Hvordan ser et blogindlæg ud? 5 gode råd til virksomhedsbloggeren

hvordan ser et blogindlæg ud?

Hvordan ser et blogindlæg ud?

Hvorfor skal du have en virksomhedsblog?

Allerførst: Hvad er et blogindlæg – hvordan ser et blogindlæg ud?

Et blogindlæg er en artikel, som har fokus på at oplyse og underholde om det, du sælger.

Blogindlægget er altså ikke en salgstekst, men indirekte salg!

Jeg elsker selv at blogge og er forfatter til bogen Blog dig til synlighed og salg.

Og hvorfor skulle du så bruge dyrebar tid – eller penge – på blogindlæg?

Fordi den gule telefonbogs tid er forbi …

Der var engang for alt for længe siden, da jeg var en lille pige med rottehaler, der tog i Brugsen med min far.

Dengang slog vi op i den gule telefonbog, når vi ville købe noget, vi ikke kunne få lokalt.

Men det er jo meget længe siden.

I dag googler vi. Og vi googler ikke kun, når vi vil købe. Vi googler også, når vi bare vil søge information om varer og ydelser.

Folk bliver dygtigere til at google hele tiden. Vi googler ikke bare efter produktnavne. Vi googler også efter svar på utrolige spørgsmål.

Her kommer bloggen ind i billedet. Hvis din blog besvarer mulige kunders spørgsmål, så har du meget større chance for, at de køber af dig end af konkurrenten, der ikke svarer på spørgsmålet på sin blog. Eller måske slet ikke har nogen.

Min hjemmeside steg 100 pladser på Google, da jeg fik min blog

Da jeg selv begyndte at blogge – i behersket tempo og med en smule linkbuilding – steg min blog 100 pladser på Google på vigtige søgeord.

Det er ikke så tosset, eftersom langt de fleste klik på Googlesøgninger går til de øverste placeringer, og næsten ingen klikker på side to.

Vel at mærke i en branche, hvor alle snart har en blog.

Jeg blogger også for mine kunder og bygger links for dem. Her ser jeg tit hurtig og markant stigning på vigtige søgeord. Det gælder selvfølgelig især i brancher, hvor konkurrenterne ikke går op i SEO og derfor ikke blogger.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at når jeg skriver for dig, sker det i den tone, du foretrækker. Det er ikke nødvendigvis helt den samme som på min egen blog, fordi din kundemålgruppe måske er en anden.

Tekstforfatterens 5 tips til skriveglade virksomhedsbloggere

Men af en eller anden grund kæmper mange med at finde ud af, hvad de skal skrive på bloggen – og hvordan!

Her får du tekstforfatterens 5 bedste idéer.

Markedsfører du dig med seo? Brug Storybase

Når du vil op på Google, skal du selvfølgelig lave en søgeordsanalyse, både når du skriver salgstekster og blogindlæg.Den allermest Googlevenlige strategi er at finde ud af, hvilke spørgsmål folk googler – og så besvare dem på bloggen.Fra blogindlæggene skal du selvfølgelig linke til dine salgstekster.På den måde styrker du dine salgsteksters seo.Samtidig skaber du trafik på din hjemmeside, fordi der ofte ikke er særlig stærk konkurrence på long tail søgeordsudtryk, mens kampen om de overordnede søgeord kan være hård.

Tjek indbakken

Det er også en god idé er at se i indbakken, hvad folk spørger dig om.De spørgsmål kan du så besvare på din blog – selvfølgelig igen med links til dine salgssider.Det sparer dig også tid. Næste gang nogen stiller et spørgsmål på mail, behøver du ikke komme med en lang forklaring – du kan bare linke til bloggen.

Skriv vejledninger som blogindlæg

Hvis du igen og igen skal forklare, hvordan man fx skal bruge et bestemt produkt, så skriv et blogindlæg om det. Det sparer dig en masse tid.

Brug dine blogindlæg igen

Du kan selvfølgelig også sende dine blogindlæg ud som nyhedsbreve.Du kan bruge dem på sociale medier som Facebook og LinkedIn. Og du behøver ikke selv poste blogindlæg igen og igen: Du kan nemlig få RecurPost til at slå dine blogindlæg op for dig. Det er endda gratis.

Lav interne links

Du blogger for at sælge mere.Derfor skal du selvfølgelig huske at nævne dine produkter eller ydelser i dine blogindlæg og linke til dem.Link i det hele taget fra bloggen til de vigtigste salgstekster, hvor det er naturligt.Det hjælper folk med at finde vej – men det hjælper også Google med at finde ud af, hvordan din hjemmeside er struktureret.

Spørgsmål om blogindlæg:

“Hvordan starter man et blogindlæg?”

Begynd med at finde ud af, præcis hvad det skal handle om!

Dit blogindlæg skal nemlig have et eneste skarpt fokus.

Alt for mange skriver lidt i øst og vest … Resultatet er blogindlæg, som ingen orker at læse!

Skriv en benhård overskrift, som fanger interessen og er optimeret til Google. Find også et billede, der skal være i toppen af blogindlægget.

Nu er du klar til at skrive manchetten. Det er den lille korte tekst, der er lige under overskriften.

Den må gerne pirre nysgerrigheden!

Hvor langt skal et blogindlæg være?

Der er ikke nogen regler hugget i sten! Men et blogindlæg må gerne være langt – bare det er godt.

Som med alle andre webtekster gælder det, at lange gode tester pynter på dine Googleplaceringer.

500 – 1000 ord er meget godt.  Kan du skrive længere – og godt? Fint, så gør endelig det.

Husk de saftige underoverskrifter!

Fik du svar på spørgsmålet Hvordan ser et blogindlæg ud?

Du er velkommen til at booke et kvarters gratis rådgivning.

Leave a Comment: