Hvad er en tekstforfatter?

Hvad er en tekstforfatter egentlig - og har du brug for sådan én? Se svaret her.

Da jeg selv begyndte at kalde mig "tekstforfatter", var det med en vis ærefrygt. På det tidspunkt havde jeg allerede skrevet for mange virksomhedskunder.

Men titlen er ubeskyttet. Derfor kan enhver faktisk kalde sig tekstforfatter. Det kræver ingen særlig uddannelse eller erfaring - i teorien, altså!

I virkelighedens verden har de gode tekstforfattere næsten altid en journalistisk eller akademisk uddannelse - og en god portion erfaring, selvfølgelig.

Jeg er selv uddannet cand.mag. fra Københavns Universitet og certificeret content writer fra Smartblogger ved den amerikanske copywriter Jon Morrow. Desuden har jeg taget kurser i seo, kundetypetest og e-mail marketing.

Hvad laver en tekstforfatter?

Nogle tekstforfattere arbejder med film, teater, bøger eller sangtekster. Men en kommerciel tekstforfatter som jeg fokuserer på virksomhedskunder.
Jeg skriver, redigerer og læser korrektur på virksomhedstekster: salgstekster, blogindlæg, nyhedsbreve, brochuretekster, pressemeddelelser og opslag til sociale medier.
Desuden laver jeg søgeordsanalyse, før jeg skriver webtekster. Det styrker nemlig chancen for, at min kunde får trafik på sin hjemmeside. Og trafik er jo lig med salgschancer.

Desuden rådgiver jeg om markedsføring til kundetyper og tilbyder hjælp til at skrive en bog.

Du har brug for tekst, hvis du vil have gratis trafik fra Google

Som du ved, sælger Google selvfølgelig annoncer til firmaer - Google Adwords-annoncer. 

Men i modsætning til dårlige søgemaskiner har Google fra starten forstået, at folk googler meget mere, hvis de får en god brugeroplevelse.

Derfor arbejder Google for, at vi altid får et godt "svar" på vores søgeforespørgsel, når vi googler efter produkter, ydelser, information eller vejvisning online.

Google vil kort sagt gerne give os præcis de tilbud eller informationer, vi leder efter online.

Derfor vurderer Googles algoritme hver eneste webadresse på hver eneste hjemmeside på over 200 parametre. 

Det sikrer, at de hjemmesider, der lever op til brugernes forventninger, får gode placeringer i søgeresultaterne.

Din kundemålgruppes forventninger til din hjemmeside vokser

Vi googler alle sammen utrolig meget i dag!

Og vi googler ikke kun, når vi vil købe. Vi googler også, når vi vil have svar på spørgsmål om produkter og ydelser, før vi - måske - køber.

Derfor forventer folk, at de kan finde svar på alle deres spørgsmål om det, du sælger, på din hjemmeside.

Spørgsmålene varierer selvfølgelig, alt efter hvad du sælger. Det kan være spørgsmål som: Hvad koster det? Hvor hurtigt får jeg varen? Hvilken uddannelse har konsulenten? Kan jeg se kundecases?

Og du vil selvfølgelig gerne have, at folk føler sig godt hjulpet på din hjemmeside.

Det giver dig jo langt større chance for, at de handler hos dig. Ikke hos din konkurrent.

Det er netop derfor, du har brug for en onlinetekstforfatter som mig. Jeg hjælper dig gerne med at skrive gode og søgemaskineoptimerede tekster.

Har du brug for en erfaren tekstforfatter og specialist i Emotionelle Kundetyper?

Du er velkommen til at booke en gratis rådgivning i min kalender.

 

Vigtig viden