Hvad er CTR? Se, hvordan du får bedre klikrate
Hvad er CTR? Det er en forkortelse for click through rate - på dansk klikfrekvens.
Klikfrekvensen måles i procent af det antal mennesker, der klikker sig ind på din hjemmeside, når de har set den i Googles søgeresultater.
CTR bruges også til at måle, hvor mange der klikker på en annonce. Men her fokuserer jeg på CTR i Googles søgeresultater.
Hvor kan du se CTR?
Du kan følge din CTR i Google Search Console, når din hjemmeside er forbundet. Det skal den selvfølgelig gerne være! Der er mange plugins, du kan bruge, hvis du hellere vil se din CTR i hjemmesidens administratorpanel. Du kan fx vælge SiteKit til WordPress.
Skriv uimodståelige titles og metadescriptions
Det kræver ikke mere skrivearbejde at få en bedre CTR - og dermed flere læsere til dine tekster til hjemmeside eller webshop-tekster.
Det handler nemlig om at fokusere på at skrive søgemaskineoptimerede og supergode metadescriptions og titles!
(Psst ... Aner du ikke, hvad titles og metadescriptions er? Bare rolig, du er ikke alene. Det her er nørderi. Scroll ned - så finder du forklaringen i den blå boks!)
Brug en nem skabelon til dine titles
Du kan bruge en simpel, men effektiv skabelon til at skrive dine titles. Her er opskriften: Skriv en title, der indeholder sidens vigtigste keyword - en fordel - og en CTR booster, nemlig parentes, procenttegn eller årstal.
Brug keywordet forrest i title
Når du skriver en sides vigtigste keyword forrest i title, sender du Google et stærkt signal om, hvad netop den side gerne skal ranke højt på.
Desuden får du typisk en bedre CTR.
Sæt ord på fordelen
Folk har travlt, når de googler! Derfor skal du fortælle dem, hvilken fordel der er ved at klikke ind på netop din hjemmeside eller webshop.
Du skal altså nævne fordelen i title.
Brug en CTR booster
En CTR booster er et lille simpelt skrivetrick, der virker! Du kan nemlig få flere til at klikke ved at skrive en parentes, et procenttal eller et årstal.
Hvad kan du mere gøre for din CTR?
Du kan eksperimentere med emojis. Som du kan se, har jeg en emoji i min title. Det er der kun én grund til, nemlig at jeg gerne vil have folk til at klikke! Hvis du bruger emojis, skal du selvfølgelig tænke dig om. Vælg én, der passer til din virksomhed og det, du sælger - ellers virker det for useriøst.
Skriv en metadescription, der frister til klik
Metadescriptionen skal selvfølgelig også være god! Brug tekstfeltet til at uddybe fordel ved at klikke ind. Husk også at bruge det vigtigste keyword. Når Google viser det i søgeresultaterne, vil keywordet nemlig stå med fed skrift. Så kan folk se, at indholdet på din hjemmeside matcher det, de har googlet for at finde.
3 eksempler på klikvenlige titles
Keyword (jordbærkage) - fordel - CTR booster:
Jordbærkage. Fantastisk opskrift (som også er nem!)
Keyword (mailsystem) - fordel - CTR booster:
Mailsystem. Ultimativ guide til mailsystemer 2021
Keyword (vasketøjskurv) - fordel - CTR booster:
Vasketøjskurv. God pris, hurtig levering. Spar 50 %.
Hvad er en god CTR?
Jo højere CTR - jo bedre for dig, selvfølgelig!
Men hvor høj den skal være, er svært at sige. Det afhænger af branche, og hvor stærk konkurrencen er.
Typisk vil CTR være højere på Google Adwords end ved klikannoncer på sociale medier.
Ganske simpelt, fordi Google Adwords kun vises til dem, der netop googler efter det produkt, som annoncen handler om. Det er altså stærkt målrettet annoncering til et publikum, der har fokus på produktet nu og her.
Som regel vil CTR være lavere i organiske søgeresultater.
Skru op for title og metadescription
Det er ærgerligt, hvis folk overser din fantastiske hjemmeside! Derfor: Prøv selv at skrue op for budskabet i din metadescription. Og prøv skabelonen til titles, før du poster din næste tekst online.
Skal jeg skrive dine seo-tekster?
Jeg har mange års erfaring som selvstændig tekstforfatter, og jeg er certificeret content writer. Du er velkommen til at kontakte mig og få et kvarters gratis rådgivning. Så finder du ud af, om du eller jeg skal skrive din næste webtekst.
FAQ om title og metadescription til SEO-begyndere
Når du googler og får en liste søgeresultater, ser du en lille bid af teksten på hver hjemmeside.
Den tekstbid er ikke tilfældig.
For i langt de fleste tilfælde viser Google nemlig den title og metadescription, som hjemmesideejeren har lagt online.
Netop derfor kan du altså få flere gæster ved at skrive titles og metadescriptions, der frister!
Fra Googles søgeresultat:
Title (øverst) og metadescription (nederst) fra min hjemmesides forside.
Bemærk, at søgeordet "tekstforfatter" står forrest i title - og at Google fremhæver det i metadescription. Google vil næsten altid bruge din egen title og metadescription. Så gør dig umage, når du skriver dem!