• Home
  • Blog
  • Hvad er en blogger? Hvordan tjener du penge på din blog? Og hvordan kommer du i gang?

Hvad er en blogger? Hvordan tjener du penge på din blog? Og hvordan kommer du i gang?

5 fordele ved at være blogger, du ikke må gå glip af

Som blogger gør du det nemmere for din virksomhed: 

  • At opbygge troværdighed 
  • At skille dig ud fra konkurrenterne
  • At tiltrække de rigtige potentielle kunder – og gøre flere mennesker købeklar 
  • At opbygge kundeloyalitet – og skabe mersalg
  • At få og bevare gode Googleplaceringer – og dermed sælge mere. 

Hvis virksomheden ikke har en blogger endnu, kan det næsten kun gå for langsomt!
I dette blogindlæg får du oversigten over, hvordan du kan lægge en solid plan for din virksomhedsblog.

Hvad er en blogger helt præcist - og hvordan tjener du penge på en blog?

Som ordet fortæller, er bloggeren en skribent, der skriver på en blog. Bloggen er en samling artikler på nettet, som typisk får nye artikler tilføjet jævnligt. Ordet blog betyder egentlig web log - altså en journal eller dagbog. Din blog kan enten ligge på et domæne for sig – eller på en hjemmesides domæne.

Hvordan blogger man?

Hvis du allerede har en WordPress-hjemmeside, kan du selv slå blogfunktionen til på din hjemmeside. Derefter kan du bare gå i gang med at skrive.

For at du får så mange læsere som muligt, bør du lægge en strategi for at skabe trafik. 
Derfor er det en god idé, at du får et nyhedsbrev. Du kan også forbinde din blog med en notifikationsboks, som man kan tilmelde sig. Så får man en notifikation i sin browser, hver gang du poster et nyt blogindlæg. 

Vidste du, at: 


  • 70 % af forbrugerne foretrækker blogindlæg fremfor annoncer – ifølge Ledgeview Partners
  • Blogging kan styrke hjemmesidens mulighed for at ranke på Google med 434 % - ifølge Hubspot
  • LinkedIn er den bedste platform at promovere en b2b-blog – ifølge OptinMonster.

Hvorfor blogger man?

En blogger kan tjene penge på flere måder, alt efter hvilken type blog der er tale om.

  • Virksomhedsbloggen skal besvare de spørgsmål, som mulige kunder har, før de køber. Samtidig skal bloggen forklare folk værdien af det, en virksomhed sælger. Virksomhedsbloggen indbringer altså ikke penge i sig selv. Til gengæld understøtter den altså bloggerens salg af andre produkter eller ydelser. 
  • Interesse-bloggen. Sådan en blog kan handle om alt fra sommerfugle til politik. Formålet med sådan en blog er at tiltrække læsere, som har samme interesse som bloggeren. Hvis interessebloggen har læsere nok, kan bloggeren tjene penge ved at køre annoncer på den. 

Hvad skal man blogge om?

Hvis du gerne vil i gang med en virksomhedsblog, kan du få masser af idéer ved at undersøge, hvad din kundemålgruppe gerne vil vide. 

  • Du kan undersøge, hvilke spørgsmål folk stiller på Google om det, du sælger. Brug fx Storybase. 
  • Du kan tale med kunderne for at finde ud af, hvad de gerne vil vide.
  • Du kan bruge blogging til brugervejledninger - det sparer dig også en masse tid, fordi du ikke skal forklare det samme igen og igen. 
  • Du kan også lægge produktanmeldelser på din blog - eller måske anmeldelser af relevante bøger eller film. 

Særligt populære blogindlæg

Kundecases

Kundecases og kundeinterview er godt stof på bloggen. De viser, hvorfor folk skal handle netop med din virksomhed. Husk bare, at de skal fokusere på kundens oplevelse, ikke på din virksomhed.

Guides:

How to-guides: ”Få helt styr på importmoms – og undgå ekstraudgifter.”


Svar på spørgsmål 

Kunderne googler rigtig mange spørgsmål, før de – måske – bliver købeklar.

