Hvad er digital markedsføring? Læs, hvordan du sælger online

Hvad er digital markedsføring?

ny blomst

Hvad er digital markedsføring – og hvordan kommer du let i gang? Det kan du læse her.

Læg strategi for markedsføring på nettet

Kender du det her? Du har fået en fin ny hjemmeside. Alt er perfekt. Teksten er finpudset. Billederne spiller. Vennerne siger tillykke. Og lige om lidt, så sker der …

INTET.

Ingen trafik – ingen salg – ingen henvendelser – eller bare for lidt af det hele! Du spørger dig selv: Hvad nu?!

Måske spørger du også mig. For som tekstforfatter siden 2009 har jeg skrevet masser af tekster til markedsføring på nettet.

Jeg har nok svaret 100 gange på spørgsmålet: Hvordan får JEG mere trafik på hjemmesiden – og bedre salg?

Visitkorthjemmesiden sælger ikke automatisk for dig

Allerførst skal du lægge en plan for, hvordan du kommer i kontakt med din kundemålgruppe online og offline.

Spørg først dig selv: Vil DU kontakte fremtidige kunder – eller skal de kontakte DIG?

Du kan nemlig ikke nøjes med en såkaldt visitkorthjemmeside, hvis du drømmer om, at kunderne kontakter dig.

En visitkorthjemmeside er en hjemmeside med en eller to sider med de mest basale oplysninger om virksomheden.

Der er ikke noget galt med sådan en hjemmeside. Men det er med en visitkorthjemmeside som med et visitkort:

Det er rart nok at have visitkortet i lommen, så du kan give det til dem, du møder.

Men kortet flyver jo ikke ud af lommen af sig selv! Du skal altså selv ud i verden på messer, kundebesøg eller på anden vis, før du kan give dit visitkort ud.

Og på samme måde skal du vide, at folk ikke opsøger din visitkorthjemmeside af sig selv. Så hvis du vælger en visitkorthjemmeside, bliver det din opgave at præsentere din virksomhed gennem netværksarbejde, kanvassalg eller på anden vis.

For din visitkorthjemmeside skaffer dig ikke kunder og kontakter af sig selv!

Sådan får du en hjemmeside, der sælger døgnet rundt

Allerførst skal du vide, at mange mennesker slet ikke er købeklar ved første besøg på din hjemmeside.

Hvis du ønsker, din hjemmeside skal tiltrække kontakter og kunder automatisk, skal din hjemmeside leve op til 3 krav:

  •  Din hjemmeside skal tiltrække mennesker  i din målgruppe
  • Hjemmesiden skal få dem til at komme igen
  • Hjemmesiden skal kunne gøre læsere købeklar

Derfor skal du ikke tænke på hjemmesiden som en traditionel printreklame, hvor formålet kun er salg.

Selvfølgelig skal du også opfordre til køb på hjemmesiden. Men du kan jo kun sælge, hvis din kunde tror på, at netop du kan hjælpe ham til at nå sit mål.

Derfor skal du ikke kun tænke: “Hvad kan jeg sælge dig?”, som hvis du skrev et salgsbrev eller en brochure. Du skal hellere tænke: “Hvordan kan jeg hjælpe dig til at forstå, hvordan du når dit mål?”

Vælg, hvem du vil fokusere på i digital markedsføring

Du skal selvfølgelig allerførst vide, hvad du vil sælge – og til hvem. Det kan virke indlysende. Men det er det faktisk ikke!

For det er vigtigt, at din markedsføring på nettet kun fokuserer på én målgruppe. Jeg markedsfører mig fx til selvstændige.

Det betyder ikke, at jeg siger nej til private, der har brug for markedsføring på nettet. Det betyder bare, at min markedsføring kun fokuserer på selvstændige.

Det er vigtigt, for selvom du sælger den samme ydelse til alle, dækker du ikke samme behov hos alle.

Hvis du fx sælger rådgivning om stress til private og til arbejdspladser, er værdien slet ikke den samme:

Den stressede privatkunde glæder sig til mere harmoni i hverdagen og mere ro. Virksomhedskunden derimod glæder sig til, at medarbejderne får lavere sygefravær på grund af stress, så arbejdspladsen får sit behov bedre dækket.

Det er en typisk begynderfejl at markedsføre sig til alle, der kan have brug for en ydelse. Men det er ikke en god idé: Når du vil sælge til alle, får du svært ved at markedsføre dig.

Du kan ikke skrive noget, som din målgruppe føler taler lige præcis til dem. Når du derimod vælger, hvad du vil sælge til hvem, kan du skrive meget bedre tekster.

