Hvad er en pressemeddelelse?

Hvad er en pressemeddelelse?

En pressemeddelelse er en nyhedsartikel, som du sender til medierne.
Hvis pressemeddelelsen er god – og hvis du har valgt de rette medier – får du så medieomtale.

Hvad er formålet med pressemeddelelser?
Virksomheder bruger tit pressemeddelelser til at oplyse offentligheden om nyheder fra virksomheden.
Typiske anledninger til at sende en pressemeddelelse er:
 
- Du har etableret ny virksomhed, og det skal verden vide!
- Virksomheden har taget patent på en opfindelse
- Virksomheden nyansætter eller flytter til nye lokaler
- Virksomheden har succes med nye produkter eller ydelser.

Vælg medier med omhu

Kort sagt kan mange nyheder fra virksomheder være interessante for pressen. 
Men det er selvfølgelig ikke ligegyldigt, hvilke medier du kontakter med netop din nyhed.

Jo større virksomheden er – og jo flere nyheden er interessant for – jo større chance har du som tommelfingerregel for at få den bragt i store medier.
Men selvom din nyhed kun har interesse for en mindre målgruppe, kan det sagtens ske, du kan få den i medierne. Du skal bare vælge de medier, som netop din målgruppe følger.

Eksempler på valg af medier:

- Etableringen af en ny solovirksomhed er som regel mest interessant for lokalavisen. Men ingen regel uden undtagelser! Hvis din virksomhed er banebrydende, fx fordi den sælger nye produkter eller ydelser, kan den sagtens være interessant for Børsen. Det samme gælder måske, hvis du selv er kendt for andre meritter i erhvervslivet.

- Nyansættelsen af en topchef i en stor global virksomhed har interesse for store medier.

Selvom din virksomhed hverken er stor eller har en banebrydende nyhed, skal du vide, at der er masser af nichemedier. Derfor kan du sikkert sagtens få pressedækning for netop din nyhed. Du skal bare undersøge, hvilke blogs, aviser med mere, den passer til.

Genbrug pressemeddelelsen efter redigering

Du kan tit redigere en pressemeddelelse lidt, så den får en ny vinkel, der passer til andre medier. På den måde kan du få meget større synlighed ud af din tekst, uden at du skal begynde helt forfra.

Hvad er fordelen ved pressemeddelelse i forhold til annoncer?

Fordelen ved en pressemeddelelse er, at det er gratis at få den bragt. Ulempen er selvfølgelig, at du ikke selv bestemmer, om pressemeddelelsen skal bringes. Det gør redaktionen.

Derfor skal pressemeddelelsen skrives sådan, at du maksimerer din chance for at få den bragt.

Hvordan skriver man en pressemeddelelse?

  • Pressemeddelelsen skal omfatte en nyhed
  • Pressemeddelelsen skal være relevant for netop det publikum, det medie henvender sig til
  • Pressemeddelelsen skal indledes med det vigtigste - fordi redaktøren klipper nedefra!
  • Pressemeddelelsen skal også have en fængende overskrift. 


Oplagte emner til en pressemeddelelse

En pressemeddelelse til lokalavisen: 


  • Du har åbnet en ny lokal virksomhed 
  • Din velkendte lokale virksomhed tilbyder nye ydelser eller produkter
  • Din lokale virksomhed flytter lokaler eller holder reception 
  • Medarbejdernyt: En medarbejder har rund fødselsdag eller jubilæum - eller der er nyansættelser i virksomheden. 
  • Virksomheden ekspanderer. 

En pressemeddelelse til en større avis:


Jo større medier, du ønsker at få bragt en pressemeddelelse i - jo større skal nyheden være.
Typisk er det nemmere at få en pressemeddelelse bragt i de store medier, hvis virksomheden er stor eller har stor betydning for offentligheden. 
Konkurrencen om opmærksomhed i store medier er selvfølgelig større end i lokalavisen.

Derfor er vinkling ekstra vigtig, når en pressemeddelelse skal i større medier. 



PressemeddelelseDin virksomhed har

Vigtig viden