Hvad betyder branding?
Branding betyder direkte oversat brændemærkning.
Det handler om at kortlægge, hvordan virksomheden skal fremstå for at tiltrække netop de ønskede samarbejdspartnere og kunder.
På det grundlag kan der lægges en markedsføringsplan, der skaber genkendelighed og troværdighed.
Når branding fungerer godt, skaber det en god “mavefornemmelse” hos netop de kunder, din virksomhed skal tiltrække.
Branding er også employer branding
Employer branding handler om at tiltrække og fastholde de ønskede medarbejdere.
Men selvom der altså findes flere mål med branding, er det vigtigt, at virksomheden udadtil står for de samme værdier, både når den henvender sig til kunder og jobsøgere.
Sådan arbejder jeg med branding
Jeg hjælper tit selvstændige med branding af virksomheden.
Det handler om at afklare:
- Hvilken målgruppe har virksomheden?
- Hvilke USP’er – unikke selling points – har virksomheden? Med andre ord: Hvorfor skal folk handle med netop denne virksomhed?
- Hvilken Emotionel Kundetype skal virksomheden tiltrække? Valget af Emotionel Kundetype afhænger af den ideelle kundes købsmotivation.
Metoden gør det langt nemmere at brande virksomheden og lægge en helstøbt markedsføringsplan.
Ikke mindst for mindre virksomheder, der måske ikke har en formue til at eksperimentere med markedsføringen.Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode udviklet af Institut for Kundetyper.
Metoden bygger på 3000 virksomhedscases og en ph.d. af Sanne Dollerup.