Find din målgruppe online – og lær dem at kende

Du skal kende din kundemålgruppe, før du kan hjælpe dem med at nå deres mål.

Derfor: Begynd med at lære dem at kende. Følg din kundemålgruppe online.

Det skal du,  fordi du skal vide, hvordan du kan hjælpe dem – og fordi du skal vide, hvilke sociale medier de kan lide, så du kan markedsføre dig online dér.

Sådan finder du din kundemålgruppe online:

  • Gå på sociale medier, og find de grupper, hvor dine mulige kunder diskuterer det, du vil sælge dem.Hvis du fx sælger babyting, så gå på Facebook, skriv “baby” og “børn” i søgefeltet – og fluks finder du en masse Facebookgrupper, hvor du kan melde dig ind og følge debatten. Husk: Du er lige nu ikke ude på at markedsføre dig, men på at netværke og lære din målgruppe at kende.Vær gerne hjælpsom – svar på spørgsmål med din ekspertviden – men lad være med at sælge direkte i grupperne.
  • Lav spørgeskemaundersøgelser for at lære læserne bedre at kende. Du kan lave spørgeskemaundersøgelser på Facebook med nogle få klik. Du kan også lave gratis undersøgelser med SurveyMonkey. Du kan sætte spørgeskemaundersøgelserne på din hjemmeside eller sende et link til dem ud på dit nyhedsbrev.
  • Når du har fundet din målgruppe online, kan du vælge, hvor du skal markedsføre dig online. Så kan du oprette profiler på de sociale medier, du vil bruge.

Find ud af, hvad du skal give læsere på dit nyhedsbrev

Du skal have et nyhedsbrev. For at få folk på dit nyhedsbrev skal du give dem noget for at tilmelde sig. Det kan være et lille onlinekursus, en e-bog, en rabat eller et kvarters rådgivning. Det vigtigste er, at det hjælper folk med at nå et delmål. Hvis de vil have endnu mere hjælp, må de selvfølgelig betale dig for det. Eksempler:

  • Du er slankecoach. Din målgruppe har nok en erkendelse af, at wienerbrød og fredagsslik ikke hjælper dem med at tabe sig. Derfor er det et delmål for dem at undgå sukker. Det endelige mål er selvfølgelig at tabe sig. Så kan du lokke dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev ved at give dem en video, hvor de lærer at undgå sukker.
  • Du er fysioterapeut. Dine følgere har måske et mål om at lære strækøvelser. Det endelige mål er at undgå ondt i ryggen. Så kan du give dem en video eller e-guide med strækøvelser, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev.

Når du har valgt en tilmeldingsgave, så lav en side, hvor folk kan tilmelde sig nyhedsbrevet for at få gaven. Husk også store tilmeldingsbokse på alle sider på hjemmesiden.

Lav en automation serie til dit nyhedsbrev

Nu har du valgt en målgruppe og besluttet, hvilket mål du vil hjælpe dem med at nå. Du har også planlagt din markedsføring på nettet. Du har oprettet et nyhedsbrev og valgt en tilmeldingsgave. Nu skal du så lægge en plan for, hvad dine updates på sociale medier og dine nyhedsbreve skal handle om.
Husk, at dit content skal handle om den drøm, læseren gerne vil have opfyldt – ikke primært om produkter og ydelser.
Eksempel 1: Du er stresscoach. Din læser drømmer om et lykkeligt familieliv, men har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen med børn, job og transport.
Giv læseren en meditationsvideo som lokkemad til nyhedsbrevet. Skriv derefter en serie mails med ti vigtige tips om at undgå stress i hverdagen.
Du kan sætte dit mailsystem sådan op, at de bliver sendt til alle nye læsere i den rækkefølge, du vælger. Du skal derfor ikke skrive hele tiden! Du kan nøjes med at skrive et nyt nyhedsbrev, når du fx har noget til salg – eller et godt tip her og nu.

Markedsfør din tilmeldingsgave til nyhedsbrevet

Nu har du sat hele systemet op! Tillykke. Nu skal du bare markedsføre den tilmeldingsgave, du har til dit nyhedsbrev. Overvej det her:

  • Kør annoncer på Facebook, LinkedIn eller Google for din tilmeldingsgave, så du får læsere på nyhedsbrevet.
  • Del et link til tilmeldingssiden i Facebookgrupper, hvor din målgruppe er.
  • Lav store bokse på hjemmesiden.
  • Lav et link fra din mailsignatur og andre steder, hvor du kommer online.
footer .fmm { background: #3F3F41 !important; }
>