Derfor er hvordan, hvorfor og hvad koster er som regel gode indledninger til blogindlæg.

Samtidig kan den slags blogindlæg bringe rigtig mange læsere ind på bloggen, og det styrker hele hjemmesidens seo.


Liste

  • 7 fejl, der stopper dig i at nå (det mål, din læser vil nå)
  • De 7 ting, du skal vide om (dit emne) i 2023
  • Bedst i test er altid populær
  • De ti bedste tips om (dit emne)
  • Guides: Sådan gør du (det, din læser vil opnå

5 trin til at komme i gang med blogging

Trin 1. Definer virksomhedens målgruppe

Jo bedre du kender målgruppen – jo nemmere er content marketing.
Det kræver, at du kan svare på spørgsmål som: Hvem er de ideelle kunder? Hvorfor vælger de netop din virksomhed i stedet for konkurrenten? Hvilket problem står de med, når de henvender sig? Hvad får dem til at købe – og hvad kan skræmme dem væk?

Hvis virksomheden er ny, er det måske svært. Men du kan altid få større indsigt gennem spørgeskemaer og kundesamtaler.

Du kan også se på, hvad folk googler, og hvad konkurrenterne skriver om på deres blogs. 

Trin 2. Læg en prioriteret plan over de blogindlæg, der skal skrives

På baggrund af kundeundersøgelserne skal der lægges en prioriteret plan over de artikler, der skal skrives.
Det kan være en rigtig god ide at bruge lidt penge på professionel hjælp, hvis det er helt nyt for dig.
Det sikrer også god søgemaskineoptimering af hjemmesiden. 
Planen er baggrund for alt det arbejde, som skal gøres for at sikre sælgende og søgemaskineoptimeret content.

Trin 3. Høst ideer til oplysende og hjælpsomt content i B2B-markedsføring

Måske synes du, det er udfordrende at få ideer til content. Det er du ikke alene om. Men faktisk er det ret nemt at høste ideer til blogindlæg.

Her er 4 oplagte kilder:

  • Konkurrenterne 

Du kan få masser af inspiration ved at se på konkurrenternes hjemmesider.
Måske kan du skrive artikler om samme emner – gerne længere og bedre?
Husk, at det aldrig er i orden at kopiere, mens det er helt i orden at lade sig inspirere.

  • Kunder
    Kundecases er oplagte på bloggen.
  • Indbakke og sociale medier
    Alle de spørgsmål, virksomhedens kunder og potentielle kunder stiller, er godt stof til blogindlæg.
  • Google
    Google er en utrolig god kilde til ideer til content til B2B-markedsføring – ikke mindst hvis du vil markedsføre virksomheden med seo.
    Se på, hvilke spørgsmål folk googler – og skriv blogindlæg om det.
    Du kan fx bruge Uebersuggest til at undersøge det.
    Link fra blogindlæggene til de ydelser og produkter, der relaterer til blogindlæggene.
    Det styrker hjemmesidens seo og skaber større engagement på hjemmesiden.  

Trin 4. Skriv det første blogindlæg

Et blogindlæg er noget helt andet end en salgstekst:
På bloggen skal du ikke sælge, men informere og oplyse.

For blogindlæggets vigtigste formål er at hjælpe læseren med at få løst det problem, han googler for at få løst. 

Blogindlægget må meget gerne være langt og udtømmende, men det skal have en skarp vinkel. 

Hvis du er i tvivl, så spørg dig selv, hvad du ville skrive, hvis du kun havde én linje? Hvis det volder problemer, er emnet sikkert for bredt. 

Skriv en title, der får folk til at klikke

Når du har valgt en vinkel, skal du skrive en seo title.

Din seo title skal få folk til at klikke ind – og samtidig skal den være optimeret til Google.

Derfor kan du bruge en af de solide modeller til overskrifter, der erfaringsmæssigt får folk til at klikke.

Blogindlæggets title kan du som regel også bruge som overskrift.

