Hvad er en blog - hvordan laver man en blog til markedsføring?

Hvad er en blog – hvordan laver man en blog?!

hvad er en blog hvordan laver man en blog

“Blogge?! Hvad er en blog?

Hvordan laver man en blog?”

Hvad er en blog, hvordan laver man en blog – og hvordan ser den ud på hjemmesiden? Få svarene nu!  

Blogging – men hvorfor?

Jeg anbefaler tit mine kunder at blogge. Svaret er tit et forvirret blik: “Hm, hvad er en blog – altså hvordan adskiller bloggen sig fra min hjemmeside? Og hvordan laver man en blog? Jeg har da nok andet at lave …. ”

Måske tænker du også sådan! Jeg forstår din skepsis. For jeg havde det præcis på samme måde, før jeg begyndte at blogge. Men blogging kan hjælpe dig med at vinde dine læseres tillid og forvandle dem til kunder.

Jeg vil gerne vise dig hvordan! Derfor skrev jeg bogen Blog dig til synlighed og salg til dig. Hvis du finder ud af, at du ikke har tid, viden eller skrivekløe til at blogge, kan jeg også skrive din virksomheds blogindlæg for dig. Læs mere om abonnement på blogindlæg her.

Nå, men til sagen ….

Lyden af seomandens suk …

Så suser vi lige i tidsmaskinen helt tilbage til 2013. Jeg var ny som tekstforfatter dengang. Og træt af, at alle de andre tekstforfattere fik de gode opgaver, fordi jeg var usynlig på Google.

Det var før, jeg tog kurser og læste bøger om seo. Så da en SEO-mand fra Langholz Marketing tilbød en analyse af min hjemmeside, sagde jeg fluks ja tak. Jeg forsynede ham også med links til hjemmesider, jeg godt ville overhale på Google.

Han skrev en længere rapport, som jeg fik i indbakken. Det var ellers dyster læsning. Jeg kunne næsten høre ham sukke mellem linjerne, da jeg læste:

”Du skal have mange links, hvis du skal på side 1!”

Men det var ikke bare links, der skulle til. Det ville også være en god idé for mine Google-placeringer, at jeg begyndte at blogge, skrev han.

Blogge?! Jamen hvorfor ikke, tænkte jeg. Så jeg begyndte at blogge lidt og bygge links … og oplevede jeg et mindre mirakel: Min hjemmeside steg over 100 pladser på Google over 5-6 måneder med en beskeden indsats: 1-2 blogindlæg om måneden!

Men der skete også mange andre ting. Jeg fandt ud af, at jeg blev bedre til at hjælpe mine kunder, fordi jeg bloggede – og jeg fik opgaver til bedre pris. Det kan du også opnå – lad mig fortælle dig hvorfor …

6 grunde til at du sælger mere ved at blogge:

Lad os begynde med det, de færreste nævner – men som jeg synes er allervigtigst:

Du får din egen stemme som fagmand

Med en blog skiller du dig ud fra andre på dit marked. Du løfter taktstokken og angiver tonen i din markedsføring.
Du vil opdage, at andre i markedet lytter mere til dine faglige holdninger end før. Du bliver mere bevidst om, hvilke spørgsmål kunderne stiller – og hvad de ønsker. Det gør dig dygtigere til at sælge.

Og så er der alle de andre fordele:

Din virksomhedsblog kan hjælpe dig op på Google

Det kan have stor betydning for dit salg, at du kommer højere op på primære søgeord. For de øverste 3 pladser på side 1 løber med langt den største bid af trafikken og kunderne.
Du kan også bruge din blog til at optimere til nye søgeordsudtryk. SEO-nørder som mig ved, at flere og flere stiller spørgsmål på Google. Din blog er et perfekt sted at besvare de spørgsmål, folk plejer at stille dig. Hvis du mangler noget at skrive om, kan du bruge Storybase til at finde ud af, hvilke spørgsmål folk stiller på nettet om det, du sælger.

Hvis du fx er ekspert i markedsføring på Facebook, er der over 300 spørgsmål på Storybase, du kan vælge imellem.

Men bemærk: Du skal ikke skrive et blogindlæg som svar på hvert af de 300 spørgsmål. Du skal prioritere at skrive blogindlæg med svar på de spørgsmål, der er mest interessante for netop din målgruppe.
Glem ikke, at SEO-effekten opnår du kun, hvis du har optimeret dine salgstekster til Google – og hvis der ikke er tekniske fejl på din hjemmeside. Du kan tjekke din hjemmeside for de værste brølere på analyzeme.dk

Du kan synliggøre det, du sælger

Fra dine blogindlæg kan du linke til dine salgstekster. Det hjælper folk med at få øje på det, du sælger. Samtidig kan de interne links gavne dine Googleplaceringer af to grunde:
For det første hænger folk ud i længere tid og læser mere, når du har gode interne links.
For det andet hjælper god intern linkbuilding også Google med at se, hvordan din hjemmeside er organiseret.

