Hvad er et læserbrev? Hvordan skriver man et læserbrev? Og hvordan bruger du det i din markedsføring? Få skabelonen, og se eksempler.
Et læserbrev vil overbevise læseren om et synspunkt
Som navnet fortæller, er læserbrevet skrevet af en læser, der vil fortælle om et synspunkt – og overbevise andre.
Skribenten bruger typisk logiske argumenter og eksempler til at overbevise sin læser om sin egen holdning.
Det betyder også, at læserbrevet har en klar pointe modsat et essay, hvor et emne bliver undersøgt.
Læserbrevet er tit inspireret af en aktuel politisk debat eller en aktuel samfundssituation.
Læserbrevene skrives typisk til aviser. Men det kan selvfølgelig også udgives i et af de mange onlinemedier.
Et læserbrev er ikke en pixi-afhandling
Derfor må du gerne bruge dit eget hverdagssprog. Det kan godt være på sin plads at være følelsesladet og vred i et læserbrev.
Men undgå at svine dem til, du er vred på – gå efter bolden!
Vigtigt at vælge det rette medie
Valget sker tit helt af sig selv, fordi læserbrevet kan være et svar på en artikel, et læserbrev eller en leder i netop dén avis.
Men det er altid vigtigt at tænke over, hvordan sprogtonen og holdningen i læserbrevet matcher målgruppen for det medie.
Det betyder ikke, at du ikke må provokere læserne!
Redaktionen sætter tit pris på læserbreve, der rusker op i læserne ved at vise dem verden set fra en anden side.
Sådan kan du opbygge dit læserbrev
Gør forarbejdet:
Forarbejdet er tit det vigtigste, når du skriver!
Prøv at skrive i én linje, hvad du vil sige med dit læserbrev. Det behøver ikke være en meget velformuleret linje. Det vigtigste er, at du lægger dig fast på én hovedpointe.
Et eksempel: “Beløbsgrænsen skal ned, så vi kan ansætte flere udlændinge i sundhedssektoren.”
Det gør dit skrivearbejde nemmere, at du har din ene linje i tankerne hele tiden.
Indledning: Skab interesse straks:
Overskrift og indledning afgør, om folk læser videre. Derfor skal du komme til sagen – straks!
Indledningen skal fortælle, præcis hvorfor dit synspunkt er vigtigt. Samtidig må den gerne være følelsesladet.
Det skaber nysgerrighed og interesse:
“Jeg er chokeret over, at …. “
“Politikerne på Christiansborg tror, de gør skolen meget bedre. De tager helt fejl. Intet bliver bedre, så længe bygningerne er så dårlige … “
Fortæl, hvorfor du er en autoritet:
Er du en autoritet på det felt, du skriver et læserbrev om? Så er det en god idé at nævne det i de første linjer. Det gør dit læserbrev ekstra overbevisende.
Din autoritet kan skyldes, at du har en uddannelse eller et job på feltet.
Men du kan selvfølgelig også være en autoritet af andre årsager.
Hvis du er mor til et handicappet barn, som har haft et dårligt møde med skolesystemet, kan du også være en autoritet.
Som mor til et handicappet barn ved du mere om emnet end de fleste af os andre. Du kan styrke din autoritet yderligere ved at perspektivere historien senere.
Måske skriver du, at mange andre har haft lignende oplevelser. Det er vigtigt, fordi læseren ellers tror, at du generaliserer ud fra dit eget barns uheldige oplevelse.
Derefter kan du give dit bud på, hvordan forholdene kan forbedres.
Skriv en overskrift:
Det er tit en god idé, at overskriften ikke afslører alt. Prøv at skrive en overskrift, der pirrer nysgerrigheden eller provokerer læseren.
Et par eksempler på overskrifter:
“Læge: Vi drukner i arbejde. Gør noget, Christiansborg!”
“Psykolog: Virksomheder gør alt for lidt for mental trivsel.”
“Arbejdsgiverformand: Sæt beløbsgrænsen ned – eller betal prisen.”
Undgå dog helst clickbait – altså overskrifter, der lover noget helt andet, end artiklen kan holde.
Argumenter og eksempler:
Skriv de gode argumenter, der viser, at du har ret. Suppler gerne med nogle eksempler. “Denne mand kan ikke arbejde i Danmark, fordi beløbsgrænsen er for høj – til trods for at arbejdsgiveren ikke kan finde andre til opgaven.”
Konklusion:
Opsummer din holdning. Skriv, hvad der bør ændre sig i fremtiden – og hvordan det ændrer situationen til det bedre: “Loven bør ændres, så beløbsgrænsen sættes op, sådan at …”
Husk underoverskrifter:
Sørg for, at dit læserbrev er delt ind i letlæselige afsnit.
Husk også underoverskrifter – og de må gerne pirre nysgerrigheden, præcis som overskriften!
Som selvstændig kan du bruge læserbreve i din markedsføring
Som selvstændig har du nok en stor viden og klare holdninger til det, du arbejder med.
De holdninger kan du sagtens skrive læserbreve om som led i din markedsføring.
Du er en autoritet på dit felt. Du er sikkert også velformuleret og har stærke argumenter. Derfor gør det ikke noget, at folk kan se, at dit debatindlæg også er markedsføring.
Har du brug for hjælp? Så kan du booke første rådgivning hos en erfaren skribent nu.
Eksempel på et læserbrev i markedsføring:
Steen Klausen, branchechef for byggeri i Arbejdsgiverne, skrev et læserbrev i Østjydsk Avis med forslag om at totalrenovere skolerne.
Som talsmand for byggeriet er han en autoritet. Men han har selvfølgelig også selv stor interesse i at få totalrenoveret skolerne.
Debatten var aktuel. DTU havde nemlig lige udgivet en rapport, der viste, at dårlig luftkvalitet påvirkede elevernes evne til at lære noget. Faktisk så stærkt, at de klarede sig ringere i den nationale test på de skoler, hvor luftkvaliteten var dårlig!
Steen Klausen gjorde debatten endnu mere aktuel ved at indlede læserbrevet sådan:
"Højere krav, større klasser, længere arbejdstid. Både lærere og elever i folkeskolen mødes af store krav. Men ... luftkvaliteten går ud over både elever og lærere. Ved DTU's seneste optælling var op til 47% af skolerne stadig utilstrækkeligt ventilerede. Det giver ringere trivsel, større fravær og mindre udbytte af undervisningen."
Faq
Et læserbrev er et kort indlæg, hvor du giver udtryk for en holdning.
Læserbrevet kan handle om netop det emne, du har en stærk holdning til. Det er bare vigtigt, at du finder netop de medier, hvis læsere har interesse for dit læserbrev. Brug også gerne lidt tid på at undersøge sprogtonen i emnevalget, før du sender dit læserbrev til et medie. Vær opmærksom på, at nogle medier beder dig bekræfte, at du ikke har sendt dit læserbrev til andre medier.
Du kan skrive læserbreve, som viser din faglige viden - og som er relevante for dine ønskekunder.
Hvis du fx er psykolog og hjælper stressramte mennesker, kan dit læserbrev handle om, hvordan virksomheder kan få en ordentlig stresspolitik. Bemærk, at et læserbrev aldrig må være åbenlys markedsføring. Brug din faglighed til at fortælle, hvad du ved, og hvad det betyder for dine ønskekunder. Hav tillid til, at de rigtige mennesker forstår, hvad du kan hjælpe dem med.