• Home
  • Blog
  • Hvad er en kronik? Hvordan skriver man en kronik?

Hvad er en kronik? Hvordan skriver man en kronik?

 

Hvad er en kronik? Hvordan skriver man en kronik?

Kan du bruge en kronik i din markedsføring som selvstændig?

Ja - især hvis folk har stærke holdninger til det, din virksomhed beskæftiger sig med.



Eksempler:

  • Du er selvstændig psykolog med speciale i børn med skolevægring. Du har fagligt begrundede holdninger til, hvad skolen har ansvar for, og hvad forældrene har ansvar for, når et barn ikke kan gå i skole. 
  • Du ejer en vegetarrestaurant og mener måske, at danskerne spiser for meget kød. Du vil gerne opfordre til at spise mindre kød af hensyn til dyreetik og miljø. 
  • Du er håndværker og arbejder med renovering. Du har stærke holdninger til, at man skal vælge kvalitetsmaterialer for at højne dansk byggekvalitet.

Vigtigt: En kronik er aldrig åbenlys reklame


Når du skriver en kronik til markedsføring, er det vigtigt, at det ikke er reklame for din virksomhed. 

Eller rettere: Reklamen er mellem linjerne!

For du skal selvfølgelig nævne, hvad du laver til hverdag. Det er jo netop din faglighed, der gør kronikken troværdig. Du skal også forklare, hvorfor du har den faglige holdning, du har. 

Men du må bare aldrig reklamere åbenlyst med sætninger som: "Vil du også have mindre kød i hverdagen, ligger Vivis Vegetarrestaurant på Vesterbrogade 4." Det er nemlig en sikker genvej til redaktørens digitale papirkurv.


En kronik skal være fagligt velbegrundet

Det betyder, at:

- Der skal være solide kilder til påstandene

- Citater skal stå med fuldt navn - samt titel og uddannelse, hvis det er relevant. 

Faq

Hvor lang er en kronik?

Der er ingen faste regler for kronikkens længde - men den vil oftest være længere end et læserbrev. Hvis du vil have kronikken bragt i en avis eller på et onlinemedie, skal du tjekke, hvilke krav der stilles til antal ord.

Kronik eller artikel - hvad er forskellen?

I en kronik diskuteres holdninger, mens artiklen oftest har en mere redaktionel vinkling.

Hvordan får du en kronik i medierne?

Only if you like awesome pages that are rapidly customizable to your needs.

Kronik og debatindlæg - hvad er forskellen?

Både kronikken og debatindlægget er tekstgenrer, der giver dig mulighed for at argumentere for din holdning til en sag, der er vigtig for dig. Et debatindlæg er som regel kortere end en kronik.

Hvad er forskellen på en kronik og en artikel?

En artikel bliver oftest skrevet af avisens journalister. En kronik skrives derimod oftest af udefrakommende.
I kronikken fremlægger kronikøren et synspunkt, som der argumenteres for. 

PressemeddelelseDin virksomhed har helt sikkert også en

Related Posts

Få hjælp til tekst - med fokus på salg Ja, lige nu kigger jeg på dig, som har en stor boglig viden.Du har slugt enorme bunker bøger under din uddannelse.Du har afleveret rapporter, specialer eller afhandlinger. Så det er kun naturligt, at du skriver webtekster, brochurer og pressemeddelelser på dit job. Hvem skulle ellers? Du er jo den medarbejder, der har de bedste forudsætninger for det. Du har et forspring,

Styrk troværdigheden - spar på tillægsord Hvad er tillægsord? Tillægsord er de ord, som lægger sig til et andet ord og fortæller noget om det. Tillægsordet kan fortælle noget om navneord, pronominer eller egennavne. Men tillægsordet kan også fortælle noget om begivenheder. Et eksempel, hvor tillægsord lægger sig til navneord: I sætningen "Hun har en pæn bluse på" lægger ordet "pæn" sig til navneordet "bluse." Eksempel på tillægsord, der lægger

Hver evig eneste dag bliver min hjemmeside angrebet af hackerbotter. Sandsynligvis også din. Jeg er i hvert fald ikke alene.Både småbitte og gigantiske virksomheder er under beskydning.I den sidste weekend af februar 2024 er flere store virksomheder og kommuner blevet nedlagt af hackere, skriver TV2.dk Det er træls. Men vi kan ikke gøre andet end at beskytte vores hjemmeside, så godt vi nu kan. Derfor har jeg interviewet Michael Leitner

Video: Må jeg præsentere dig for 3 af de seotekstforfattere, du skal undgå? Du har brug for seo-tekstforfatningSå du vil hyre en seo-skribent, men! Hvem skal du dog vælge til opgaven? Der er nok at vælge imellem. Så du ringer febrilsk rundt ... Men efter samtalerne er du faktisk stadig meget i tvivl. Godt. Lad mig fortælle dig, hvem du ikke skal overlade din seo-tekstforfatning til.  Faresignal 1:Du: "Hvor lang

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}