Din blog skaffer dig flere læsere på dit nyhedsbrev

For jeg kan ikke understrege nok, at du skal have et nyhedsbrev. Det er endnu vigtigere end en blog! Det er også en rigtig god idé at have en synlig tilmeldingsboks og popup på alle blogindlæg.

Hvis du er ekstra ambitiøs, så har du flere forskellige tilmeldingsgaver som lokkemad til dit nyhedsbrev. Så kan du nemlig tilbyde folk netop det, de ønsker sig.
Lad os sige, du er frisør. I et blogindlæg skriver du om hårmode, og der har du en tilmeldingsboks til dit nyhedsbrev, hvor man kan få en PDF med tips om opsætning af hår.
I et andet blogindlæg skriver du måske om shampoo – der kan din tilmeldingsboks tilbyde en guide om valg af hårprodukter efter hårtype, farve osv. Det kræver ekstra arbejde ved tasterne at have flere tilmeldingsgaver. Til gengæld kan det altså også give dig flere læsere på dit nyhedsbrev.

Du kan få trafik igen og igen

Du kan genbruge dit blogindlæg på mange måder. Du kan sende blogindlæg ud med dit nyhedsbrev – du kan linke til det fra sociale medier – du kan bruge det som grundlag for podcasts eller videoer.

Her er 3 genveje til genbrug af blogindlæg

Brug Recurpost til at genbruge blogindlæg:

Du kan dele dine blogindlæg automatisk på sociale medier med pluginnet Recurpost.com.
Recurpost deler blogindlægget, så mange gange du vil have det – og på det tidspunkt, du ønsker.

Fortæl læserne, at du har et nyt blogindlæg klar:

Du kan også få trafik til din blog ved at installere et lille push notifikationsplugin som fx WordPress Notification Bar.

Når folk så læser et blogindlæg, popper der en boks op, der tilbyder dem at abonnere på bloggen. Hvis de accepterer det, får de en popup i browseren, hver gang du lægger en ny artikel på bloggen.
Det skaber direkte trafik – men brug kun tricket, hvis du ikke også sender dit blogindlæg ud på nyhedsbrev!

Skab trafik fra nyhedsbrev:

Du kan også få trafik ved at linke fra dit nyhedsbrev til din blog. Det gode råd er, at du nu og da sender et nyhedsbrev ud, hvor du kun skriver et par teaserlinjer til et blogindlæg. Fra nyhedsbrevet linker du så til bloggen.

Selvfølgelig får du ikke så mange læsere, som hvis du sendte hele blogindlægget ud som nyhedsbrev. Men til gengæld styrker trafikken fra nyhedsbrev til blog din hjemmeside på Google.

Bloggen hjælper dig med at spare tid

Du kan lægge guides, vejledninger og svar på typiske kundespørgsmål på din blog. Så kan du altid linke til de blogindlæg. Du slipper for at svare på det samme igen og igen – og hvis din kunde bliver i tvivl om noget, kan han finde vejledningen igen.

Spørgsmål og svar om din blog

Her er de spørgsmål, folk tit stiller mig om virksomhedsblogging. Har du et andet spørgsmål? Skriv en kommentar, så får du svar!

“Er video eller podcast ikke bedre end tekst!?”

Svaret bliver et rungende tja! Det afhænger af, hvad du vil med bloggen. Hvis du vil op på Google, er søgemaskineoptimerede artikler et must, for Google forstår kun tekst.
Men det er en rigtig god idé at lægge en podcast eller video sammen med dit blogindlæg. På den måde kan du få et publikum, du ellers ikke havde fået. Du får bonuspoint fra Google, når flere bliver i længere tid på din hjemmeside.

“Hvor kan jeg lave en blog?”

I dag kan du oprette en ny blog gratis masser af steder online.

Men hvis din virksomhed har egen hjemmeside, er det en god idé at blogge på hjemmesiden. Hvis du har en WordPress-hjemmeside, kan du aktivere din blog med få klik. Så får din hjemmeside seo-mæssigt glæde af den ekstra trafik.

Desuden får du større chance for, at bloggen hjælper dig med at sælge mere. For når folk er på din hjemmeside, er de jo allerede inde i din butik!

Foruden bloggen på hjemmesiden kan det være fint at blogge andre steder online også. Så kan du linke fra din blog ude i byen til din hjemmeside og skabe trafik og salg.

Hvis du har en webshop, kan teknikken betyde, at det ikke er en god idé at blogge der. Måske skal du hellere blogge på et subdomæne. Det er en god idé, at du spørger din webdesigner eller seo-mand, hvor det er bedst at blogge for dig.