Sådan skriver du en Google-optimeret title:

  • Skriv blogindlæggets vigtigste søgeord som det første ord i title
  • Sørg for, at title fortæller, hvilken fordel læseren har af at klikke
  • Sørg for, at der indgår et call to action
  • Brug en CTR-booster: Det er et lille teksttrick, der får flere til at klikke ind. Gode CTR boosters er tal, parenteser og tegn.

Eksempel:

Blogindlægget handler om ”rengøring af vaskemaskine” – og ja, det spørgsmål googler 1900 mennesker om måneden i skrivende stund!

Title kan være: 

Rengøring af vaskemaskine – få ren vaskemaskine i 5 trin (uden ekstraarbejde!)

Denne seo title er søgemaskineoptimeret – den forklarer fordelen ved at klikke – og der er brugt et call to action og en CTR booster.

Husk, at hvis du har fundet emnet på Google, er det hele spørgsmålet, der er title.

Skriv en indledning – der lokker læseren videre

Læseren bruger typisk tid på blogindlægget, fordi han har et spørgsmål eller problem.

Indledningens vigtigste opgave er at vise forståelse for problemet og forklare, at blogindlægget løser det. 

”Er du i tvivl om, hvilket rengøringsselskab du skal vælge til virksomhedens lokaler? Her får du guiden til at finde et selskab, der matcher behov og budget.”

Husk underoverskrifter, som skaber nysgerrighed 

Underoverskrifter er utrolig vigtige – uden dem stopper folk med at læse!

Derfor må underoverskrifterne meget gerne spille på nysgerrigheden, så folk får lyst til at læse et afsnit til – og så lige et til!

Du skal som hovedregel undgå at afsløre, hvad afsnittet indeholder. 

Skriv ikke: ”Årets bedste vaskemaskine er en Miele WSA023.”

Skriv hellere: ”Årets vinder 2023: Topscorer på kapacitet, pris og miljøvenlighed.”

Der er dog en undtagelse. 

For hvis du skriver om meget komplekse emner, er det ekstra vigtigt at være præcis og letforståelig:

Skriv derfor ikke: ”Hvem har ansvar for byggeskadeforsikringen?” – men hellere: ”Den professionelle bygherre skal tegne og betale byggeskadeforsikringen.”

 Skriv en afslutning, der skaber handling

Hvis læseren får de sidste linjer med, har han fået en forklaring på, hvordan han får løst sit problem!

Derfor skal du nu opfordre ham til at løse problemet ude i den virkelige verden. 

Desuden skal der være et call to action til at komme i gang. 

Det betyder også, at de afsluttende sætninger sagtens kan være mere sælgende, og der er plads til at linke til salgssider på hjemmesiden. 

Gode afslutningssætninger med call to action kan se sådan ud:

”Har du spørgsmål? Kontakt os endelig – vi vil meget gerne hjælpe dig videre.”

Trin 5. Mål effekten

Der er mange måder at aflæse, hvilke resultater bloggen skaber.

Du kan bruge Google Analytics til at se, hvor mange læsere hvert enkelt blogindlæg får. 

Jeg vil anbefale dig, at du også følger resultaterne i MorningScore.

Det giver et nemt overblik over søgeordsplaceringer og seofejl, du selv kan rette. Samtidig giver Morningscore dig gode ideer til nye blogindlæg.

Men du skal selvfølgelig også sende nyhedsbreve ud, hvor du linker til bloggen.
Det giver også mulighed for at se, hvor mange der klikker ind fra nyhedsbrevet.
Som tommelfingerregel siger man, at 3 procent og derover er en udmærket klikprocent fra e-mail.

Nu ved du alt, hvad du skal vide, for at du kan gå i gang med content i B2B-markedsføring.

Gå i gang hellere i dag end i morgen – så kan du se frem til bedre Googleplaceringer og flere trofaste kunder. 

Har du brug for hjælp?

Du er velkommen til at kontakte mig.

Du får en tekstforfatter med mangeårig erfaring – og en uddannelse som specialist i Emotionelle Kundetyper.

Det sikrer dig troværdige tekster, der skaber tillid og giver din virksomhed et godt fundament for at opbygge en loyal kundebase.

Vigtig viden