E-A-T. Få 7 seotips med ekspertise, autoritet, troværdighed

Kom op på Google – lav seo med E-A-T

hvad er E-A-T? hvad er eat?

Kom op på Google med E-A-T: ekspertise, autoritet, troværdighed

E-A-T er en forkortelse af ekspertise, autoritet og troværdighed: expertise – authority – trust. 

E-A-T er en kvalitetsvurdering indført af Google i 2018.

Målet er at sikre, at de webtekster på topplaceringer på Google, faktisk ER skrevet af mennesker med ekspertise, autoritet og troværdighed.

Med andre ord er det sådan set meningen at fjerne de hjemmesider fra topplaceringerne, der ikke lever op til E-A-T.

Det kan fx være hjemmesider med tvivlsomme sundhedsråd skrevet af en person, der ikke har nogen sundhedsfaglig uddannelse. 

E-A-T er nemlig særligt vigtigt for Google på YMYL-hjemmesider.

YMYL – hvad hulen er det?

Ja, det er bare endnu en smart forkortelse. 

YMYL er en forkortelse af your money or your life.

YMYL-hjemmesider er derfor hjemmesider, som har særlig betydning for læseren, om han tror på skribenten eller ej.

Nemlig fordi enten hans pengepung, sikkerhed eller helbred står på spil.

Netop derfor ramte de nye krav i første omgang en masse hjemmesider om sundhed og medicin, der efter Googles vurdering ikke matchede kravene om E-A-T.

Men der var selvfølgelig også hjemmesider, der steg på Google. Netop fordi de struttede af ekspertise, autoritet og troværdighed.

10 000 Google-ansatte vurderer hjemmesider med topplaceringer

E-A-T vurderes på baggrund af Googles Search Quality Evaluator Guidelines, som udkom i 2015.

Guiden er skrevet til det team af ansatte på Google, der tjekker, om hjemmesider med topplacering faktisk lever op til æren.

Dette rating team skulle omfatte hele 10 000 personer. Det er altså 20 000 øjne,  der tjekker, om hjemmesider med topplaceringer lever op til kravet om E-A-T.

Så kan Google justere algoritmerne, så hjemmesider skrevet af mennesker med ægte ekspertise, autoritet og troværdighed ligger lunt i toppen.

Hvad kan du gøre for at styrke din egen E-A-T?

Desværre er der ikke nogen gylden regel for, hvad man gør for at ligge i top til evig tid. Google skruer nemlig hele tiden lidt på algoritmerne.

Men du skal ikke tro på dem, der fraråder seo, fordi “Google ændrer reglerne hele tiden.”

Det er rigtigt, Google ændrer reglerne. Men det gør Google for at sikre E-A-T. 

Derfor kan du roligt optimere din hjemmeside efter princippet om E-A-T.

Vis, hvorfor folk skal opfatte dig som ekspert

For det første skal dine artikler selvfølgelig være i orden. Men det giver jo næsten sig selv.

Du kan vise, du er en ekspert, ved at give folk ekspertviden om dit felt.

Den nemmeste måde at komme i gang er at bruge Storybase til at undersøge, hvilke spørgsmål folk googler.

Derefter kan du skrive et blogindlæg som svar på de mest interessante og mest googlede spørgsmål.

Husk at markedsføre dine blogindlæg i nyhedsbrev eller på anden vis.

Bliv anerkendt som autoritet på feltet

Du er en autoritet den dag,  folk i kundemålgruppen ved, hvem du er, og hvad du laver. Det pynter også, at andre i branchen anbefaler noget af det, du laver. 

Derfor må du gøre dig bemærket som ekspert.

Du må sørge for, at gode relevante hjemmesider linker til din. Du kan også sende pressemeddelelser eller udgive bøger eller holde webinarer. Der er mange veje til at få den anerkendelse som autoritet, du får brug for. 

Troværdighed

Troværdighed er forhåbentlig et ideal for alle os selvstændige.

Sørg for gode oplysninger og kontaktinfo på hjemmesiden.

Det pynter selvfølgelig også altid med en god og opdateret Linkedinside og gode anmeldelser på Facebook, Trustpilot og Google.

Sørg for ssl, så folk kan bruge din hjemmeside trygt – og få styr på privatlivspolitik, herunder cookieregler.

Link ud til andre hjemmesider med høj autoritet.

7 ting, du kan gøre for at styrke din E-A-T

  • Sørg for korrekte virksomhedsoplysninger, herunder cvr-nummer, adresse, mail og telefonnummer på hjemmesiden
  • Få en author box med foto af dig, beskrivelse af din uddannelse, din titel, og hvad du skriver om
  • Hvis gæstebloggere skriver for dig, bør de have egen author box på hjemmesiden. Det gælder selvfølgelig ikke tekstforfattere, der skriver i dit navn - mens du står inde for, at artiklerne afspejler din faglige ekspertise, autoritet og troværdighed
  • Skriv meget gerne blogindlæg andre steder end på din egen hjemmeside. Fx LinkedIn
  • Brug Schema markup af forfattersiden på din hjemmeside
  • Link til andre onlineprofiler, fx på Linkedin, og hvor du ellers markedsfører dig, der bekræfter din ekspertise. Link ud til autoritative hjemmesider.
  • Glem ikke SSL-hængelåsen, og overhold GDPR privatlivspolitik.
>