• Home
  • Blog
  • Hvad er et blogindlæg? Se, hvordan bloggen styrker salget

Hvad er et blogindlæg? Se, hvordan bloggen styrker salget

Hvad er et blogindlæg? Det er sådan set bare en artikel på en hjemmeside! Men samtidig kan din blog hjælpe dig med at sælge mere. Læs hvordan - og download min bog Blog dig til synlighed og salg for 0 kroner.

Allerførst: Hvad er et blogindlæg?

Hvordan adskiller det sig fra salgstekst?

En virksomheds hjemmeside har typisk en række salgstekster, som ligger under faste menupunkter på hjemmesiden, så man nemt kan finde dem igen. 

En blog kan også have sit eget menupunkt. Men på bloggen kommer der tit nye artikler, for ellers giver det ikke rigtigt mening at blogge. Det sidste nye blogindlæg ligger som regel øverst. 

Der er selvfølgelig også forskel på indholdet i salgstekster og blogindlæg: Salgsteksterne fokuserer på salg. Det gør blogindlæggene ikke direkte. Blogindlæggene fokuserer på at besvare de spørgsmål, folk har, før de er købeklar - eller inspirere dem med tips om virksomhedens ydelser. På den måde hjælper bloggen dig med at få nye gæster på hjemmesiden og vinde deres tillid.

Hvorfor skal du bruge tid på at skrive blogindlæg?

Kort sagt: Fordi mulige kunder googler, før de køber! De tider er forbi, hvor vi alle sammen slog op i den gule telefonbog, når vi ville finde en ny virksomhed.

I dag søger vi jo på internettet, før vi køber. Stort set alle danskere bruger nettet. Onlinehandlen vokser år for år. Det betyder altså, at din hjemmeside bliver mere og mere vigtig for dit salg.

Folk bliver dygtigere til at google

Internettet er nu trådt ud af sine barnesko for længe siden.

Som internetbrugere er vi alle sammen blevet dygtigere til at finde det, vi leder efter. Vi søger præcist efter produkter, fx “røde støvler Ecco størrelse 38.”

Men vi søger også efter præcise svar på vores spørgsmål, fx “Skal banankage i køleskabet?” (20 søgninger månedligt) og “Hvad skal man være opmærksom på ved køb af hus?” (40 søgninger månedligt).

Det betyder, at din virksomheds hjemmeside gerne skal svare på de spørgsmål, folk googler om det, du sælger.

Hvis ikke du svarer på spørgsmålene, springer de nok videre til din konkurrent.

Hvis du derimod svarer godt på spørgsmålene, så hopper flere over på dine salgstekster og køber der – eller over på dit nyhedsbrev.

SEO-mæssigt er det en rigtig god idé at skrive blogindlæg som svar på de spørgsmål, folk googler. Du kan bruge programmet Storybase.

Hvad kan du ellers skrive blogindlæg om?

Du kan selvfølgelig også bruge din blog til andet end at besvare spørgsmål, som folk googler. 

Det synes jeg, du skal! For når folk først én gang har besøgt din blog, skal de selvfølgelig gerne komme igen. 

Jo mere du kan inspirere, undervise og lære fra dig om det, du sælger – jo flere kan du tiltrække. 

Gode emner til dine blogindlæg er:

  • Tips og miniguider, der hjælper folk med at nå deres mål
  • Kundecases - historier om kunder, der fik succes med det, du sælger
  • Anmeldelser af bog, kursus eller program, som er relevant for dine kunder. 

Læs også artiklen Hjælp, hvad skal jeg skrive om? 11 idéer.

Find kilder til gratis billeder til din blog her. 


Du kan også downloade bogen Blog dig til synlighed og salg for 0 kroner. 


Jeg håber, du fik svar på spørgsmålet: Hvad er et blogindlæg?
Ellers er du velkommen til at kontakte mig.

Hvad er et blogindlæg?

Et blogindlæg adskiller sig fra salgstekst ved at informere i stedet for at sælge. Blogindlæg kan styrke Googleplaceringerne, når du blogger med udgangspunkt i seo. Blogindlæg kan også hjælpe dig med at give målgruppen de oplysninger om produkt eller ydelse, de har brug for, før de er købeklar.

Læs artikler i kategorien: 
Lær om virksomhedsblogging

Vigtig viden