“Hvordan ser bloggen ud på min hjemmeside?”

På din hjemmeside kan bloggen – alt efter hvilket system du bruger – sikkert tilpasses på mange måder.

Bloggen kan have sit eget menupunkt i toppen. Du kan også via en widget vise din blog flere steder på hjemmesiden, fx i footer eller i sidebarre som her. I mange WordPresstemaer kan du vælge, om du vil vise små ikoner til blogindlæggene på din hjemmeside, som folk får lyst til at klikke på.

Du kan desuden bruge flere plugins til WordPress til at lade dine læsere anmelde dine blogindlæg. Jeg bruger RatingWidget, som er gratis i basisversion.

“Hvor skal jeg fremvise bloggen på hjemmesiden?”

Godt spurgt! Du skal i hvert fald tænke på, at dine læsere skal se det vigtigste først. Nemlig dine salgssider. Hvis du har en klassisk hjemmeside med salgssider og blog, er salgssiderne vigtigst. Du skal derfor fremhæve dem mest!

På hjemmesiden her fremhæver jeg min blog med en widget i sidebarren, selvom salgssiderne er endnu vigtigere. Men det gør jeg blandt andet for at fremhæve, at virksomhedsblogging er mit særlige felt som tekstforfatter.

OK, det var det praktiske, men …

“Hvordan skriver man en blog?”

Det kan du læse alt om i bogen Blog dig til synlighed og salg – og det koster dig ikke en krone!
Du kan selvfølgelig også lade mig skrive din virksomheds blogindlæg, mens du passer godt på kunderne.

Ressourceliste til din virksomhedsblog

Sæt selv en blog op i WordPress
Du kan godt selv sætte en blog op. Hvis du har en WordPress-hjemmeside, hvor den skal ligge, kan du aktivere bloggen med få klik. Det kan dog være en god idé lige at tage turen omkring en webhaj, du stoler på. Der skal nemlig ikke mange tekniske småfejl til, før din blog kan give seo-problemer som fx teknisk duplicate content. Det betyder, at Google opfatter dine tekster som kopieret indhold, selvom de er unikke, fordi der er en teknisk fejl.

Se guiden til opsætning af blog i WordPress her.

Find emner – lav søgeordsanalyse
Brug Storybase til at finde ud af, hvad folk spørger nettet om. Brug Searchvolume.io til at se på antal søgninger per måned.

Find billeder til din blog
Billeder er omfattet af ophavsret – også online! Men du kan finde gratis billeder eller købe billeder i mange databaser, fx Colourbox, Shutterstock og Pixabay.

Brug video eller podcast på din blog
Hvis du indsætter en video eller podcast i dine blogindlæg, kan det give dig nye læsere, du ellers aldrig havde fået. Når flere mennesker bliver længere på din blog, vil det tit også hjælpe dig med at komme op på Google.
Du behøver ikke investere i en masse dyrt udstyr for at komme i gang. Du kan optage video eller podcast direkte på din egen computer. Derefter kan du redigere den.

Jeg har selv købt redigeringsprogrammet Camtasia til at redigere mine videofiler (ca. 1200 kr.) – men der findes billigere redigeringsprogrammer.

Desuden bruger jeg mikrofonen Blue Yeti til indtaling (ca. 800 kr. på Amazon).

Men i dag bruger jeg faktisk ikke mikrofonen – lyden er bedre, når jeg bruger mikrofonen i min computer! Så test lige tingene af, før du bruger alle sparepengene, og brug krudtet på at producere gode blogindlæg.

Lad læserne anmelde din blog
Du kan bruge dette plugin til WordPress: RatingWidget.

Brug bloggen som lokkemad til nyhedsbrev
Lov mig, at når folk læser din blog, har du også et nyhedsbrev!
Og lov mig også, at du faktisk husker at skabe trafik. Ellers får du nemlig for lidt ud af din blog.
Du kan sende nyhedsbreve til op til 2000 mennesker gratis med Mailchimp. Du kan også vælge Ubivox, som er et dansk system med dansk support. Det koster nogle hundrede om måneden.

Steder, du kan markedsføre din blog 
Du kan downloade min liste med grupper på Facebook, hvor du gerne må markedsføre dig.

Andre steder, du kan blogge
Foruden på egen blog kan du oprette en blog masser af steder online, fx: Iværksætterdebatten Amino (kræver plusabonnement til et 100-las om måneden) – Bloggers Delight. Men glem ikke, at det kun er et supplement til din egen blog.

Fik du svar på spørgsmålet: Hvad er en blog?

Jeg håber, du fik svar på, hvad en blog er – og hvordan den hjælper dig med at sælge!
Glem ikke at downloade din bog om virksomhedsblogging, før du går. Jeg glæder mig til at se meget mere til dig og din virksomhed online.

0/5 (0 Reviews)
>