din hjemmeside, hvor de kan tilmelde sig dit nyhedsbrev.
  • Lav en Facebookgruppe for folk i din målgruppe, hvor du deler dine bedste tips og markedsfører dit nyhedsbrev.
  • Vælg forskellige tilmeldingsgaver til dit nyhedsbrev, så dit nyhedsbrev tiltrækker mennesker på forskellige steder i kunderejsen. Fx rabat eller digitale smagsprøver. Det kan være et lille onlinekursus eller et whitepaper. 
  • Tag en seddel med på messe og netværksmøder, så folk kan tilmelde sig dit nyhedsbrev.
  • Gør opmærksom på dine tilmeldingsgaver i din mailsignatur, så folk får lyst til at tilmelde sig.
  • Lav quizzer, hvor folk tester deres viden - og får svaret, når de tilmelder sig nyhedsbrevet.
  • Send en invitation til at connecte på LinkedIn til alle dem, der kontakter dig via hjemmesiden eller ringer dig op.
  • Tilbyd et kvarters gratis telefonrådgivning til alle nye.
  •  Brug et rabat-wheel på din hjemmeside. 
  • Bed om tilladelse til at lagre og gemme oplysninger til markedsføring, når folk henvender sig via chatboksen på hjemmesiden. 

Husk GDPR-loven ved leadgenerering

Du må kun samle og gemme oplysninger om leads efter reglerne i GDPR. 

Det betyder, at folk skal give tilladelse til, at du indsamler oplysninger. De skal vide, hvilke oplysninger du har, og hvordan de får dem slettet. De skal også vide, hvor længe du gemmer oplysninger.

Er du i tvivl? Så kan du booke et kvarters gratis rådgivning hos mig. Jeg er klar til at svare. 

>