fbpx

Hvad er en e-bog? Hvordan laver man en e-bog til nyhedsbrev, man kan tjene penge på?

hvad er en e-bog? hvordan laver man en e-bog, man kan tjene penge på?

Hvad er en e-bog? Og hvordan laver man en e-bog, man kan tjene penge på? Få en kort guide her.

Hvad er en e-bog? Få svaret her

Allerførst: Hvad er en e-bog? Det er en bog, der kan læses på skærm.

Du kan lave en e-bog i pdf, det er ganske simpelt. Du skriver den bare i Word – og gemmer som pdf. Færdig! En e-bog i pdf kan læses på computer.

Men en “rigtig” e-bog kan læses på både små og store skærme. Den kan fx laves i ePub. Det koster kun nogle få hundrede kroner at få et Word-manuskript omdannet til ePub, brug fx onlineportalen Fiverr.

Sådan kan du tjene penge på din e-bog

Selvfølgelig kan du tjene penge på at sælge en e-bog på dit nyhedsbrev. Men medmindre du har rigtig mange læsere, kan det tit bedre betale sig at give den væk som tilmeldingsgave til nyhedsbrevet.

Jeg giver min e-bog Blog dig til synlighed og salg væk til nye læsere på mit nyhedsbrev. Det har skaffet mig rigtig mange nye læsere, som jeg kan sælge noget.

Samtidig har jeg fået mange anbefalinger af min bog, som jeg selvfølgelig bruger på min hjemmeside. Det betyder, at min bog er et godt visitkort for mig!

Sådan skriver du din egen e-bog

Beslut allerførst, hvilken forskel din e-bog skal gøre for dine ønskekunder.

Du skal ikke lade dig overvælde. Du behøver ikke skrive en kæmpe roman. Det vigtigste er, at din e-bog eller eguide gør en forskel for netop dine ønskekunder.

Hvis du fx er SEO-ekspert, er det bedre at skrive 25 siders e-guide med titlen Få mere trafik til din hjemmeside med 25 simple seo-trick end e-bogen Googles historie på 500 sider.

E-bogen med de 25 trick gør en forskel: Den skaffer mere trafik til hjemmesiden og mere salg. Så når læseren prøver de 25 trick og ser dem virke, vil han sende seo-eksperten en venlig tanke. Måske vil han også kontakte eksperten for at få mere hjælp.

Til gengæld er der stor risiko for, at de 500 sider om Google aldrig bliver læst. Det er ikke klart nok for læseren, hvordan bogen kan hjælpe ham.

Hyr en grafiker – eller lav selv en flot forside til din bog

Din e-bog skal have et flot cover – det er utrolig vigtigt! Du kan selv lave en forside – eller du kan betale en grafiker for at designe det for dig.

Jeg vil anbefale dig at hyre en grafiker, hvis du vil udgive din bog som paperback også. Min bog Planlæg kunderejser, der hjælper flere og sælger mere, har et cover designet af grafiker Betina Drews.

Men der er mange programmer, hvor du kan lave et cover, fx Canva, Placeit og Adazing. Adazing er efter min mening klart det bedste bud, hvis du vil lave din egen forside.

Du kan downloade billeder til bogens forside fra fx Unsplash. Husk at læse rettighederne, så du ikke kommer til at overtræde lov om ophavsret.

Få nogle anbefalinger af din e-bog

Det er en rigtig god idé, at du får nogle anbefalinger af din e-bog. Det kan være lige præcis det, der skiller den ud fra mængden.

Du kan fx skrive ud på dit nyhedsbrev og spørge efter betalæsere. Du kan også spørge i Facebookgrupper for selvstændige, om nogen har lyst til at læse og anmelde din e-bog.

Til gengæld kan du skrive nogle gode ord om dem på din hjemmeside og lægge et link til deres hjemmeside sammen med boganbefalingen.

Giv e-bogen en landing page – og opsæt tilmeldingsbokse

Det er en god idé at lave en landing page på din hjemmeside, hvor man kan tilmelde sig nyhedsbrevet og få e-bogen.

Husk en god tekst, der forklarer, hvad man får ud af at læse e-bogen. Sæt endelig boganbefalingerne på din landing page. Det gør en stor forskel.

Overvej at få din e-bog trykt for små penge

I dag er det nemt og billigt at få trykt en e-bog. Jo flere bøger, du bestiller, jo billigere bliver det. Men du skal være opmærksom på, at det kan være svært at sælge bøger. Derfor får du ofte mere ud af at give dine bøger væk til dem, du vil sælge noget til – eller sælge dem sammen med andre ting.

Læs mere om, hvordan du skriver og udgiver en bog.

 

Skal jeg hjælpe dig med at skrive din bog?

Du kan få hjælp til skriveproces, redigering, korrektur og udgivelse. Læs mere her eller bestil et kvarters gratis rådgivning.

>