Hvad er en målgruppe - hvordan finder man sin målgruppe - og hvorfor er det vigtigt? Det kan du læse her.
En målgruppe er den gruppe mennesker, du gerne vil markedsføre dig til og sælge noget.
Hvorfor er det vigtigt at vælge en målgruppe?
Fordi det gør din markedsføring meget nemmere!
- Du kan vælge de rigtige sociale medier, når du kender din målgruppe.
- Du kan snitte dit budskab til, så det passer målgruppen.
- Du kan svare på præcis de spørgsmål, din målgruppe har, før de er købeklar.
- Du kan bruge præcis de salgsargumenter, de vil falde for. Eksempel: Du har udviklet en app, som sparer folk tid. Der er forskel på de argumenter, du vil bruge for at sælge den til en målgruppe, som ønsker mere fritid - og en anden målgruppe, der gerne vil spare tid, så de kan arbejde mere.
Hvordan finder man sin målgruppe?
Det er vigtigt, du lærer din målgruppe godt at kende, så du kan hjælpe dem godt i din markedsføring. Hvis du allerede bruger nyhedsbrev og sociale medier i markedsføring, kan du starte der. Her er et par idéer:
Lav spørgeskemaer på sociale medier, i nyhedsbrev og på hjemmeside:
- Hvad er dit største problem lige nu på (dit fagfelt)?
- Hvilke 3 spørgsmål vil du helst stille mig?
- Hvad skal mit næste blogindlæg eller nyhedsbrev handle om?
- Har du nogensinde købt (indsæt dit produkt eller din ydelse) - hvorfor købte du/hvorfor købte du ikke?
- Vil du i fremtiden købe (indsæt dit produkt eller din ydelse - hvorfor/hvorfor ikke?
Stil ikke alt for brede spørgsmål, så får du måske svar på noget helt andet end forventet. Men giv mulighed for at skrive en kommentar. Læs mere om spørgeskemaer.
Lad dig inspirere af konkurrenter med samme målgruppe
Du kan få masser af inspiration ved at følge konkurrenters markedsføring. Du skal selvfølgelig bare huske, at din målgruppe sagtens kan være anderledes!
- Skriv dig op til et par konkurrenters nyhedsbreve, Facebooksider og blogs. Lav en Googlesøgning på din titel, fx "fysioterapeut" – men også gerne problemudtryk, som dine kunder bruger. Brug de søgeord, du selv ville bruge, hvis du ledte efter en virksomhed som din! Så finder du andre, som allerede er godt i gang med markedsføring. Dem kan du lade dig inspirere af.
Meld dig ind i Facebookgrupper og onlinedebatfora
- Find de onlinefora, hvor dine mulige kunder er! Følg med online. Bland dig i debatten, vær venlig og hjælpsom og gør opmærksom på, hvem du er som fagmand, og hvem du kan hjælpe med hvad. Igen skal du selvfølgelig stikke en finger i jorden og undlade at reklamere, hvor det ikke er god tone.
- Pas godt på dit netværk - og se det gro! Connect med folk på Linkedin, som skriver til din virksomhed på sociale medier og mail.
Lav en onlinebrevkasse eller tilbyd et kvarters gratis rådgivning
En online brevkasse er en oplagt metode, især for dig, der allerede har trafik på hjemmesiden. Du viser, at du er troværdig og hjælpsom, samtidig med at du markedsfører dig og lærer dine læsere meget bedre at kende.
Sådan kommer du i gang:
- Opret en landing page til din brevkasse (en side på din hjemmeside). Sørg for, at din brevkasse er nem at få øje på, når folk besøger hjemmesiden. Forklar, hvilke spørgsmål du svarer på. Husk at skrive, at man kan være anonym, hvis du skriver om emner af personlig karakter. Markedsfør din brevkasse online – det skal sandsynligvis gøres over en periode!
- Tilbyd et kvarters gratis rådgivning til dem, der tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det skaffer dig ikke bare nye kunder. Det hjælper dig også med at lære folk at kende.
Fik du svar på spørgsmålet Hvad er en målgruppe?
Jeg håber, du fik svar og fandt inspiration. Du er velkommen til at booke et kvarters gratis rådgivning om markedsføring til netop din målgruppe.
Læs også artiklen. Hvad er en persona?
Hvad er en persona? Få en ordentlig